Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Advies voor nieuwe racefiets/gravelbike

joff19
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 aug 2016 22:31

joff19 07 apr 2021 13:08

Dag! Ik rijd al ongeveer 4 jaar op mijn huidige Bianchi Impulso. Door omstandigheden heb ik een aantal jaar weinig gefietst. Ik merk nu steeds meer dat ik mijn huidige fiets ongemakkelijk vind, zeker bij langere tochten. Ik heb behoefte aan meer comfort. Ik ben geen echte hardrijder, rijd altijd op het binnenblad en ben meer iemand die op zijn gemak lange tochten wil maken.

Daarom zit ik nu aan een gravelbike te denken, of iets wat er een beetje tussenin zit. Het lijkt me leuk om eens een stukje onverhard of bospad mee te pakken, hoewel dat in mijn omgeving (Leiden) niet echt heel eenvoudig te vinden is. Althans, zo in eerste instantie kon ik op internet weinig vinden. Wel lijkt het me een voordeel om een frame te hebben waar ik eenvoudig dikkere of dunnere banden op kan zetten (eventueel extra wielset met smallere banden voor het snellere werk) en waar ik ook een bagagedrager op kan zetten voor bikepacking of fietstrips, waarbij je dan bovendien niet bang hoeft te zijn voor stukken onverharde weg. Want in NL kun je dat goed vermijden, maar in andere landen is dat niet altijd makkelijk.

Mijn budget is rond de 1500 euro en ik wil graag een aluminium frame met hydraulische schijfremmen. Groep maakt me eigenlijk niet heel veel uit.

Na wat onderzoek online was ik uitgekomen bij de Trek Domane AL4 Disc, wat ik een prachtige fiets vind en die voldoet aan de voorwaarden. Helaas is deze fiets de komende tijd niet meer te krijgen zo lijkt het. Hij is iig nergens meer op voorraad. Ergens leek hij me ook wel prijzig (1600 euro) voor een alu fiets met Tiagra.

Ik heb ook zitten kijken naar de Giant Revolt, Cube Attain SL Disc en Cube Nuroad Race 2021. Ook de Sensa Romagna Gravel GRX is voorbijgekomen, volgens mij de enige fiets die momenteel nog wel beperkt op voorraad is.

Heeft iemand ervaring met deze fietsen of tips voor andere fietsen?

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 07 apr 2021 14:08

Er is nu niet veel te kiezen. Dus als je nog even door kunt op je huidige fiets, heb je straks wellicht meer keuze. Als ik naar je wensen kijk, dan zou de Rose Backroad iets voor je kunnen zijn. Goede allrounder met een relaxte geometrie. Maar helaas nu met 25 weken levertijd! Zit wel iets boven je budget.
Een andere optie is Canyon Endurace Al. Die blijft met Tiagra en schijfremmen ruim binnen budget. Dat is een wegfiets waar ook wat dikkere banden in passen. Ook niet verkrijgbaar nu..

joff19
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 aug 2016 22:31

joff19 07 apr 2021 16:29

HarryuitHilversum schreef: 07 apr 2021 14:08 Er is nu niet veel te kiezen. Dus als je nog even door kunt op je huidige fiets, heb je straks wellicht meer keuze. Als ik naar je wensen kijk, dan zou de Rose Backroad iets voor je kunnen zijn. Goede allrounder met een relaxte geometrie. Maar helaas nu met 25 weken levertijd! Zit wel iets boven je budget.
Een andere optie is Canyon Endurace Al. Die blijft met Tiagra en schijfremmen ruim binnen budget. Dat is een wegfiets waar ook wat dikkere banden in passen. Ook niet verkrijgbaar nu..
Bedankt voor je advies. Ik zie wel dat de Rose Backroad begint bij ongeveer 2800 euro. Dat is me iets te hoog gegrepen en bovendien heb ik liever een alu dan een carbon frame ivm betere bestendigheid en weerbaarheid van het frame. Ik wil niet bang zijn om er eens mee te vallen ofzo.

