Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Trek

chipmunk
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 feb 2021 19:24

chipmunk 04 mar 2021 20:41

Ik ben aan het kijken voor een nieuwe fiets en zou graag eens een andere mening horen.

Momenteel ben ik in het bezit van een Emonda ALR 5 uit 2017, daar ben ik erg tevreden over, dus daarom kijk ik weer naar Trek voor een nieuwe fiets.

Omdat ik graag af en toe eens wat off-road zou willen rijden, kwam ik uit bij de Checkpoint ALR5, mijn voorkeur zou gaan naar alu omdat ik hem dan ook als echte all-rounder zou gaan gebruiken (winter/zomer/off-road/commute) en daar is aluminium toch iets beter voor geschikt, vind ik.

Maar de Checkpoint is alweer een redelijk oud frame, dus ik denk dat de kans groot is dat die in de loop van dit of volgend jaar een grote upgrade gaat krijgen. Een ander nadeel is de press-fit BB, waar ik een hekel aan heb.

Echter de 'nieuwe' Emonda vind ik wel heel erg mooi, en meer in het bijzonder, de blauwe SL5. Als ik naar de specs kijk, dan valt het gewicht wel tegen: de carbon SL5 weegt meer als de (alu) ALR5 en is bijna 1kg zwaarder dan de SL6. >9kg voor een 'lichtgewicht' carbon klimfiets vind ik veel.
Dit ligt voor een deel aan de wielen (de helft?), de groupset en zadelpen (de andere helft?).
Voor wat ik er mee wil doen is 105 meer dan goed genoeg (Ultegra groupset scheelt maar 200gr tov 105). Ultegra heeft enkel een pluspunt in Di2, vind ik.
Ik zou dan eerder geneigd zijn om de wielen van de SL5 te upgraden naar Aeolus Pro 37's (of een ander carbon aero-wiel, tips?). Is dit een goed idee? Dat zou toch al 600gr gewicht moeten besparen en past wat beter bij de aero-Emonda.
Een pluspunt is de T47 (threaded) BB en de mooie cockpit.

In het kort:

-2021 Checkpoint ALR5 om te gebruiken als 1 do-it-all-fiets, eventueel met 2 sets wielen, voor zomer en winter/off-road/commute.
Pro's: bevestigings-punten voor bagagedrager/spatborden (optie voor de toekomst), snelle off-road fiets
Con's: redelijk oud frame, press-fit BB, levering aug 2021 (voor een zwarte, wat ik niet graag zie), turquoise pas in 2022.

-2021 Emonda SL5, eventueel met andere wielen (of SL7?). Mijn huidige fiets zou ik dan vervangen door een 2e-hands MTB om toch af en toe eens off-road te gaan.
Con's: gewicht, mijn huidige (alu) Emonda niet echt aan vervanging toe
Pros: threaded BB en de looks :mrgreen:

Wat lijkt jullie de beste optie? Emonda SL5, (SL7), of een Checkpoint? Of een ander merk? Specialized (Diverge) lijkt me ook nog wel interessant, en die heeft een threaded BB.
Budget is ondergeschikt, het wordt een lease-fiets via werkgever, dus netto kost het mij niet eens de helft.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15963
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 04 mar 2021 22:09

Bij lease speelt dat niet zo'n grote rol.
Lease nu de fiets welke jij het mooiste vindt. Mocht het toch tegenvallen is dat niet zo erg, binnen 4 jaar mag je toch een andere kiezen. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Sjurk
Forum-lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:05

Sjurk 04 mar 2021 22:47

Als ik moest kiezen (en er op zou passen) dan ging ik voor de checkpoint. Dat ding kan alles en voor het race-werk heb je al een prima fiets (mijn ALR-5 is, op mijn Speed Concept na, m'n snelste en lichtste fiets).

Maar Trek heeft nog een fiets die bijna alles kan, alu is en een threaded BB heeft: de Domane AL x Disc.

Omdat ik niet op een Checkpoint pas (krom lijf) heb ik een AL Disc gekocht, daar past een hele flinke gravel-band op waardoor je ook een do-it-all fiets krijgt. Enige nadeel is het gewicht (vergelijkbaar met de Checkpoint) maar dat valt met andere wielen ook wel op te lossen (mijn setje wielen met schijven en standaard banden weegt 4kg).

chipmunk
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 feb 2021 19:24

chipmunk 09 mar 2021 21:25

Bedankt voor de reacties.

Ik heb besloten om toch nog even verder te doen met mijn Emonda. Waarschijnlijk ga ik binnenkort wel de wielen upgraden (Vision 35´s of PR 1600´s?)

En ik ben ook nog steeds niet helemaal overtuigd van de huidige Checkpoint, misschien dat ik wel een jaar wacht tot het nieuw model er is, ik heb nog tot augustus om te beslissen :-)

Hendrik77
Forum-lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 17 apr 2018 16:44

Hendrik77 10 mar 2021 11:03

Je vergeet de meest voor de hand liggende fiets die je als allrounder kunt gebruiken: de Crockett.

Past 42mm in, heeft dezelfde Stack en reach als de Emonda en een iets luiere balhoofdhoek voor wat meer stabiliteit.

Staat officieeel als CX-er in de boeken, maar is feitelijk gewoon de ideale do-it-all bike in het Trek gamma, meer nog dan de Checkpoint (daarnaast ook mooier frame vind ik)

Plaats reactie