Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Krakend geluid uit (vermoedelijk) body bij nieuwe fiets

fnc
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 mei 2021 16:27

fnc 02 mei 2021 16:33

Hallo,

Het volgende doet zich voor, afgelopen week was ik bij een fietsenwinkel voor een nieuwe racefiets. Tijdens het uitproberen in de winkel kwam er meerdere keren een krakend geluid uit de fiets. Het euvel deed zich ook voor toen de monteur een rondje reed.

Het vermoeden bestaat dat het geluid voortkomt uit de body. Om dit op te lossen is de winkel bereid om kosteloos een andere wielset te monteren.

Op zich een goed aanbod wat mij betreft, alleen geeft het krakende geluid niet heel veel vertrouwen. Wat ook als het niet in de body zit en op een later moment het geluid weer terugkomt.

Waar ik over twijfel is of ik ondanks het prima aanbod niet beter kan wachten tot er weer nieuwe voorraad is. Ook al kan dat in deze tijd wel even op zich laten wachten.

Wat zou jullie advies hierin zijn?

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2081
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 02 mei 2021 17:46

Gewoon afspreken "mag niet kraken" en de fiets nemen. Tenzij je tot 2022 of later kunt wachten. Is dit een nieuwe fiets of occasion?
Bedenk dat heel veel fietsen kraken, staat het forum vol mee. En allemaal fietsen die bij aflevering en de eerste 1000-en kilometers niet kraakten.
Dus nieuw kan ook nog altijd gaan kraken.
Dogma F

fnc
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 mei 2021 16:27

fnc 02 mei 2021 18:12

Dank voor je reactie!

Het betreft een nieuwe fiets. De lange levertijden spelen ook wel een rol in mijn afweging om toch te kijken of de oplossing zit in een nieuwe wielset.

De wielset die er nu in zit daar kom je online ook wel wat dingen tegen. Volgens de monteur is problemen met de body een bekend euvel bij de originele wielset.

Ik heb inderdaad gezocht op krakende fietsen, wat je zegt dat komt er heel wat naar boven.

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 02 mei 2021 18:35

Je merkt snel genoeg of het aan het wiel ligt toch? Als hij met een ander achterwiel gelijk stil is, dan toch geen probleem?

Plaats reactie