Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Advies nieuwe racefiets. / Uit welk jaar komt deze fiets?

Frieschevlag
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 24 feb 2021 11:17

Frieschevlag 24 feb 2021 11:28

Beste allemaal,

Sinds kort ben ik op zoek naar mijn eerste eigen racefiets.
De laatste tijd fiets ik op de fiets van mijn vader en het bevalt zo goed dat ik graag zelf ook 1 aanschaf. Zelf ben ik ongeveer 1,78 lang en weeg ongeveer 70 kilo. Verder ben ik vrij sportief aangelegd maar heb ik de afgelopen jaren weinig aan duursport gedaan.
Het budget wat ik voor ogen heb is max €1000. (Hoger kan als het echt de perfecte fiets is)
De fietsen die mij mooi lijken zijn de italiaanse fietsen van de merken:
-Bianchi
-Colnago
-Pinarello

Daarnaast denk ik dat een groepset van kwaliteit Shimano 105 (of vergelijkbaar van andere fabrikant) of hoger goed genoeg zijn voor een beginner zoals mij.

Nu ben ik op marktplaats deze fiets tegen gekomen waarvan de verkoper zegt dat deze uit 2016 komt.. Als ik deze fiets op zoek op het internet lijkt het eerder alsof deze fiets uit de jaren 2004 tot 2006 komt. Wat denken jullie?

- https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... gnolo.html


Denken jullie dat het lukt om een geschikte fiets te vinden met mijn eisen?
En op welke manier kan ik dat het beste doen? (FM, marktplaats)
En welke maat fiets is geschikt voor mij? Zelf denk ik aan 56 - 58.

Alvast bedankt voor jullie reactie en adviezen!

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3076
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 24 feb 2021 11:37

Verkoper heeft hem misschien zelf gekocht in 2016.

Ik denk dat jouw inschatting juist is.

Zelf zou ik niet meer dan 500 euro voor een dergelijke fiets geven. Gezien de waardeloze beschrijving en foto's zou ik zelfs zonder meer verder kijken.

Maat hangt van meer af dan alleen je lengte.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

Frieschevlag
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 24 feb 2021 11:17

Frieschevlag 24 feb 2021 11:50

Dankjewel! Gezien de reactie die ik van de verkoper heb gekregen had ik de beslissing al gemaakt om deze fiets te laten staan. Hij wilde al geen zaken meer met mij doen op het moment dat ik aangaf dat de fiets ouder is dan dat hij zegt.

Dan heb ik nog een vraag over de volgende fiets:
Deze staat bij mij in de buurt en vind ik er qua uiterlijk (kleuren) mooi uitzien. Daarentegen vind ik de ketting, derailleur en cassete er weer aardig versleten uit zien. Is dat normaal na 20k kilometers?
De vraagprijs van 700 lijkt mij ook aan de hoge kant voor de staat van de fiets.
Kan het bij een verlaging van de vraagprijs interessant zijn om de huidige groep te vervangen voor een nieuwe / 2ehands ?

Wat is jullie mening daarover?

- https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=lr

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3076
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 24 feb 2021 12:05

Dat is de Ultegra 6601 SL groep, een fijne groep maar die is ook minimaal 12 jaar oud inmiddels. De derailleur heeft denk ik een keer tegen een muur of over de grond geschuurd. De coating van die groep is daar extreem gevoelig voor. Slijtageonderdelen als cassette en ketting vervang je natuurlijk zo.

Ben het met je eens dat de (start) prijs te hoog is voor het gebodene maar heb de indruk dat de spoeling momenteel dun is en dat de écht goede koopjes binnen de kortste keren verdwenen zijn. Er staat her en der nog wel wat moois op MP maar dan meestal in incourante maten.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

coprins
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 22 apr 2008 20:31

coprins 24 feb 2021 12:07

20k als in 20.000 km? Dat vind ik het niet vreemd dat de ketting en cassettes er versleten uitzien.
ketting zal ong 3000 tm 5000Km meegaan. cassettes afhankelijk uiteraard van kwaliteit tussen de 10/15K gok ik.
Mijn persoonlijke mening is dat ik toch voor een nieuwere fiets zou gaan. Maar dat komt mede doordat ik zelf niet zo nodig een Pina of Bianchi wil te rijden . Dit is weliswaar een Ultegra model maar al wel een "oude" 10 speed. Zou ik eerder gaan voor een nieuwere fiets met een 105.

Woutoro32
Forum-lid
Berichten: 368
Lid geworden op: 18 jun 2020 21:22

Woutoro32 24 feb 2021 12:22

Wat is je budget en welke regio? Zag in Nijkerkerveen (bij Nijkerk) bij de fm daar een cube agree met ultegra voor 1200 staan. Paar jaar oud. 2de hands.

Frieschevlag
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 24 feb 2021 11:17

Frieschevlag 24 feb 2021 12:28

Dankjulliewel!

Ik ben ook bang dat de vraag op dit moment vrij hoog is en dat daardoor de echt mooie koopjes snel weg zijn.

@coprins 20.000 km inderdaad. Tenminste dit staat in de advertentie. Ik kan nog navragen of de huidige groep ook al die tijd er op gezeten heeft. Ik vermoed van wel.

Excuses dat ik blijf hangen in de Italiaanse merken haha. Als ik op het internet rondkijk dan zijn dat toch steeds de fietsen waar ik op uit kom als het gaat om uiterlijk. En het uiterlijk is voor mij op dit moment nog wel belangrijk aangezien ik toch nog niet het uiterste uit de fiets kan halen qua prestaties.

Wat zijn de geschatte kosten voor het vervangen van de huidige groep door een Campagnolo Potenza/Chorus/Athena?

En wat zou het prijsverschil tussen de onderstaande 2 modellen verantwoorden?
De Chorus en de Ultegra zijn voor zover ik weet vergelijkbaar. Maar het kan zijn dat de specifieke types daar binnen nogal verschillen?

https://www.pliegerwielersport.nl/pinar ... -red-.-392


https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=lr

Alvast bedankt!

Frieschevlag
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 24 feb 2021 11:17

Frieschevlag 24 feb 2021 12:31

@Woutoro het budget is rond de 1000€. Het liefst minder, maar voor de juiste fiets kan het ook iets meer zijn.

De regio is Friesland / Groningen. Ook hiervoor geldt dat er best een keer een uurtje of meer gereden kan worden voor een fiets.

Op de website kan ik de fiets niet vinden. Is er een linkje?

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3076
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 24 feb 2021 12:36

Die van Plieger is zwaar overprijsd, de groep is nog ouder dan de Ultegra SL van MP maar wellicht beter onderhouden, hij staat wel bij een fietsenhandel. Die vragen meer dan de gemiddelde particulier.

Hetzelfde geldt voor de Mp fiets. Mix van hele oude <2003 tot nieuwere onderdelen >2009. Iets schappelijker geprijsd maar als je je het kunt veroorloven te wachten, loop je uiteindelijk tegen iets beters aan.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3076
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 24 feb 2021 12:41

https://www.bloemendaaltweewielercentrum.nl/occasions ongeveer halverwege de pagina?

Ook minimaal 8 jaar oude groep.
Wielen zijn nog ouder ~ 2005-2007
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

Frieschevlag
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 24 feb 2021 11:17

Frieschevlag 24 feb 2021 13:21

@mackers Dankje! Dan weet ik voldoende.
Ik merk dat het nog vrij lastig is om goed te weten uit welk jaar welke groep komt.
In eerste instantie dacht ik dat bv een Ultegra altijd wel een goede keuze zou zijn. Maar dat blijkt dus van niet!

@mehekack bedankt voor de info.


De Cube is ook een leuke fiets, maar ook al vrij gedateerd dus..
En maat 53 lijkt mij aan de kleine kant voor mijn lengte (178). Of valt dat mee?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 24 feb 2021 13:51

https://www.gerbeurskens.nl/race

Ik weet niet of de voorraad up to date is maar als dat zo is, zou die Isaac Vitron onder aan de pagina iets kunnen zijn.
Het is in ieder geval een goede fietsenmaker.
Het is een beetje uit de richting maar je kunt meteen even doorrijden om de fiets in de heuvels van Zuid Limburg uit te laten.

Het is maar Tiagra maar dat doet niet onder voor een oude Ultegra. Het frame is de moeite waard om de groep op termijn te vervangen voor iets beters.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie