Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

MTB inruilen voor eerste racefiets?

tminus3
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 apr 2021 09:51

tminus3 28 apr 2021 11:13

Hoi allemaal,

Afgelopen weken veel info vergaard over racefietsen. Ondanks dat wil ik jullie advies vragen over een eventuele aanschaf van een racefiets.
Vorig jaar april ben ik begonnen met fietsen op een gekregen MTB (geveerde voorvork, reguliere pedalen) met 23mm wielrenbandjes. Zo'n beetje 2700km gefietst, ritjes van 25-60km. Ik wil meer/verder/sneller gaan fietsen. Ik vroeg me af of die MTB beter ruimte kan maken voor racefiets. Budget is beperkt, en comfort van belang ivm chronische gewrichtsklachten. Ik heb nu na 1-1,5u fietsen gevoelloze vingers en linkervoet, en wat zadelpijn. Dus vraag me af of een echte racefiets (met klikpedalen?) een betere optie zou zijn?
En zo ja, wat zou een goede low-budget optie zou zijn; 2e hands, instapper van decathlon, iets uit China halen? En wat zijn belangrijke dingen om op letten als ik voor een fiets ga kijken?

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7929
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 30 apr 2021 00:56

Ik zou eerst willen weten wat de oorzaak is van die gevoelloosheid. Na 1 uur...... Kan echt niet. Carpaal tunnelsyndroom? of...... totaal verkeerde fiets?
Zadelpijn moet weg zijn na eerste 500 km. Maar welk zadel ?, heel persoonlijke keuze....

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 30 apr 2021 07:17

Misschien eerst eens een racefiets lenen en kijken hoe het dan zit met de klachten?

Je schrijft daarnaast dat comfort belangrijk is. Misschien eens wat bredere bandjes monteren en met een lagere/andere druk rijden?

Gezien de klachten zou ik in ieder geval niet zomaar de overstap maken en ook niet inruilen, dan kun je niet meer terug naar je oude fiets.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 30 apr 2021 10:59

Ga proefritten maken op de fietsen van de lokale FM

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16024
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 30 apr 2021 12:34

Of huur desnoods een keer een racefiets.

Vindt je dat niks en wil je vooral op de weg fietsen, dan haal je een carbon vork uit China voor je MTB en monteer je er wat bredere banden in.
Campagnolo Ultra Dork

tminus3
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 apr 2021 09:51

tminus3 30 apr 2021 15:11

Bedankt voor de reakties allemaal.

Ik heb chronische gewrichtsklachten en verminderde doorbloeding in m'n handen en voeten, dat verklaart iig voor een deel de klachten. Van wat ik zo gelezen/gemeten heb qua fiets/zadel maatvoering past de MTB mij redelijk goed.
Misschien is het huidige Selle zadel te zacht. Eens bij de lokale FM informeren of ze proefmodellen hebben, kan ik meteen zien of ze iets aan gebruikte fietsen hebben staan. Budget voor een nieuwe is er iig niet.

Bredere banden staan in de planning, maar liever pas als ik weet of er een andere fiets gaat komen.

Huren, hmm. Zou dat ergens binnen de driehoek den bosch-nijmegen-eindhoven kunnen zover je weet?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15760
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 30 apr 2021 15:40

tminus3 schreef: 30 apr 2021 15:11 Bedankt voor de reakties allemaal.
........

Huren, hmm. Zou dat ergens binnen de driehoek den bosch-nijmegen-eindhoven kunnen zover je weet?
Heb je Google al eens geprobeerd
Fiets huren Eindhoven.
Et voila,
- https://www.fietsverhuur-eindhoven.nl/
- https://www.velorent.nl/

En er zijn er nog.
I know myself like no one else
Nothing to defend

tminus3
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 apr 2021 09:51

tminus3 30 apr 2021 17:06

[quote=Lcsmet post_id=1476603

Heb je Google al eens geprobeerd
Fiets huren Eindhoven.
Et voila,
- https://www.fietsverhuur-eindhoven.nl/
- https://www.velorent.nl/

En er zijn er nog.
[/quote]

Bedankt, had al eens voor Uden gezocht, maar niks concreets gevonden.

Koen87
Forum-lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 26 aug 2013 10:25

Koen87 01 mei 2021 08:27

Kijk anders eens bij deze (in de buurt van Nijmegen): https://nolimitsbiking.nl/racefiets-gravelbike-verhuur/

Verhuurder is fysiotherapeut, dus zal vast met je mee willen denken over positie i.c.m. klachten.

Niet in Uden, maar kan je gelijk de omgeving Nijmegen verkennen:)

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12403
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 02 mei 2021 20:38

Ik zou lekker op je mtb blijven rijden, als je al op racebanden rijd gaat het je hooguit 5% snelheid opleveren
Daarnaast zit je met jouw klachten op een mtb veel stabieler.

Ik zou een paar goede ergo handvaten kopen en een juist zadel.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16024
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 03 mei 2021 09:01

Idd, met een recht stuur heb je net wat meer mogelijkheden om je handen en polsen in de juiste stand te krijgen voor een goede doorbloeding zoals sndere handvatten, andere rise en sweep van het stuur.
Ik zeg niet dat het niet kan op de racefiets maar dan wordt het sowieso een endurance racefiets waar 28mm of meer banden in passen of gravelracer, misschien nog een bikefitting erbij en dan moet je nog op zoek naar het juiste zadel, stuur en stuurpen.
Dan kijk je al snel naar de nieuwere modellen. Dat ga je niet redden voor ver onder de 1000€.
Een beperkt budget zou ik dan eerder in jouw MTB investeren.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie