Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

(te) kleine klimfiets?

lucile
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 27 sep 2011 08:38

lucile 30 apr 2021 23:18

Hallo,

Ik wil een lichte carbon disc fiets opbouwen, om mee te klimmen. De onderdelen zijn er al, gaat puur om de maat van het aan te schaffen frame.

Ik ben zelf ca 160 cm (klein/kort) , bb van 76,5 cm. (lange benen). Tot nu heb ik een Ridley Noah Rs (XS /49 cm) gebruikt voor de bergen (is een ouder aero frame, maar met compact/bergverzet = klimfiets.... 😉)

Ik wil nu over naar disc brakes, want dat bevalt mij beter in de bergen, zeker als het nat is. En als ik toch bezig ben, meteen een betere klimfiets en wat lichter...

Ik heb een mooi & (te) klein (?) Specialized Roubaix Expert in het vizier, 44 cm. Maar als ik de maten vergelijk met mijn Ridley XS oftewel 49 cm, dan is er géén erg groot verschil tussen deze twee.

Volgens maat advies van specialized (retul/online ingevuld) zit ik tussen de maten in.. 44 of 49 cm.

Wheelbase, chainstay, angles zijn op een enkele mm nagenoeg gelijk.

Stack is + 1 cm meer bij de Roubaix, reach - 2 cm (korter dan de Noah) , de TT is 8 mm korter bij de Roubaix, maar dat verschil is op te vangen met een iets langere stuurpen?

De grotere verschillen zitten in de standover height (Roubaix 68cm en Ridley 74cm) en de balhoofd lengte ( Roubaix 90mm en de Ridley 130mm) en lengte van zitbuis (Roubaix 36, 5 cm en Ridley 44 cm.)

Ik zit/rijd veel & lekker op m'n Ridley's (heb er meerdere) maar ik rijd nu voornamelijk in/op het Hollandse platte land. Maar deze Hollandse berggeit wil meer echte hoogtemeters gaan maken as. zomer...

Mijn vragen zijn dan ook, zijn de verschillen op te vangen met langere zadel- en stuurpen?

Maakt een kortere balhoofd (Lagere balhoofd - 4,0cm bij de roubaix) veel verschil qua rijgedrag (in de bergen)? Ik wil ook daar wat wedstrijden gaan rijden (als dat eindelijk weer eens kan), een agressieve of aero zithouding ben ik wel gewend!

Hoop dat jullie kunnen helpen om juiste keuze te kunnen maken. De Roubaix Expert in 44 cm. te klein voor mij of niet? En moet ik gewoon verder kijken/zoeken?

Alvast dank! MVG. Lucile

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7929
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 01 mei 2021 01:14

Het verschil in zitbuis is uiteraard met de stand van de zadelpen te compenseren. De andere verschillen zijn gering en afhankelijk van jouw fysiek met grotere of kleinere stuurpennen of andere sturen op te lossen.
Laat het tot je doordringen: een universeel maatsysteem bestaat niet en heeft ook nooit bestaan!!! Al zeggen hele volkstammen van wel.
Klimmen doe je toch niet onder in de beugel...?

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6036
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 01 mei 2021 07:14

Die stack en reach moet je naar kijken... En dan eigenlijk even in combinatie met stuurpen lengte (en hoek) en reach van 't stuur.
Maar die 2 zijn aan te passen als je zelf gaat opbouwen zeker.

Stack van de roubaix is 1cm hoger. Dus iets relaxter zit, of 1 cm minder spacers nodig dan de ridley om zelfde hoogte te hebben, of de stuurpen met andere hoek .... Maar voor 't klimmen is 1cm hoger zitten niet per se gek...
Reach is 2cm korter. En hoger, en korter is wel even een andere zit, stuk meer rechtop dan je gewend bent. Maarrr, corrigeer je de reach met een langere stuurpen, en/of stuur met grotere reach, dan zit je weer goed.

Wat mij verbaasd is dat je zegt dat de hoeken van beide frames gelijk zijn, dat stack en reach die genoemde verschillen hebben, maar dat de balhoofd buis van de roubaix 4cm korter zou zijn. Hoe komt de fiets dan aan een 1cm hogere stack? Zit er een voorvork met hele lange vorkpoten in, of heeft de ridley een kleinere wielmaat? Of zit er een typefout in de beschrijving?

Diebstsndoverheight en zitbuislengte hebben relatie met de vorm van 't frame. De roubaix zal veel meer schuin aflopende bovenhuis hebben. Maakt niet uit. Het gaat om stack en reach van 't frame. Niet op welke plaatsen de buizen op elkaar aansluiten. Zadelhoogte pak je met de zadelpen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 01 mei 2021 07:53

Mbt de iets hogere stack van de Roubaix terwijl de balhoofdbuis korter is, is waarschijnlijk te wijten aan het feit dat de vork wat langer is omdat er ook bredere banden in kunnen en dus hoger uitkomt.

Verder lijkt mij wel dat je die Roubaix passend kan maken met een iets langere stuurpen en een zadelpen die wat verder uit het frame komt, zoals door klimmer en Mark al geopperd is.
Succes.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 01 mei 2021 08:57

Die 2cm reach op zo'n klein frame is echt wel erg veel.

Als je nu met een heel korte stuurpen, kan je een 2cm langere pen steken. Houd er alleen rekening mee dat een 13cm echt niet prettig gaat rijden op zo'n kleine fiets.

