Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

(te) kleine klimfiets?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5211
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 02 mei 2021 09:26

Dat komt wel nauw ( 1 of 2 mm misschien niet). Je zadelpositie bepaalt hoe je mechanisch je fiets aandrijft. Verander je die zal je hele lichaam zich aanpassen aan de nieuwe positie (met de eventuele ongemakken die daarbij komen of misschien positief ;-) ).
Een tijdritpositie wil je toch niet overnemen op je koersfiets? Dat is echt een totaal andere houding.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1458
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 02 mei 2021 14:50

mare een roubaix is toch een heel ander type fiets? misschien kan je er schijfremmen op plaatsen, daartegen zie ik meer nadelen als koersfiets: 77mm BBdrop(dat is 1cm lager dan de ridleys) en een ±70deg headtube angle, het zal iets minder vinnig zijn; verende eigenschappen daar gaat op-neer energie in zitten die je eigenlijk in voorwaartse energie wil inzetten (zie bij trek sommige fietsen hebben een isospeed behalve in de emonda)

je komt van een vinnige noah, die je past als je lievelings jeans....
ideetje?
bij salden verkopen ze een noah aero+ frameset in jou maat, een disk versie.
zet alle onderdelen hierop en met een lage wielset, ziet het er gelikt uit voor in de bergen, en thuis vervangt ie je lievelings jeans.
je kan ook op zoek naar een helium frame dan heb je dezelfde geometrie als je huidige noah, een jaar geleden had ridley nog een site in de lucht zodat je direct frames kom kopen: overjarig/niet afgenomen/showmodel/ex pro. misschien heb je er iets aan en bestaat deze constructie nog.

ps: ik ben geen fan van Specialized ;) enkel de SL5 vind ik een succes.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1458
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 02 mei 2021 14:51

Afbeelding
dit is toch een knappe klimfiets

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16024
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 02 mei 2021 15:12

Als je met de positie van je stuur de heuphoek hetzelfde kunt houden, maakt de setback niet zoveel uit, mits je niet in de knel komt met je gewichtsverdeling (teveel druk op zadel of stuur).

BB drop is in theorie lager maar de Roubaix is bedoeld voor dikkere banden (weer wat zwaarder ;) ). Uiteindelijk maakt het zoveel dus niet uit.

Salden heeft nog wat kleine Ridley Helium SLX disc frames op voorraad.
Campagnolo Ultra Dork

lucile
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 27 sep 2011 08:38

lucile 03 mei 2021 09:19

Dank, dank allen...

Ik had ondertussen ook wat verder gekeken, roubaix niet de beste keuze voor een klimmer.. En als ik toch bezig ga, dan beter andere opties gaan bekijken. Bij Salden had ik ook al gekeken, de Brixia viel mij op, maar wilde ook wel eens wat anders dan een Ridley (heb er 4....😬)

Ik kwam ook een vrij onbekend merk tegen, meer een MTB "merk"? Nml. Een Sunn Special Finest (small), erg opvallend en ook mooi frame ("ik houd wel van wat anders). Iemand daar wat ervaring mee? Reviews erg moeilijk te vinden en in het Frans (mijn zwakste kant, de Franse taal) , Google translate maakt er helaas een puinhoop van.. 😬

Wel ergens geometry tabel gevonden, de reach is gelijk ad Noah. Stack is 1,5 cm hoger dan de Noah, zitbuis hoek ook 74°, chainstay 1 cm langer dan de Noah, balhoofd hoek 71° kleiner (72° Noah), zitbuis 43 cm c-c (Noah 44 cm), balhoofd wat hoger 140 (130 Noah). Toptube is ook 52cm, net als de Noah. K

Kan helaas nergens geen gewicht vonden, wel voor complete fiets.. Maar ik heb andere (lichtere) onderdelen om op te bouwen.

Deze evt. beter geschikt om als klimmer op te bouwen? Qua maat in mijn optiek gelijk ad Noah toch? maar ik ben niet erg goed in de cijfers... 😉

Geen demping, disc frame (800/900 toray) en is wel apart (zwart met zilver fade zebra design), althans nog nooit (hier) op de weg gezien. Maar daar is misschien ook wel een goede reden voor!?

Hoor het weer graag!!

lucile
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 27 sep 2011 08:38

lucile 03 mei 2021 09:24


walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5211
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 03 mei 2021 09:32

Hier beweren ze dat het kader 790 gram weegt. Zou het let een korrel zout nemen ;-).

https://www.sunn.fr/fr/gp-finest/

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16024
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 03 mei 2021 11:04

Dat is een ander frame.

De Special is een gravelracer met ruimte voor 47mm banden op 650b velgen.

Ik vind het wel een gave fiets maar ik betwijfel of het is wat jij zoekt.
Campagnolo Ultra Dork

lucile
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 27 sep 2011 08:38

lucile 03 mei 2021 12:55

@Ernie: het gaat om de Finest, dat is volgens mij wel een roadbike.? De Special S1 is de/een gravelracer.

Maar kan ook zijn dat ik dat verkeerd heb gelezen!?

lucile
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 27 sep 2011 08:38

lucile 03 mei 2021 13:19

https://biketoday.news/article/sunn-unv ... bike-range

Volgens mij heb je toch gelijk Ernie, met de velgrem kan je max 28 mm bandjes monteren (700), met schijfremmen kan je bredere banden en kleinere wielen (650)monteren...

Gravelbike en roadbike in een dus, twee vliegen in een klap?? Rijklaar maken voor klimmen in de zomer (het schijnt inderdaad 970/980 gr te wegen). Over bospaadjes raggen in de winter dan ? Dat zou weer een fiets schelen😉

Of sla ik de spijker wederom een beetje mis? Vind het wel een mooi & apart frame... 😬

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 03 mei 2021 13:44

De GP Finest is de wegfiets:
Afbeelding
https://www.sunn.fr/fr/gp-finest/

De Spécial Finest is van enkel jaren geleden en is inderdaad een weg/gravel fiets:
Afbeelding

Ziet er wel leuk uit
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16024
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 03 mei 2021 14:57

lucile schreef: 03 mei 2021 13:19 https://biketoday.news/article/sunn-unv ... bike-range

Volgens mij heb je toch gelijk Ernie, met de velgrem kan je max 28 mm bandjes monteren (700), met schijfremmen kan je bredere banden en kleinere wielen (650)monteren...

Gravelbike en roadbike in een dus, twee vliegen in een klap?? Rijklaar maken voor klimmen in de zomer (het schijnt inderdaad 970/980 gr te wegen). Over bospaadjes raggen in de winter dan ? Dat zou weer een fiets schelen😉

Of sla ik de spijker wederom een beetje mis? Vind het wel een mooi & apart frame... 😬
Of je het volgens de letter van de wielerwet dan nog een klimfiets mag noemen betwijfel ik.
Maar stiekem heb ik de laatste jaren bijna altijd de gravelracer meegenomen op vakantie. In het echte gebergte is het bergop maar minimaal langzamer en bergaf heerlijk stabiel.
Kom je in Toscane (of b.v. gravelparadijs Cotes de Meuse) dan fiets je een stuk lekkerder over de strade bianche.

Ik vind het fantastisch maar het is wel een beetje dezelfde richting op als de Roubaix. Het verschil is wel dat deze waarschijnlijk iets lichter wordt in race setup en een stuk terreinwaardiger met echt brede banden.
En het is natuurlijk een heel stuk origineler.

Onder de streep volgens mij een betere keuze dus maar ben je ervan bewust dat je nog steeds een beetje van je originele plan afwijkt (maar dat hoort ook een beetje bij funshoppen naar een fiets ;) )
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie