Ik ben op zoek naar een nieuwe racefiets met een goede fit, passend bij mijn lengte en gewicht (1,98m, 98kg).
Huidige fiets is een 4 jaar oude Canyon Endurace Disc 8.0, framemaat 2XL. Jaarlijks fiets ik zo’n 4.000 km, vooral korte afstanden (rond de 50 km), grotendeels solo, in de zomer buiten, in de winter vaak binnen op de Kickr. De fiets moet geschikt zijn om mee te nemen op vakantie in het buitenland (bijv. klimmen in Frankrijk) en daarnaast in Nederland eventueel een clubwedstrijdje mee te rijden. Budget rond de 4.500 euro.
Omdat ik veel minder lange ritten maak dan verwacht (jonge kids, werk, etc.) wil ik de overstap maken naar een performance of aero bike.
Belangrijkste echter is het vinden van een goede fit voor mijn lengte. De uitkomsten van de statische fietsmeting zijn:
· Binnenbeenlengte: 100,1 cm
· Romphoogte: 162,8 cm
· Schouderhoogte links en rechts: 166 cm
· Hand hoogte links en rechts: 92,5 cm
De geometrie van de Endurace 2XL sluit voor het grootste deel goed aan. Enige mismatch is de drop van zadel naar stuur waar ik 4 cm te kort kom ondanks gebruik van maximaal aantal spacers op de Canyon cockpit. Gelukkig ben ik redelijk lenig maar het zou mooi zijn wanneer een volgend model een betere fit heeft.
Voor meer info zie onderstaande bikefitting resultaten.
Ik ben dan ook op zoek naar een snelle performance/aero fiets waar ik weer aardig wat jaren mee vooruit kan. Op internet heb al veel gezocht (vooral Duitse/Amerikaanse merken – Canyon/Giant/Rose/Cube/Trek) maar kom er qua modellen geschikt voor mijn lengte niet helemaal uit.
Hopelijk kunnen jullie mij helpen zodat ik na de lockdown gericht wat modellen kan uitproberen.
Zoektocht performance/aero fiets voor lange man
- amclassic-fan
- Moderator
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Kijk eens naar de Pinarello Dogma in de grootste maat (62cm), die heeft een mooie geo voor lange mannen - stack 651mm, balhoofdbuis 255mm, bovenbuislengte 62cm - groter dan de Endurace, de balhoofdbuis is 3cm langer wat bijna de 4cm is die je te kort komt.
Komt zo te zien heel aardig in de buurt van jouw bikefitting plaatje. Laat je niet misleiden door de maat (62) want Pinarello geeft de frame maten centre-centre, de centre-top maat is 64cm.
Niet een tijdrit fiets maar aero en performance genoeg om de Tour de France mee te winnen
Tegenwoordig zijn (dacht ik) ook de goedkopere varianten van dit frame zoals de Gan in deze maat 62 leverbaar. Maar dat kan een dealer je wel vertellen.
Komt zo te zien heel aardig in de buurt van jouw bikefitting plaatje. Laat je niet misleiden door de maat (62) want Pinarello geeft de frame maten centre-centre, de centre-top maat is 64cm.
Niet een tijdrit fiets maar aero en performance genoeg om de Tour de France mee te winnen
Tegenwoordig zijn (dacht ik) ook de goedkopere varianten van dit frame zoals de Gan in deze maat 62 leverbaar. Maar dat kan een dealer je wel vertellen.
Laatst gewijzigd door br@m op 14 feb 2021 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Je hebt behoorlijk lange benen voor je lengte. Ook op basis van het geometrie plaatje wat je post en dat je aan 4cm spacers op een Endurace niet genoeg hebt, zou ik een aero fiets uit mijn hoofd zetten. De meest 'endurance' gerichte aerofietsen zijn bijv. de Cube Agree C:62 of Cervelo S3. Die zijn nog wel passend te maken met 2-3cm aan spacers en een 14cm stuurpen, maar de meeste andere aerofietsen of 'performance' modellen zijn een stuk lager.
