Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Eerste racefiets: een zoveelste topic

El Butero
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 mei 2021 18:01

El Butero 04 mei 2021 18:21

Beste forumleden,

Ik ben sinds kort besmet met het wielervirus en daarom op zoek naar een eerste racefiets. Ik ben er uiteraard ook al vrij snel achtergekomen dat er vrijwel nergens nieuwe fietsen op voorraad zijn en daarom richt ik mij in eerste instantie op een tweedehands fiets. Lees: marktplaats :D
Die fiets laat ik na aankoop graag op maat afstellen met een sportfysio, ivm wat rugproblemen in het verleden die ik graag wil voorkomen tijdens het fietsen.

Qua eisen voor de fiets denk ik aan een fiets van zo'n 400 a 600 euro met aluminium frame, een fiets waar ik de komende paar jaar goed mee vooruit kan. Qua afmontage denk ik aan in elk geval Tiagra of hoger (maar hoger hoeft ook niet per se, het moet vooral gewoon goed in elkaar zitten en ik moet er wat jaren mee vooruit kunnen). Ik verwacht zo'n 2 á 3x per week +/- 2 uur te gaan fietsen.

Qua framemaat vind ik het ook nog wel puzzelen. Ik ben 1,77 á 1.78 m, mijn binnenbeenlengte is +/- 86.5. Als ik het ongeveer goed inschat kom ik dan in het algemeen uit op een framemaat 57/58. Klopt dat ongeveer? Ik weet niet in hoeverre dat van belang is, maar mijn leeftijd is 33 jaar en ik weeg ongeveer 65KG.

Ik heb zelf uiteraard al wat rondgeneusd op marktplaats, ik woon in omgeving noord Gelderland. Er blijkt momenteel weinig te koop te staan wat een beetje aan mijn wensen voldoet en niet meteen duurder is dan zo'n 600 euro. Ben ik misschien te kritisch? Zoek ik niet goed? Of is er gewoon niks passends te vinden in deze overspannen fietsenmarkt?

Ik heb eigenlijk alleen deze fietsen gevonden:

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... =mympBuyer
Koga Fullpro-a uit 2005. Een oudje dus, en eigenlijk zoek ik een nieuwere fiets. Maar ooit was dit volgens mij een heel goed model.

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... =mympBuyer
Cube Streamer uit 2011. Volgens mij redelijke fiets, maar ook alweer 10 jaar oud. En er is al 580 geboden en dat vind ik eigenlijk al behoorlijk wat voor deze fiets.


Ik blijf dus nog even doorzoeken. Hebben jullie nog tips/adviezen voor mij in het vinden van de juiste tweedehands fiets? Zijn er bijvoorbeeld dingen die jullie anders zouden doen?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15760
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 04 mei 2021 18:41

Het is de tijd van de "kelderresten".
Er worden de meest zotte prijzen gevraagd en betaald voor alles wat 2 wielen heeft.
Rek je budget een beetje op, kijk een beetje verder en koop je een overjaarse nieuwe.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8422
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 04 mei 2021 19:11

Maat 54-56 kan je beter naar kijken.
58 of xl is veel te groot.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 04 mei 2021 19:47

Bij de cube kloppen de foto’s niet met de specificaties. Het crankstel en remmen zijn van FSA op de foto en van Shimano in de specificaties.
Dan vraag ik me af of het bouwjaar wel klopt.

Fikse prijzen inderdaad maar in deze tijd is er schaarste.

Gebruikersavatar
spdfrk
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 25 apr 2021 09:01

Gebruikersavatar spdfrk 04 mei 2021 20:27

Er zijn nog wel nieuwe racefietsen te vinden, maar je mag alleen niet te kieskeurig zijn. Maar als je een Alu/Tiagra zoekt in 56 zijn er nog wel, zeker als je geen belang hecht aan schijfremmen. Ook is niet alles op het internet zichtbaar.
Zo veel mogelijk fietsenwinkels afgaan, overal staan er nog wel een paar. Budget voor een nieuwe zal wel rond de 1000€ liggen of net eronder.
Hier kan je ook eens op kijken:

https://www.bikeexchange.be/s/racefiets ... y=cheapest

Dan vind je deze:
https://www.bikeexchange.be/a/racefiets ... /112695129



of dit bijvoorbeeld,

https://www.bikeexchange.be/a/racefiets ... id=5742139

wel een stapje duurder, maar dan weet je wat je hebt met garantie en kan je nog vele jaren mee gaan. Hoef je niet perse met zo'n ouwe versleten barrel te rijden waar je zowiezo te veel voor gaat betalen.

just my 2 c.