Gebruikersavatar
Lion1979
Forum-lid
Berichten: 377
Lid geworden op: 13 dec 2015 22:15

Gebruikersavatar Lion1979 07 apr 2021 16:48

joff19 schreef: 07 apr 2021 16:29
HarryuitHilversum schreef: 07 apr 2021 14:08 Er is nu niet veel te kiezen. Dus als je nog even door kunt op je huidige fiets, heb je straks wellicht meer keuze. Als ik naar je wensen kijk, dan zou de Rose Backroad iets voor je kunnen zijn. Goede allrounder met een relaxte geometrie. Maar helaas nu met 25 weken levertijd! Zit wel iets boven je budget.
Een andere optie is Canyon Endurace Al. Die blijft met Tiagra en schijfremmen ruim binnen budget. Dat is een wegfiets waar ook wat dikkere banden in passen. Ook niet verkrijgbaar nu..
Bedankt voor je advies. Ik zie wel dat de Rose Backroad begint bij ongeveer 2800 euro. Dat is me iets te hoog gegrepen en bovendien heb ik liever een alu dan een carbon frame ivm betere bestendigheid en weerbaarheid van het frame. Ik wil niet bang zijn om er eens mee te vallen ofzo.
Je hebt ook een alu versie, die is een stuk goedkoper

https://www.rosebikes.nl/fietsen/gravel/backroad-al
Cube Litening Aero C:68X SLT
Trek Emonda SL5
Rose Backroad GRX RX620
Cube Agree C:62 (Taxc Fiets)

Gebruikersavatar
alstro
Forum-lid
Berichten: 870
Lid geworden op: 19 dec 2004 17:25
Locatie: vollenhove

Gebruikersavatar alstro 07 apr 2021 19:04

Helaas nog heel slecht leverbaar, maar ik denk dat deze wel wat voor je zou kunnen zijn.

https://www.decathlon.nl/p/toerfiets-to ... GROEN_KAKI

Woutoro32
Forum-lid
Berichten: 368
Lid geworden op: 18 jun 2020 21:22

Woutoro32 07 apr 2021 19:14

Die sensa gravel grx is best een tof ding voor zijn prijs en veelzijdig. En als je snek wat wilt hebben, heb je weinig keus.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 07 apr 2021 19:32

alstro schreef: 07 apr 2021 19:04 Helaas nog heel slecht leverbaar, maar ik denk dat deze wel wat voor je zou kunnen zijn.

https://www.decathlon.nl/p/toerfiets-to ... GROEN_KAKI
Dat was ook mijn eerste gedachte.

Het meeste dat voorbijkomt, zit niet veel comfortabeler dan een Impulso.

Misschien een Surly Trucker o.i.d?
Campagnolo Ultra Dork

Mvg10
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 08 mar 2021 19:51
Contact

Mvg10 08 apr 2021 15:36

Ik rijd sinds kort op een Focus Atlas die als een van de weinige gravelbikes van dit moment bij een fietsenwinkel (aan de andere kant van NL) op voorraad was. Hoe de voorraad nu is weet ik niet maar hij past redelijk bij je wensen denk ik, qua budget en uitrusting.

Wouter2020
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 04 jun 2020 12:17

Wouter2020 08 apr 2021 17:28

Ik heb een Cube Nuroad Race FE - bevalt erg goed. Zeker met wat slechter weer (want spatborden). Voor het snelle werk heb ik een Cube Litening, maar ik pak de Nuroad zeker de helft van de tijd. Ook leuk om af en toe een gravelroute te doen.

phil23
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 22 nov 2020 14:27

phil23 08 apr 2021 22:05

Ik zelf ook een Cube nuroad race....zonder de spatborden.....heerlijke fiets.Gebruik het ook voor woon werk en weekenden wat gravel routes.
Twee sets wielen met 40 mm swalbe g-one en met challenge gravel grinder 38 mm.
Bevalt erg goed ook voor lange afstanden.
Wil ik met andere mee max 2 man dan pak ik de Sensa trentino Sl 105

joff19
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 aug 2016 22:31

joff19 16 apr 2021 08:44

Bedankt voor alle tips tot nu toe. Ik zit nu ook te kijken naar de Giant Contend AR 1. Ook een mooi all-round fietsje waar brede banden op kunnen. Bovendien heb je dan 105 + hydraulische schijfremmen voor een prijs die lager ligt dan bijv. de Trek Domane AL4 disc. Eens zien of die binnenkort weer op voorraad komt ...

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2857
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 16 apr 2021 09:10

Ik lees een reactie over de Canyon Endurace AL. Dat is een echte wegfiets, daar passen geen brede banden op om als een quasi gravel fiets gebruikt te worden. Houd daar rekening mee.

Laatst heb ik een Contend AR van dichtbij gezien. Erg leuk fietsje. Heb de afgelopen tijd meerdere MP advertenties gezien van fietsenwinkels die ze op voorraad hadden. Er passen makkelijk 40mm banden in (specs zeggen 38 dacht ik, maar wij kregen er 40ers met gemak in)

Plaats reactie