Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Balhoofd f4:13 vervangen: hoe doe je dat?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16024
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 24 apr 2021 10:46

Vork zit soms redelijk vast in de lagers en heeft dan een tikje nodig. Niet te lomp want ondanks de naam is hij niet tegen alles bestand.

De lagers zelf willen soms ook goed vast zitten.
Voor een eerste keer balhoofd lagers vervangen heb je wel meteen één van de lastigste uitgezocht.
Campagnolo Ultra Dork

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3485
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 24 apr 2021 11:30

Ernie C. schreef: 24 apr 2021 10:46 Vork zit soms redelijk vast in de lagers en heeft dan een tikje nodig. Niet te lomp want ondanks de naam is hij niet tegen alles bestand.

De lagers zelf willen soms ook goed vast zitten.
Voor een eerste keer balhoofd lagers vervangen heb je wel meteen één van de lastigste uitgezocht.
Ok. Dus met beleid maar dus wel lostikken. Beetje kruipolie wellicht. Wilde er niet meteen op gaan slaan. Safety first.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5339
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 24 apr 2021 12:17

Ernie C. schreef: 24 apr 2021 10:37
rikkert schreef: 24 apr 2021 10:12
Ernie C. schreef: 24 apr 2021 10:06 Ah, een nep barrel dat niet echt te duur was dus?
Leg effe uit, volgens was de conclusie dat het geen nep barrel was maar wel een echt barrel, toch?

Maar goed, iemand suggesties voor dat balhoofd?
Het is een echte Pinarello maar het is niet echt zo'n erg barrel als sommigen hier dachten ;) .
Ik denk nog steeds dat mijn aan te pakken lijstje volledig accuraat is. :lol: Er is geen mogelijkheid dat die ketting niet ver en ver versleten is. En dat setje kabels kost bij een trivio universeel setje de wereld ook niet. Dus dat zou ik ook sowieso nog doen. Ik heb overigens niet gezegd dat ik het niet aan zou durven, maar de prijs voor afgeleefd tweedehands spul is toch echt te hoog.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3485
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 24 apr 2021 12:46

@student: we gaan het zien. Doe het stapje voor stapje. Dan kan ik ook nog kijken of ik dingen met marktplaats onderdelen op kan lossen. Alhoewel ketting en tandwielen en kabels daar nou niet geschikt voor zijn.

Als ik al zei, te duur, vast wel.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

rovar
Forum-lid
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 jun 2018 14:17

rovar 24 apr 2021 13:06

Wij zijn overtuigd van jouw wil om er een hobbyproject van te maken ;-)

Maar over het balhoofd: WD40 is je vriend. Ik gebruik het overal voor: vastzittende balhoofden, muggenspray. deodorant

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37233
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 24 apr 2021 21:06

Dit is een lastige. Ik ga er vanuit dat dit dezelfde geperste lagers zijn als in mijn Paris destijds.
Dat is ordinair rammen :lol:
Eerst bovenop de vork (tip; blok hardhout oid er tussen) om de boel los/eruit te krijgen.
De lagers moet je er ook met een uitdrijver uit slaan vermoed ik en de nieuwe met een lagerpers erin duwen.
Ik heb het destijds eerst eens aangekeken voor ik er zelf later eens aan ben begonnen.
Less is bore

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3485
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 02 mei 2021 20:14

Nou, het balhoofd is los. Dat was een crime. De topcap (gelukkig had ik een nieuwe kunnen bemachtigen voordat ik de oude moest slopen) zat echt muur en muurvast. Liters WD40, hardhouten blokken, rammen, en nog harder rammen. Uiteindelijk maar de haakse slijper erop gezet. En toen kwam de boel los. Nieuwe lagers erin, nieuwe topcap erop. Kostte me uiteindelijk 36 euro aan materiaal. (fietsenboer haalde het uit de oude spullenbak, dus heeft me denk ik gematst). Maar balhoofd loopt weer mooi. En gelijk maar de spacertoren gekortwiekt.

Verder: nieuwe ketting en tandwielen achter, nieuw groot voorblad, stuurlintje. Nu de boel proberen netjes af te stellen en bandjes erop gezet die ik nog had liggen.

Kosten tot nu toe 165 euro. En best wel wat uren werk. Als ie helemaal af is zal ik even een fotootje plaatsen. Ik heb er wel lol aan gehad om de fiets weer helemaal netjes lopend te krijgen. Enig punt, maar dat was voorzien, is de lak, die ziet er beter uit na poetsbeurt maar de beschadigingen gaan er natuurlijk niet uit.

Daarnaast zijn de stikkers op de wielen lelijk (die zijn per definitie lelijk vind ik, ook nieuw), dus die wil ik er ook nog afhalen, om het wat strakker te maken.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Plaats reactie