Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Advies gevraagd: framemaat + evt. aanpassingen

JimmyT
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 feb 2017 20:18

JimmyT 25 mar 2021 22:24

Ik heb besloten een nieuwe fiets te kopen. Ik heb nu een endurance (Cube Attain 56), maar wil graag meer race. Qua tests/looks heb ik mijn oog laten vallen op een Scott Addict RC (e.g. https://www.scott-sports.com/nl/en/prod ... =280621019)

Bikefits worden ivm corona niet/beperkt uitgevoerd, niet alle fietsenmakers hebben alle maten (meer) beschikbaar en tijd voor advies/shoppen is beperkt (ivm maken afspraak). Het liefst ga ik naar een fietsenmaker die ‘mijn’ maat heeft staan. Daarom zou ik graag de collectieve kennis/ervaring van de aanwezigen op dit forum gebruiken.

Mijn vragen:
1. Welke framemaat kan ik het beste nemen van de Scott Addict RC
2. Advies lengte stuurpen. Ik heb relatief lange benen en korter bovenlichaam en de standaard lengte is mogelijk te lang?
3. Andere adviezen, e.g. offset zadelpen, .. mm spacers, lengte crank arm - indien afwijkend van standaard bij framemaat

Lichaamslengte: 1810mm
Binnenbeenlengte: 886mm
Armlengte (pols tot punt schouder): 600mm
Zadelhoogte: 780mm

Lenigheid: met mijn vingers tot aan de grond
Rompstabiliteit: goed, ik fiets, schaats en sport (core/bootcamp) 3-4x p/w

Alvast enorm bedankt!
Laatst gewijzigd door JimmyT op 26 mar 2021 08:24, 1 keer totaal gewijzigd.

krokie
Forum-lid
Berichten: 660
Lid geworden op: 14 sep 2006 01:08

krokie 25 mar 2021 23:06

Een RC heeft een veel sportievere geometrie. Je hebt relatief lange benen waardoor de rc waarschijnlijk niet goed gaat passen. Kijk hoeveel spacers je nu hebt, en ook naar de lengte van je stuurpen. Je zal langer en dieper moeten zitten Als er nu spacers onder je stuurpen zitten en je zit nu goed, look elsewhere..De addict se in maat L heeft dezelfde stack en reach als je huidige cube trouwens
Gazelle Trendy 7 speed, RVS velgen

JimmyT
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 feb 2017 20:18

JimmyT 26 mar 2021 08:53

Ik rij met 1 spacer (1cm) en stuurpen 100mm. Ik rij regelmatig met mijn handen ver naar voren (palm v/d hand boven de shifters) en wil graag meer race.

krokie
Forum-lid
Berichten: 660
Lid geworden op: 14 sep 2006 01:08

krokie 26 mar 2021 09:19

Als je dieper en langer wilt/kunt zitten dan kun je het zelf proberen, zet eens een 12cm pen op je cube, spacer weg en kijk of dat gaat op een lange rit, dan kun je een XL RC proberen. Als je nog 2cm dieper kunt dan zou de L passen.
Alternatief is de L met spacertoren (3cm) dan zit je alsnog 1 cm lager dan nu, en met een 10 cm pen iets langer.
Uitproberen zou il voor aanschaf doen. Met de weggewerkte kabels en cockpit combo's tegenwoordig is het erg lastig om snel iets aan te passen
Gazelle Trendy 7 speed, RVS velgen

JimmyT
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 feb 2017 20:18

JimmyT 27 mar 2021 14:09

Dank krokie! Je hebt me op een idee gebracht. Wat dieper ingelezen en frames tegen elkaar afgezet op http://www.frike.eu/geometries.php. Een L met een verkorte stuurpen (100 ipv 110 die standaard is) met 3cm spacers zit ik even diep als mijn huidige fiets, en 7mm verder, zie screenshot. Voor mijn gevoel kan dieper. Als ik 2cm spacers zou doen dan zit ik 12mm dieper en 11mm verder.

Met de XL/58 en 90mm stuurpen en 5mm spacer (min. op Scott Addict) zit ik 7mm dieper en 14mm verder. Dit lijkt me, gezien de stuurpenlengte een minder goede optie dan de L/56

Afbeelding

krokie
Forum-lid
Berichten: 660
Lid geworden op: 14 sep 2006 01:08

krokie 27 mar 2021 18:58

Xl veel te lang dan. Probeer het eens op je huidige fiets (langere pen) en spacer eraf. Doe een rondje van een uurtje of 3 a 4 dan weet je denk ik wel of het lukt.
Gazelle Trendy 7 speed, RVS velgen

walters
Forum-lid
Berichten: 943
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 28 mar 2021 08:51

Als je een langer frame neemt stuurt dat niet lekker in de heuvels/bergen. Heb deze fout in het verleden gemaakt, van 56 cm frame naar 59 frame i.v.m. Spacers die ik niet mooi vond. Nu al weer jaren terug op 56 cm en heb langzaam de spacers afgebouwd (0,5 cm per 2-3 maanden). Rij nu zonder spacers op een fiets met vergelijkbare geometrie. Voordeel is dat je beter je krachten kunt overbrengen en in de bergen de fiets veel prettiger stuurt.
Kijk voor de aardigheid eens bij de profs, ze zitten op een relatief klein frame, dat is niet voor niets.
Voor een dynamische fietsmeting 10 jaar geleden bij Edwin Achterberg geweest, die wist me dit feilloos uit te leggen. Hij zei “ je moet wel 5-6 maanden wennen aan de nieuwe zit”, hij had gelijk.
Dus ik zou je aanraden een dynamische fietsmeting te doen en dan pas te beslissen.
Succes!

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 29 mar 2021 09:03

Met een -17 graden stuurpen op de juiste lengte kun je op die Cube vrij goed nabootsen hoe die Scott zal zitten. Dat is heel wat goedkoper dan een bikefitting.

De weg naar een tool om te berekenen welke lengte je dan nodig hebt, heb je al gevonden.
Campagnolo Ultra Dork

JimmyT
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 feb 2017 20:18

JimmyT 04 apr 2021 19:41

Dank allen voor reacties en advies, ik ga een langere stem met meer graden uitproberen.

Plaats reactie