Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

cyclocrossfiets of gravelbike

YATAG
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 mar 2021 17:42

YATAG 08 mar 2021 17:52

Goedendag iedereen,

Ik ben momenteel op zoek naar een mooie wielerfiets waarmee ik ook van de gebaande wegen af kan, de bospaden op, of de grindpaden op, wellicht wat touren met vrienden. Ik had voorheen een semi trekkingfiets met veel versnellingen en velgremmen van gazelle gekregen van mijn grootvader, prima fiets maar ik ben nu dus op zoek naar iets sportievers. Omdat ik nog kind ben, is mijn budget gelimiteerd en zoek ik naar een fiets rond de 500 euro, vandaar tweedehands. Voor wat ik wil doen met de fiets lijkt een gravelbike een uitstekende keuze, helaas zijn die erg gewild en binnen 24 uur verkocht op marktplaats. Vaak kom je ook cyclocross fietsen tegen waar de verkopers dan 'gravelbike' bij hebben gezet. Die fietsen kan je vaak voor iets goedkoper krijgen en ze zijn niet zo gewild. Mijn vraag is dus, behalve het iets kortere frame en de mindere 'mounting points', is er verschil in de versnelling en merk je echt veel van de cantilever brakes in plaats van de chique schijfremmen? Misschien moet ik me over het geld heen zetten en investeren, maar dat vind ik een lastige keuze. Bij voorbaat dank en sorry voor deze essay!

YATAG
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 mar 2021 17:42

YATAG 08 mar 2021 19:12

Goedendag allen!

Zo'n fietsforum is nieuw voor mij, dus als jullie nog tips hebben dan hoor ik het graag. Ik ben dus op zoek naar een gravelbike om van de gebaande paden af ook nog door te kunnen fietsen. Ik fiets sinds 3/4 jaar en vind dit erg leuk (tripjes boven de 50 kilometer). Zo ben ik afgelopen zomer op mijn eerste fietsvakantie gegaan. Ik zoek naar een fiets met framemaat 58-61 aangezien ik 187 cm ben en nog in de groei ben. Ik zoek dus naar een fiets met een comfortabele zit voor wat langere tochten waarop elke dag gefietst wordt, maar ook sportief (Vandaar geen trekkingfiets met vlinderstuur ;) ). Hetgeen wat mij het meest dwars zit is:

-Welk type remmen, velg- of schijfremmen?
-300-500 budget of meer investeren?
-Fiets met bevestigingspunten voor een bagagerek of niet en een bagagerek kopen dat aan het frame geklemt zit ipv een schroefje door een gat. Vaak gaat dat gepaard met de prijs van de fiets.
-Cyclocross (zie ik tweedehands vaker, goedkoper en langer aangeboden) ipv gravel bike.

Oh, en hebben jullie nog tips voor fietsen kopen via marktplaats?

Alvast erg bedankt iedereen!

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 08 mar 2021 20:37

Voor het bedrag dat je je kunt veroorloven moet je her en der concessies doen. Als het officieel een crossfiets is en hij is verder in orde, dan is het voor jou een prima fiets. Een paar jaar terug had je alleen maar crossfietsen en moest het woord gravelfiets nog door de reclamejongens worden uitgevonden.
Belangrijkste aan elke fiets is dat hij past. De maat van de fiets moet voor jou goed zijn.

Laat hier maar eens zien wat je op het oog hebt!

hayes

hayes 08 mar 2021 20:38

Ik ga geen modellen opnoemen, maar met 500 euro een gravelbike vinden wordt moeilijk, tenzij je iets koopt waar je al snel kosten aan zal hebben.

Een crossfiets ga je goedkoper vinden, maar die zijn in principe ietsje zenuwachtiger qua stuurgedrag. Maar dat hoeft niet per se een nadeel te zijn. Ik heb een jaar of twee met een Cube Cross Race gereden. Fijne fiets voor het geld. Enige nadeel waren de mechanische schijfremmen die veel afgeregeld moeten worden.