Wat hoop je te bereiken los van dat nieuw speelgoed altijd leuk is? Qua performance en fit valt er niet veel te winnen t.o.v. een 4 jaar oude Canyon Endurace (is volgens mij nog steeds gelijk aan het huidige model?). Een Tarmac SL7 of Trek Madone is een stuk mooier en naar alle waarschijnlijkheid ook beter afgemonteerd, maar biedt geen betere fit. Je zou kunnen overwegen je huidige fiets te upgraden met betere wielen/top groep, of je moet al echt willen switchen naar discs of simpelweg omwille van looks.
Wat hoop je te bereiken los van dat nieuw speelgoed altijd leuk is? Qua performance en fit valt er niet veel te winnen t.o.v. een 4 jaar oude Canyon Endurace (is volgens mij nog steeds gelijk aan het huidige model?). Een Tarmac SL7 of Trek Madone is een stuk mooier en naar alle waarschijnlijkheid ook beter afgemonteerd, maar biedt geen betere fit. Je zou kunnen overwegen je huidige fiets te upgraden met betere wielen/top groep, of je moet al echt willen switchen naar discs of simpelweg omwille van looks.
"Ik wil een minimaal 2cm lagere fiets om 4cm hoger te zitten". Dat kan dus niet.
Ik zou beginnen om het stuur van de Endurace zo laag mogelijk te zetten d.m.v. spacers boven de stuurpen en een -17 graden stuurpen. Dan weet je voor een paar euro of je dieper kunt zitten. Lukt dat niet, dan mag je de aero modellen uit je hoofd zetten.
Ik zou beginnen om het stuur van de Endurace zo laag mogelijk te zetten d.m.v. spacers boven de stuurpen en een -17 graden stuurpen. Dan weet je voor een paar euro of je dieper kunt zitten. Lukt dat niet, dan mag je de aero modellen uit je hoofd zetten.
Campagnolo Ultra Dork
Edwin de hoofdredacteur is ook errug groot en rijd met een Cannondale rond.
https://www.fiets.nl/2020/12/04/getest- ... c-ultegra/
https://www.fiets.nl/2020/12/04/getest- ... c-ultegra/
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4
Ik ben absoluut geen kenner van Canyon... maar is de Endurace niet een endurance model? Oftewel, met een wat hoger balhoofd? Als dat zo is, dan klinkt het tegenstrijdig.
Je wil naar een performance/aero fiets en die zit over het algemeen lager, maar op je Canyon heb je al het maximale aantal spacers en dat vind je nog 4 centimeter te laag. Met een performance/aero fiets ga je juist naar beneden...
Of mis ik ergens iets en is een Endurace een heel andere fiets dan ik denk?
Veel dank voor de reacties en het meedenken.
-------
@ amclassic-fan: ik zal niet teveel waarde hechten aan de bikefitting. De drop is ook op de huidige bike niet echt storend.
@ Bram: mijn indruk was dat Italiaanse fietsen voor mij vaak te klein waren. Goed te horen dat hier uitzonderingen op zijn. De Pinarello 62 cm neem ik mee op de longlist wanneer de dealers open gaan.
@ ypuh: ik ben vooral op zoek naar de mogelijkheid van een betere fit tegen minimaal gelijkblijvende performance. Wanneer andere modellen dit niet overduidelijk bieden is een upgrade van de huidige fiets zeker een interessante optie. Natuurlijk wil het oog ook wat maar dat is niet doorslaggevend. Goed ook om voor mezelf nog wat scherper te krijgen hoeveel extra upgrades als elektronisch schakelen, etc. me waard
zijn.
@ Ernie C: uitproberen van een nog latere fit op de huidige bike is een goede tip om te testen welke balans tussen comfort/snelheid acceptabel is.
@ Nijkie: ik had het artikel gelezen. Cannondale supersix staat op de longlist
@ Buddo: het klinkt inderdaad wat tegenstrijdig. Ik was vooral benieuwd of er performance/aero modellen zijn waar voor mijn situatie de drop van zadel naar stuur gelijkblijvend of minder is dan de huidige 94 mm.