Als je nu een 6cm stuurpen (-7°) hebt en geen spacers dan kom je met een pen van 8cm (-17°) op ongeveer dezelfde zit uit:
Afbeelding
http://yojimg.net/bike/web_tools/stem.php


Dat de headtube op de Rouibaix zoveel korter is, ligt voornamelijk aan de futureshock (onder de stuurpen) die veel plek inneemt (en toch echt veel lelijker is als de Noah RS die je nu hebt IMHO)
Afbeelding

Gebruikersavatar
marcus66
Forum-lid
Berichten: 207
Lid geworden op: 07 feb 2018 13:42

Gebruikersavatar marcus66 01 mei 2021 09:20

Natuurlijk kun je met een Roubaix klimmen, maar hij is daarvoor niet per se bedoeld. Bij Specialized is dat de Tarmac. Die is stijver, lichter en meer racy gebouwd.
En nu ben ik fietsen.

lucile
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 27 sep 2011 08:38

lucile 01 mei 2021 19:12

Op mijn racefietsen zitten 80 of 90 mm stuurpen. De stuurpen wordt op de Roubaix max. 100mm, maar we gaan eerst de 90mm proberen, daar de zadelpen (met setback) ook idd. hoger komt te staan.

Aangezien ik een klein of beperkt budget heb, (fiets numero zoveel😁) is een Tarmac niet betaalbaar. Als ik het geld zou hebben zou ik eerder voor een Evo Six of een Scott of Emonda gaan denk. Smaak/keuze is persoonlijk en budget gebonden.

De Roubaix is zeer aantrekkelijk geprijsd en ach, waarom niet? Voor die paar maanden per jaar dat die fanatiek gebruikt gaat worden? (Naast m'n andere racers en gravelbike 😬), zal de Roubaix wel gaan voldoen. Met lichte onderdelen en goede wielset kan ik er zelf een lichte fiets van maken, lichter dan de Noah. In de Noah kan je ook alleen maar 23 mm bandjes stekenp (en geen disc brakes..)

De 44 of kleine maat is niet te klein, evt. verschil is idd. op te vangen met iets langere stuur - en zadelpen, ik ga er dan maar voor!

Dank heren voor jullie bijdrage en kennis! 👍🎉

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8422
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 01 mei 2021 21:14

marcus66 schreef: 01 mei 2021 09:20 Natuurlijk kun je met een Roubaix klimmen, maar hij is daarvoor niet per se bedoeld. Bij Specialized is dat de Tarmac. Die is stijver, lichter en meer racy gebouwd.
De Aethos is de klimfiets qua gewicht volgens de marketing.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16024
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 01 mei 2021 22:38

Een Roubaix met schijfremmen en future shock is juist enorm zwaar. Met de schijfremmen en de vering is het wellicht een fijne fiets in de afdaling maar je kunt het met de beste wil van de wereld geen klimfiets noemen.

Van je zadel verder naar boven schuiven in een frame met korte zitbuis, gaat je zadel niet verder naar achteren komen dan dat bij een fiets met een langere zitbuis het geval is. Het gaat om de zadel hoogte en de zitbuishoek. Welk gedeelte van de hoogte zitbuis en welk deel zadelpen is, maakt uiteraard niks uit.
Campagnolo Ultra Dork

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5211
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 02 mei 2021 00:07

lucile schreef: 30 apr 2021 23:18 ,


Ik ben zelf ca 160 cm (klein/kort) , bb van 76,5 cm. (lange benen). Tot nu heb ik een Ridley Noah Rs (XS /49 cm) gebruikt voor de bergen (is een ouder aero frame, maar met compact/bergverzet = klimfiets.... 😉)



Ik heb een mooi & (te) klein (?) Specialized Roubaix Expert in het vizier, 44 cm. Maar als ik de maten vergelijk met mijn Ridley XS oftewel 49 cm, dan is er géén erg groot verschil tussen deze twee.

Die ridleys zijn best grote maten en veelal lang voor hun maat tov andere fietsen. Een XS past nog geregeld iemand van 1m70(als die graag laag zit met het stuur).
Je zit dus nu met een relatief lange fiets voor je lichaam volgens mij. Of anders gesteld, je zit sportief (waar op zich niets mis mee is).
De roubaix is dan weer eerder kort.
Grappig hoe de roubaix toch een hogere stack heeft en kortere vorkbuis.
Kan je je huidige fiets naast de roubaix zetten om te vergelijken?

Op de roubaix zou je dus een 2cm lange stuurpen moeten zetten en grofweg zal je 1 cm hoger komen met je stuur. Dat moet geen probleem zijn.
Die 2 cm langere stuurpen (9 naar 11) zou ik fijn vinden (ik heb graag een iets langere stuurpen, vind ik fijner sturen).

Ivm een klimfiets zijn: je kan met alle fietsen klimmen. Laat je door marketing niets wijsmaken.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5211
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 02 mei 2021 00:15

lucile schreef: 01 mei 2021 19:12 Op mijn racefietsen zitten 80 of 90 mm stuurpen. De stuurpen wordt op de Roubaix max. 100mm, maar we gaan eerst de 90mm proberen, daar de zadelpen (met setback) ook idd. hoger komt te staan.

...
Wel opletten; bij overzetten van de maten van de fiets; de start is afstand zadelpunt tot trapas midden.
Je mag niet zomaar even met een zadel meer naar achter gaan fietsen. Dat mag natuurlijk wel maar dat heeft een veel grotere impact op je fietsen dan je stuur een cm hoger of korter. Andere stuurpositie vang je wel op door je armen. Een ander zadelpositie kan je gewoon niet correct opvangen. Dat leidt echt tot een ander fietspositie.
Dus eerst altijd de zadelhoogte en afstand tot trapas goed zetten.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 02 mei 2021 09:01

Zadelpositie komt ook niet op de mm, bijna iedereen zet op z'n tijdritfiets het zadel maximaal naar voren.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie