Hallo fietsliefhebbers,
Ik ben net lid geworden, dit is mijn eerste post.
Het fietsvirus heeft me al lange tijd te pakken en het is (nu pas) tijd voor een upgrade
Ik rij al ongeveer 20 jaar op mijn 26" MTB, ben er ook naar Wenen en naar Geneve mee gefietst. Ben van plan om vaker dit soort tochten te maken en vandaar ook mijn post:
Upgrade-time, overmorgen is het zover.
Het is een Focus Mares CX uit vermoedelijk 2017 (zwart met wit) carbon frame, kuiper carbon clinchers 50 mm.
Ik ben zelf 1.69, framemaat is 51".
De bedoeling is dat ik met de fiets deze lange tochten kan maken.
Mijn uitgangspunt is: het is sowieso beter dan mijn oude doch trouwe 26" MTB. (zelfs met een kapotte, lompe voorvorkvering en schwalbe kojaks met veel plezier Geneve bereikt).
Voordat ik erheen ga en mezelf blindstaar op de schoonheid van de Focus, misschien zijn er nog aandachtspuntjes die ik over het hoofd zie?
De Kuiper 50mm's zijn opnieuw gespaakt met DT350's als aanpassing voor de schrijfremmen, bijv. (risico's?)
Frame maat zal wel oke zijn, neem ik aan?
Nog andere dingen waar ik op moet letten? (scheurtjes in carbon frame bij de kruisingen bijv.?)
De reden dat ik voor een cyclocrosser ben gegaan is vanwege mijn angst om lek te rijden als ik een onverhard pad tegenkom. Met een racefiets lijkt me dat het minst plezierig... In Frankrijk flinke stukken gravel, zand en zelfs gras als fietspad aangeduid door Google Maps....erg onhandig. Komoot was ook al niet optimaal... the seach continues... (misschien Beeline?) Een nieuwe MTB 29" heb ik niet in gedachten gehad omdat ik graag veel afstand wil afleggen, lekker doortrappen en km's maken.
Anyways, lang bericht, ik verheug me erg op de fiets en hoop dat mijn inschatting goed is! Advies/tips etc zeer welkom!
Zoals ik al zei: all new to me, maar ben razend benieuwd.
Ik kom vanuit een vacuum van 20 jaar de huidige fietswereld in.
Groetjes
Focus Mares CX Disc Ultegra
De werking van de R.A.T. steekkassen controleren. Dat is het zwakke punt van deze fiets.
Verder is de geometrie aardig sportief dus niet per definitie de meest geschikte fiets voor lange dagen op het zadel.
Verder is de geometrie aardig sportief dus niet per definitie de meest geschikte fiets voor lange dagen op het zadel.
Campagnolo Ultra Dork
Top frame! Onderste balhoofdlager blijft bij mij kwetsbaar voor vuil. R.A.T. assen inderdaad even verwijderen en kijken of de stelschroef nog makkelijk wil bewegen, verschillende wielen moet je soms iets meer of minder spanning geven.
Ja ik heb ook een Focus Mares CX en heb slechte ervaring met het R.A.T. systeem. Ik heb deze gewijzigd door een steekas van Robert Axle Project. https://robertaxleproject.com/
Het werkt nu gelijk als een gewone steekas.
Dank voor jullie reacties!
Ik heb hem gekocht, wat een genot,
Een dingetje waar ik me zorgen over maak:
Op mijn vaste route zijn een paar drempels, die neem ik af en toe met een sprongetje.
Ik dacht: cyclocrossfiets, dus moet kunnen, maar bij het neerkomen hoorde ik een keiharde "TAK!" afkomstig van gebied voorvork/voorwiel. Schrok me dood, maar prima. Even later in de duinen weer ff een sprongetje over een rooster gemaakt...: TAK!
Ik vond zelf het R.A.T. systeem ook niet zo solid aanvoelen eigenlijk... Zou dat de oorzaak kunnen zijn, of doe ik gewoon iets heel doms door een sprongetje met carbon wielen te maken?
Het geluid leek te komen vanaf de onderkant van aansluiting voorvork met frame (balhoofd, onderkant?) Aansluiting stuurpen maar even checken?
Groetjes
Ik heb hem gekocht, wat een genot,
Een dingetje waar ik me zorgen over maak:
Op mijn vaste route zijn een paar drempels, die neem ik af en toe met een sprongetje.
Ik dacht: cyclocrossfiets, dus moet kunnen, maar bij het neerkomen hoorde ik een keiharde "TAK!" afkomstig van gebied voorvork/voorwiel. Schrok me dood, maar prima. Even later in de duinen weer ff een sprongetje over een rooster gemaakt...: TAK!
