Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Verrassende bikefit

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1462
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 29 mar 2021 11:03

gewoon even terug gaan en vragen of de beste man/vrouw het opnieuw wil proberen, voordat je je geld terug vraagt.
iedereen heeft het moeten leren.....

laat maar weten hoe het je is verlopen,

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2200
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 29 mar 2021 12:29

Kijkend naar het plaatje zie ik niet zo veel bijzonders, Stack en reach lijken inderdaad vreemd, maar als ik naar zadelhoogte en afstand midden zadel- stuur kijk heel vergelijk baar met waar ik op uitkom,
mijn BBL 82,5 en zadelhoogte 72,5 en afstand midden zadel- stuur vergelijkbaar (1cm korter) dan op tekening, bij lengte 178cm, dus als ik dat vertaal naar BBL en lange armen vind ik het helemaal niet zo vreemd wat er uit de meting komt, zou het alleen niet met een framemaat 60 en en een nok van 10 cm oplossen maar met een kleiner frame en een langer nok en langer zadelpen.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
trigun
Forum-lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 14 jul 2009 12:21

Gebruikersavatar trigun 29 mar 2021 15:27

wasbeer2006 schreef: 27 mar 2021 09:47 Maar nogmaals! Er wordt volgens mij door de bikefitter helemaal geen framemaat opgegeven!
Er worden alleen maar aannames gedaan.

Alleen een stack en reach wordt aangegeven en die is prima te behalen op een gemiddelde 56 wat redelijk overeenkomt met de maattabellen van diverse merken. Goed, Kan je over een cm stack gaan discussiëren

Bij heel veel racers scheelt de reach per maat soms maar 5mm, terwijl stuurpennen in cm,s tegelijk gaan. en sturen ook met reach.
De bikefitter had tegen mij broer gezegd dat als ie naar een aero frame ging, hij wss een 60 nodig had.
Kuota Kougar

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1217
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 29 mar 2021 15:48

Dan heeft ie wel een aero frame maar zeer zeker geen aerodynamische zitpositie.

Iemand van 1.77m moet je echt niet op zo'n groot frame proberen te zetten, ook al heeft ie dan hele lange armen. Dat werkt niet en ziet er ook niet uit.

Lange armen kun je opvangen met een groter verschil tussen zadel en stuur, een langere stuurpen of een stuur met meer reach.

Een groter frame is ook hoger bij het balhoofd, dus je stuur komt ook hoger en dat is nu juist niet wenselijk met lange armen. (tenzij je helemaal rechtop wil zitten maar dat is ook niet wenselijk als je een aero fiets wil)

chris80
Forum-lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 29 mar 2021 20:21

Met 1,77meter op een maatje 60 uitkomen is wel verrassend inderdaad 😀

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 30 mar 2021 10:03

Bikefitting.com zet je stuur altijd veel te hoog, meestal met 7cm spacers maar nu heeft de betreffende fitter goed opgelet of heeft er een software update plaatsgevonden.

De lengte zal dus wel ongeveer kloppen alleen mag het stuur een cm of 4 omlaag.
Dat komt dus op hetzelfde neer als ongeveer de juiste maat uitzoeken uit de maattabel maar je betaalt wel voor een "bikefitting" :lol:

Je moet in ieder geval teruggaan. De kans dat deze pipo je met dat systeem een werkbare afstelling kan bieden is minimaal maar je kunt dan in ieder geval je geld terugvragen.
Ik heb het nu al zo vaak fout zien gaan en zelfverklaarde bikefitters blijven maar geld binnenharken met dit systeem.

Ga eens met die binnenbeenlengte over een 60cm aero fiets (=horizontale bovenbuis) staan. Ik denk dat je klokkenspel op de stang ligt. In ieder geval heb je maar heel weinig marge en dat kan zeer pijnlijke gevolgen hebben.
Campagnolo Ultra Dork

prjz
Forum-lid
Berichten: 1501
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 30 mar 2021 10:36

Ernie C. schreef: 30 mar 2021 10:03 Bikefitting.com zet je stuur altijd veel te hoog, meestal met 7cm spacers maar nu heeft de betreffende fitter goed opgelet of heeft er een software update plaatsgevonden.

De lengte zal dus wel ongeveer kloppen alleen mag het stuur een cm of 4 omlaag.
Dat komt dus op hetzelfde neer als ongeveer de juiste maat uitzoeken uit de maattabel maar je betaalt wel voor een "bikefitting" :lol:

Je moet in ieder geval teruggaan. De kans dat deze pipo je met dat systeem een werkbare afstelling kan bieden is minimaal maar je kunt dan in ieder geval je geld terugvragen.
Ik heb het nu al zo vaak fout zien gaan en zelfverklaarde bikefitters blijven maar geld binnenharken met dit systeem.

Ga eens met die binnenbeenlengte over een 60cm aero fiets (=horizontale bovenbuis) staan. Ik denk dat je klokkenspel op de stang ligt. In ieder geval heb je maar heel weinig marge en dat kan zeer pijnlijke gevolgen hebben.
Inderdaad, de bikefitters schieten als paddenstoelen uit de grond.
prj

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12485
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 30 mar 2021 11:27

trigun schreef: 29 mar 2021 15:27

De bikefitter had tegen mij broer gezegd dat als ie naar een aero frame ging, hij wss een 60 nodig had.
Dan wordt het wel apart...........

Plaats reactie