-------
Wanneer ik het goed begrijp is de kans klein dat er met mijn maten performance/aero modellen zijn met een drop minder dan de huidige 94 mm. Zelf zal ik dus vooral de afweging moeten maken of de overstap naar performance/aero een grotere drop waard is. De beste manier om hier achter te komen is testen door de drop van mijn huidige fiets te vergroten. Wanneer een lagere zit goed te doen is zal ik na de lockdown een rondje maken langs verschillende dealers. Zo nee, dan is upgrade van mijn huidige bike een interessante optie.
-------
@ amclassic-fan: ik zal niet teveel waarde hechten aan de bikefitting. De drop is ook op de huidige bike niet echt storend.
@ Bram: mijn indruk was dat Italiaanse fietsen voor mij vaak te klein waren. Goed te horen dat hier uitzonderingen op zijn. De Pinarello 62 cm neem ik mee op de longlist wanneer de dealers open gaan.
@ ypuh: ik ben vooral op zoek naar de mogelijkheid van een betere fit tegen minimaal gelijkblijvende performance. Wanneer andere modellen dit niet overduidelijk bieden is een upgrade van de huidige fiets zeker een interessante optie. Natuurlijk wil het oog ook wat maar dat is niet doorslaggevend. Goed ook om voor mezelf nog wat scherper te krijgen hoeveel extra upgrades als elektronisch schakelen, etc. me waard
zijn.
@ Ernie C: uitproberen van een nog latere fit op de huidige bike is een goede tip om te testen welke balans tussen comfort/snelheid acceptabel is.
@ Nijkie: ik had het artikel gelezen. Cannondale supersix staat op de longlist
@ Buddo: het klinkt inderdaad wat tegenstrijdig. Ik was vooral benieuwd of er performance/aero modellen zijn waar voor mijn situatie de drop van zadel naar stuur gelijkblijvend of minder is dan de huidige 94 mm.
-------
Wanneer ik het goed begrijp is de kans klein dat er met mijn maten performance/aero modellen zijn met een drop minder dan de huidige 94 mm. Zelf zal ik dus vooral de afweging moeten maken of de overstap naar performance/aero een grotere drop waard is. De beste manier om hier achter te komen is testen door de drop van mijn huidige fiets te vergroten. Wanneer een lagere zit goed te doen is zal ik na de lockdown een rondje maken langs verschillende dealers. Zo nee, dan is upgrade van mijn huidige bike een interessante optie.
Om plezier te kunnen hebben met fietsen moet je goed op je fiets zitten. Aero fietsen zijn niet voor iedereen geschikt. Zie er wel mooi uit maar als je daarna alleen maar klachten/blessures krijgt zal het plezier in fietsen snel afnemen.
Beste advies is van Ernie C. Probeer het uit. Werkt het niet, accepteer dan dat deze fietsen niet voor jou zijn gemaakt. Er zijn genoeg (mooie) fietsen die wel zullen passen.
Beste advies is van Ernie C. Probeer het uit. Werkt het niet, accepteer dan dat deze fietsen niet voor jou zijn gemaakt. Er zijn genoeg (mooie) fietsen die wel zullen passen.
o'7o
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6334
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
De geometrie van een Endurace verschilt niet heel veel met de geo van de Ultimate, maw er zijn genoeg aero racers te vinden die comfortabeler zijn dan de Endurace...
Isaac Meson disc is er ook zo een.
Isaac Meson disc is er ook zo een.
PS bij mijn vorige bericht:
Deze: https://youtu.be/DHAwyjPbDaw van GCN zou ik zeker eens bekijken. De man die dit presenteert is 2 meter 4 lang en zijn fiets is de Pinarello Prince in de maat 62. Dit is in qua geo hetzelfde frame als de Dogma maar uit goedkoper carbon.
Veel plezier met het uitzoeken van je nieuwe fiets.
Deze: https://youtu.be/DHAwyjPbDaw van GCN zou ik zeker eens bekijken. De man die dit presenteert is 2 meter 4 lang en zijn fiets is de Pinarello Prince in de maat 62. Dit is in qua geo hetzelfde frame als de Dogma maar uit goedkoper carbon.
Veel plezier met het uitzoeken van je nieuwe fiets.