Ik vond zelf het R.A.T. systeem ook niet zo solid aanvoelen eigenlijk... Zou dat de oorzaak kunnen zijn, of doe ik gewoon iets heel doms door een sprongetje met carbon wielen te maken?
Het geluid leek te komen vanaf de onderkant van aansluiting voorvork met frame (balhoofd, onderkant?) Aansluiting stuurpen maar even checken?
Groetjes
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6334
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Kantelt je stuur niet een beetje in je stuurnok?
Wanneer je op je shifters rijdt en je maakt een sprongetje, heb je kans dat je stuur een beetje kantelt bij het neerkomen.
Ik heb nl hetzelfde wanneer ik een flinke sprong maak( bedoeld of onbedoeld) dan hoor ik ook een krak en is m'n stuur een beetje gekanteld.
Ook even kijken of je geen speling op je vork/balhoofd hebt, dat maakt nl ook een klappergeluid.
Wanneer je op je shifters rijdt en je maakt een sprongetje, heb je kans dat je stuur een beetje kantelt bij het neerkomen.
Ik heb nl hetzelfde wanneer ik een flinke sprong maak( bedoeld of onbedoeld) dan hoor ik ook een krak en is m'n stuur een beetje gekanteld.
Ook even kijken of je geen speling op je vork/balhoofd hebt, dat maakt nl ook een klappergeluid.
+1 voor checken of er speling op het balhoofd staat. Staan genoeg filmpjes op Youtube, bijvoorbeeld van GCN:
https://www.youtube.com/watch?v=_cOMlyl ... el=GCNTech
https://www.youtube.com/watch?v=_cOMlyl ... el=GCNTech
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Yes! Ik heb het net gecheched en inderdaad:
Als ik hem neerzet met de voorrem ingedrukt, vervolgens naar voor en achter beweeg, hoor ik heel duidelijk dat TAK-geluid, dus blijkbaar iets met de voorvork-montage. Bedankt voor het filpmje, ik denk inderdaad speling, aangezien er iets tikt. Het gekke is dat ik het gevoel heb dat het stuur niet erg vrij beweegt, voel meer weerstand dan normaal. Misschien versleten lagers?
Ik hoorde ook van de verkoper dat de topcap (bovenste dekseltje met schroef op stuurbuis?), anders is dan een normale. Misschien maar langsbrengen bij een specialist... Helaas heb ik ook geen momentsleutel laat staan eentje met torx...
Als ik hem neerzet met de voorrem ingedrukt, vervolgens naar voor en achter beweeg, hoor ik heel duidelijk dat TAK-geluid, dus blijkbaar iets met de voorvork-montage. Bedankt voor het filpmje, ik denk inderdaad speling, aangezien er iets tikt. Het gekke is dat ik het gevoel heb dat het stuur niet erg vrij beweegt, voel meer weerstand dan normaal. Misschien versleten lagers?
Ik hoorde ook van de verkoper dat de topcap (bovenste dekseltje met schroef op stuurbuis?), anders is dan een normale. Misschien maar langsbrengen bij een specialist... Helaas heb ik ook geen momentsleutel laat staan eentje met torx...
Update: Het is het R.A.T. systeem.
Als ik hem wat losser afstel (waardoor het wiel speling heeft nadat hij is vastgedraaid), is het geluid weg tijdens de speling-test.
Draai ik hem vaster (wiel zit strak, geen speling, zoals het hoort) is de click weer duidelijk te horen.
Voorvork/balhoofd geen speling, dus dat is mooi.
Ik ga die https://robertaxleproject.com/ maar eens bekijken, het ziet er veelbelovend uit!
Thx
Als ik hem wat losser afstel (waardoor het wiel speling heeft nadat hij is vastgedraaid), is het geluid weg tijdens de speling-test.
Draai ik hem vaster (wiel zit strak, geen speling, zoals het hoort) is de click weer duidelijk te horen.
Voorvork/balhoofd geen speling, dus dat is mooi.
Ik ga die https://robertaxleproject.com/ maar eens bekijken, het ziet er veelbelovend uit!
Thx
Hoe is het afgelopen? Hoe bevalt de aangedragen oplossing op langere termijn, of heb je het anders opgelost?
Ik sukkel namelijk ook met mijn R.A.T. systeem...
Vervangen, ombouwen of heeft één van de lotgenoten misschien nog boutjes liggen van een afgeschreven R.A.T. steekas?
Ik sukkel namelijk ook met mijn R.A.T. systeem...
Vervangen, ombouwen of heeft één van de lotgenoten misschien nog boutjes liggen van een afgeschreven R.A.T. steekas?