El Butero
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 mei 2021 18:01

El Butero 04 mei 2021 20:41

Het is de tijd van de "kelderresten".
Er worden de meest zotte prijzen gevraagd en betaald voor alles wat 2 wielen heeft.
Rek je budget een beetje op, kijk een beetje verder en koop je een overjaarse nieuwe.
Ja, daar was ik ook al een beetje bang voor. Zal nog eens overwegen of ik meer wil uitgeven aan een eerste fiets, maar het moet ook wel leuk blijven natuurlijk.

Maat 54-56 kan je beter naar kijken.
58 of xl is veel te groot.
Dank voor het meedenken. Dat 54 of 58 is nog best een verschil. En maakt ook uit van welk merk natuurlijk he? Ook vooral een proefrondje maken neem ik me dus voor :)

Bij de cube kloppen de foto’s niet met de specificaties.

Scherp! Had ik nog niet gezien.

Er zijn nog wel nieuwe racefietsen te vinden, maar je mag alleen niet te kieskeurig zijn. Maar als je een Alu/Tiagra zoekt in 56 zijn er nog wel, zeker als je geen belang hecht aan schijfremmen. Ook is niet alles op het internet zichtbaar.
Zo veel mogelijk fietsenwinkels afgaan, overal staan er nog wel een paar. Budget voor een nieuwe zal wel rond de 1000€ liggen of net eronder.
Dat is wel iets waar ik moeite mee heb: je kunt met deze 'schaarste' niet kieskeurig zijn, maar moet wel minstens 1000 euro neerleggen voor een fatsoenlijk begin van je nieuwe sporthobby... Maar goede tips, ik ga eens kijken op de sites die je aanraadt en ik zoek nog even door :winkthumb:
Laatst gewijzigd door El Butero op 04 mei 2021 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 04 mei 2021 20:56

En naast je fiets heb je ook een helm, schoenen, broek, shirt, zonnebril, fietspomp, zadeltas met bandplak spul etc nodig.
Gewoon veel gaan fietsen. Dan zijn de kosten per km weer lager.
o'7o

Gebruikersavatar
spdfrk
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 25 apr 2021 09:01

Gebruikersavatar spdfrk 04 mei 2021 21:17

1000€ voor een instap racefiets met iets als tiagra is toch al een tijdje zo, er is nu gewoon minder keuze in die groep.

Nog iets: de verwachte levertijden op mantel lijken wel een beetje te kloppen als je je bv inschrijft bij 'mail me bij voorraad' dan krijg je meteen een email en ik heb er toch al verschillende redelijk op tijd zien doorkomen. (heb ook ff een tijdje gezocht naar een nieuwe fiets) uiteindelijk heb ik er een bij een FM op 20km van thuis gevonden, vond ik iets fijner dan op internet te bestellen.

Gebruikersavatar
spdfrk
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 25 apr 2021 09:01

Gebruikersavatar spdfrk 04 mei 2021 21:19

Douglas schreef: 04 mei 2021 20:56 En naast je fiets heb je ook een helm, schoenen, broek, shirt, zonnebril, fietspomp, zadeltas met bandplak spul etc nodig.
Gewoon veel gaan fietsen. Dan zijn de kosten per km weer lager.
allemaal niet nodig, gsm in de zak en vrouw/vriendin/vriend bellen :D

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1460
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 04 mei 2021 21:30

nijkie schreef: 04 mei 2021 19:11 Maat 54-56 kan je beter naar kijken.
58 of xl is veel te groot.
Absoluut waar een 53/54 zal al goed passen.

El Butero
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 mei 2021 18:01

El Butero 04 mei 2021 21:59

En naast je fiets heb je ook een helm, schoenen, broek, shirt, zonnebril, fietspomp, zadeltas met bandplak spul etc nodig.
Gewoon veel gaan fietsen. Dan zijn de kosten per km weer lager.
Dat veel fietsen gaat in elk geval goedkomen, ik wist niet wat ik meemaakte toen ik voor het eerst op zo'n fiets zat! Heb jaren gedacht dat wielrennen leuk was om te kijken maar saai was om te doen. Ik houd het op onwetendheid :mrgreen:
Absoluut waar een 53/54 zal al goed passen
Van 58 naar 56 naar 53, als dat zo doorgaat hou ik geen frame over :mrgreen: Maar ben blij met jullie adviezen, daarmee gaat het zeker goedkomen om een fatsoenlijk exemplaar te vinden.

Gebruikersavatar
spdfrk
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 25 apr 2021 09:01

Gebruikersavatar spdfrk 04 mei 2021 22:30

maten hangen van merk af, ga op de websites kijken van de merken en meestal vind je daar wel een sizefinder of laat je meten bij een fietsenmaker

Plaats reactie