Waar wil je op fietsvakantie gaan? Hoe zijn de wegen daar? Frankrijk of bv Oezbekistan is ene groot verschil ;)

hayes

hayes 08 mar 2021 20:40

Je twee topics sluiten eigenlijk bij elkaar aan. Ik denk dat ze best samengevoegd worden.

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 08 mar 2021 21:22

Met een crosser kun je een hoop lol beleven. Kun je prima mee gravelen D’n nog veel meer.
Ik vind wel de cantilevers een heel stuk minder dan (hydraulische) schijfremmen. De remweg is een heel stuk langer. Verder kun je wat minder precies remmen, dat is vooral als je een MTB trail rijdt heel fijn.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 08 mar 2021 21:28

cantilever of schijfremmen?
Natuurlijk doen de schijfremmen het goed. Bedenk wel dat er plekken zijn in nl waar schijfremmen nul meerwaarde hebben. Sterker als je in een heel zanderige omgeving rijdt, dan knarsen en piepen canti s veel minder.
Ik heb twee jaar geleden voor cantilever gekozen, een afweging van prijs aanbod en zanderig zuid oost brabant. Nu wonend in zuid Limburg en nu kom ik erachter dat de achter rem vertraagd maar niet het wiel kan blokkeren. De voor rem doet het geweldig en met het juiste blokje ook goed in natte omstandigheden.
Ik hoef niet direct een nieuwe bike. Ik heb mini v brakes aangeschaft en pruts nog graag aan. Cantilever hebben wel wat voorwaarden nodig om lekker te remmen. Vooral achter kan lastig zijn.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16203
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 09 mar 2021 01:23

Als je met MTB groepjes mee wil rijden en/of de bergen (verharde weg) in wil, dan zijn schijfremmen wel een noodzaak.

Voor de rest is een oudere crosser met canti's zo ongeveer het enige met 2 wielen dat niet voor de hoofdprijs weggaat.

Mijn gravelracer staat al meer dan 24 uur te koop en is nog niet weg trouwens.
Campagnolo Ultra Dork

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 09 mar 2021 08:01

Voordeel van een cyclocrosser tov een gravelfiets, de cyclocrosser is iets korter en stuurt makkelijker door een bocht.
Een paar jaar geleden had nog niemand gehoord van een gravelfiets en pakte men gewoon de cyclocrosser.
Dat is wat ik nu nog steeds doe, om mounting points geef ik helemaal niets, bikepacking is aan mij niet besteed!
Ga gewoon voor een cyclocrosser, jij als jonge vent gaat daar een hoop plezier aan beleven over onverhard en gravelpaden.
Je hebt niet je lengte en/of leeftijd in je post gezet, ben je al uitgegroeid of ga je nog wat in lengte toenemen?
Belangrijk is een passende fiets, dat wordt lastig wanneer je nog in de groei bent.
Succes.

Ah, ik zie dat je nog een topic geopend hebt, niet echt handig, kun je beter samenvoegen!
Laatst gewijzigd door scottpch op 09 mar 2021 08:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5061
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 09 mar 2021 08:09

Ik gravel ook met een cyclocross fiets (focus Mares cx) wel met disc, maar qua geo gaat het perfect.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3524
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 09 mar 2021 08:12

Ik gravel met een oude crosser met cantilever remmen. Ja, remt minder, maar kan best.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Pollekes
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 13 okt 2014 20:30

Pollekes 09 mar 2021 08:41

Gewoon doen zo'n cyclocrosser.
Mijn dochter is er Alpe d"Huez mee op en af gegaan. Eraf was wel een uitdaging met de cantilever remmen, maar voor een paar tientjes vervang je die door "mini v-brakes" en dan remt het al een heel stuk beter.

https://www.mantel.com/tektro-rx5-mini-vbrake
https://www.fietsonline.com/xlc-v-brake ... ZTEALw_wcB

Plaats reactie