Hoeveel meer fun geeft een tijdritfiets t.o.v. een normale (aero) racefiets met aerobars als je toch geen wedstrijden rijdt?
Het zijn meestal knalharde stuiterbakken en een ritje door de heuvels, laat staan bergen is al helemaal geen pretje meer.
Schakelen met aerobar shifters
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4359
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Kijk en dat is niet helemaal waar Ernie. De Speedmax is als Triathlon fiets ontwikkeld en niet als tijdrit fiets. Een goed afgestelde Triathlon fiets is wel comfortabel, gewoon aangezien die ontwikkeld is om na 180 km nog een volle marathon te kunnen lopen. Dat is een wezenlijk verschil met een tijdrit fiets, die je alleen zo snel mogelijk over een korte afstand moet brengen.
Bergachtig terrein is wel lastig, ook met een Triathlon fiets.
Maar nogmaals, zeker op een triathlon fiets is de passing belangrijk, een klein verschil kan het comfort maken of breken
Bergachtig terrein is wel lastig, ook met een Triathlon fiets.
Maar nogmaals, zeker op een triathlon fiets is de passing belangrijk, een klein verschil kan het comfort maken of breken
@ernie: helemaal waar. Ik heb een racefiets en triatlonfiets. Af en toe is het lekker om een rondje op de stuiterbak te rijden in een houding die je naar 2 uur wel beu bent.
Met het budget van TS zou ik die goedkope canyon doen en voor het restant (blijkbaar 3200) er een heul mooi racekarretje naast kopen. Ik rijdt nu op een 2e handsje van 600 euro, dus voor 3200 koop je iets heel deftigs. Of gewoon een goede fiets en dan houd je nog dik geld over. TS heeft ook andere hobby's schrijft ie, hou daar ook nog wat voor over.
edit: scottwilko, daar heb je wel gelijk in, tijdrit is oncomfortabel en snel, triathlon is soms meer comfortabel. Alhoewel stuiterbak meestal wel klopt. En inderdaad, niks klimt lekkerder dan een krom stuur op een normale racefiets.
Met het budget van TS zou ik die goedkope canyon doen en voor het restant (blijkbaar 3200) er een heul mooi racekarretje naast kopen. Ik rijdt nu op een 2e handsje van 600 euro, dus voor 3200 koop je iets heel deftigs. Of gewoon een goede fiets en dan houd je nog dik geld over. TS heeft ook andere hobby's schrijft ie, hou daar ook nog wat voor over.
edit: scottwilko, daar heb je wel gelijk in, tijdrit is oncomfortabel en snel, triathlon is soms meer comfortabel. Alhoewel stuiterbak meestal wel klopt. En inderdaad, niks klimt lekkerder dan een krom stuur op een normale racefiets.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
Ik rij altijd alleen.
Ik denk dat ik voor een tussenoplossing zal gaan, de Speedmax CF7 disc (3699€). Ik ga de CF7.0 links laten liggen omdat er max 25mm banden op kunnen. Ik heb liever 28mm achteraan omdat die minder vaak lek rijden, dat is mijn ervaring.
Het frame is ook heel verschillend, mooiere kleur verkrijgbaar, steekassen en niet onbelangrijk schijfremmen.
https://www.canyon.com/nl-be/road-bikes ... be=YE%2FBK
Op de goedkopere Canyon zitten Shimano 105 remmen:
https://bike.shimano.com/en-EU/product/ ... 010-F.html
Deze zouden, volgens Shimano, ook 28mm banden aan moeten kunnen.
Tenzij je de fiets veel in heuvels gaat gebruiken, zie ik de toegevoegde waarde van schijfremmen op een tijdritfiets niet.
Zelf rij ik op een Giant Trinity. Zelf opgebouwd met Ultegra DI2.
Het voordeel van elektronisch schakelen is niet alleen dat je op meerdere plekken kunnen schakelen, maar ook het wegwerken van de kabels wat mijn inziens veel mooier is en uiteraard meer aero
https://bike.shimano.com/en-EU/product/ ... 010-F.html
Deze zouden, volgens Shimano, ook 28mm banden aan moeten kunnen.
Tenzij je de fiets veel in heuvels gaat gebruiken, zie ik de toegevoegde waarde van schijfremmen op een tijdritfiets niet.
Zelf rij ik op een Giant Trinity. Zelf opgebouwd met Ultegra DI2.
Het voordeel van elektronisch schakelen is niet alleen dat je op meerdere plekken kunnen schakelen, maar ook het wegwerken van de kabels wat mijn inziens veel mooier is en uiteraard meer aero
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Daar heb ik aan gedacht maar dan moet ik van merk veranderen want op de Canyon Aeroad passen geen aerobars. Ik heb dat nagevraagd bij Canyon.
Goed om weten maar kijk eens naar de ruimte tussen band en frame achteraan, daar past geen vinger tussen. Er is wel amper 2mm verschil in hoogte tussen gp5000 25 en 28mm dus misschien kan het net.wezep schreef: ↑06 apr 2021 22:05 Op de goedkopere Canyon zitten Shimano 105 remmen:
https://bike.shimano.com/en-EU/product/ ... 010-F.html
Deze zouden, volgens Shimano, ook 28mm banden aan moeten kunnen.
Tenzij je de fiets veel in heuvels gaat gebruiken, zie ik de toegevoegde waarde van schijfremmen op een tijdritfiets niet.
https://www.canyon.com/nl-be/road-bikes ... be=BK%2FBU
Laatst gewijzigd door alex606 op 07 apr 2021 12:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Van €3200 kun je een hoop plezier beleven hoor
#willeniskunnen, de podcast van en voor talentbeperkte athleten!
Check willeniskunnen.cc!
Check willeniskunnen.cc!
Hele volksstammen beleven veel plezier aan fietsen die pak m beet tussen de 1000 en 1500 euro kosten. Dus aan een fiets van 2700 zal je dan toch ook wel veel plezier beleven. Mede omdat een fiets duurder wordt naarmate ie lichter wordt. En dat is voor een tijdrit/triathlonfiets (zeker als je allen vlak rijdt) van ondergeschikt belang.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
Als je een Aeroad kiest waar nog een H36 op zit, dan kan je daar wel aerobars op zetten:
https://www.canyon.com/en-us/gear/compo ... 02908.html
https://www.canyon.com/en-us/gear/compo ... 02908.html
Mits goed afgesteld, schakelt het prima. Maar het is geen di2 natuurlijk. Ik zou zeker eens testen. Dan weet je het zeker. Als het niet uitmaakte qua geld, dan zou ik ook di2 rijden. Maar voor mij weegt die paar keer dat ik schakel op mijn tt-fiets niet op tegen de kosten van di2.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.