Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

SPECIALIZED SL7 -geometrie

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 08 feb 2021 21:26

Tom Jacobs schreef: 08 feb 2021 21:11 Waarom zadel naar voor en langere stuurpen? Zadel naar voren, begrijp ik omdat je heuphoek groter wordt doordat minder achter je trapas zit. Maar waarom zou je dan langere stuurpen willen? Dan vergoot je toch weer de reach waardooe je meer uitgestrekt op de fiets zit.
En heb je voor de rug simpelweg de keuze tussen de 2 opties die je voorstelt?
Het lijkt me inderdaad verstandig eerst een keer naar een goede bikefitter te gaan. Bij voorkeur eentje met een achtergrond in fysiotherapie, volledig onafhankelijk van merken en welke fietsen die er zijn. Een fysiotherapeut kan vanuit jouw lichaamsafmetingen een ideale positie bepalen (bijv. of je beter tot je recht komt als je meer voor of achter het BB zit) i.p.v. met een bepaald frame in het achterhoofd kijken hoe deze passend te maken is voor jouw lichaam.

Tom Jacobs
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 27 feb 2012 18:51

Tom Jacobs 08 feb 2021 21:53

Ik ga deze week bij dezelfde. Hij doet de meting met retul bikefit. Ik weet dat de SL7 niet voor mij is en de roubaix vind ik echt niet mooi, dus het wordt geen specialized. We gaan na de meting overlopen welke fietsen het beste bij me passen en in welke maat. Ik heb ook al een meting bij een physiotherapuut gedaan, maar dat vond ik veel minder vergaand en was helemaal geen succes. Ik probeer hier zelf wat bij te leren zodat ik tijdens de meting kan meedenken. De tip om bij een onafhankelijke bikefitter te gaan heb ik nu vaak genoeg gehad. Ik blijf het vertrouwen (voorlopig) nog behouden, omdat de afgelopen 15j bij 3 bikefitters geweest ben en deze veruit het meest gedetailleerd te werk ging. Maar op de canyon aeroad zal het nooit meer goed komen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 09 feb 2021 08:38

Het gaat er voornamelijk om dat er ook naar je houding en mogelijkheden wordt gekeken van je lichaam icm het fietsen. Er zijn er niet zo veel die dat kunnen. Kijk eens naar een osteophaat of haptonoom dat gaat je mogelijk veel verder helpen.

Ik liep ook voor mijn rug bij de fysio/manueel en ben naar een bikefitter gegaan. De fysio was erg onder de indruk hoe de bikefitter te werk was gegaan en wat hij had geconstateerd.

Het is bij mij na drie maanden echt nog niet weg, maar ik ben in 20 jaar een hele verkeerde houding aan gaan leren. het zal zomaar een jaar duren voordat ik al die oude slechte gewoontes eruit heb.

Bij rug klachten hoor je 9/10 minder diep zitten, ik blijf erbij dat dit onzin in. Je rug hoeft niet zoveel te kunnen bij het fietsen en zal zelden het basis probleem zijn, het gaat pas mis als je gaat compenseren met je rug en hem verkeerd belast en vanuit deze verkeerde gedachte gaan er dan ook nog veel steeds korter zitten wat ook niet helpt.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 09 feb 2021 09:43

Inderdaad. Mijn rugproblemen zijn indertijd opgelost door dieper en langer te gaan zitten.
Ik zat echt 5-6cm te hoog omdat het advies altijd was: pijn in de rug, je moet wat hoger gaan zitten. Ik had op dat moment een endurance fiets en een hoop spacers. Dus eerst alle spacers ertussenuit (geleidelijk aan natuurlijk), dan andere stuurpen. Vervolgens andere fiets (met terug spacers) en dan al die spacers er terug tussenuit.

In 2019 deed ik Milaan-San Remo (en dan nog wat extra om aan 300km te geraken :D ) met een TCR zonder spacers en 13cm stuurpen zonder pijn.

Lage rug deed vorig jaar nog wel eens pijn bij het volgas crossen in de bossen. Dat is min of meer opgelost met wat core-stability werk.

In het kort: er is niet 1 oplossing en niet 1 juiste positie op de fiets
Afbeelding

Tom Jacobs
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 27 feb 2012 18:51

Tom Jacobs 09 feb 2021 09:54

@ TL/wasbeer. Bedankt voor de input. Ik heb vanmiddag nieuwe meting (of dubbel check van wat gemeten was). Met alle input die ik hier gekregen heb kan ik in ieder geval een.beetje mee redeneren.
Ik ben in het verleden bij physio geweest in het, maar die komen ook niet veel verder als pijnbestrijding en core oefeningen en weten vaak weinig of niks van fietsen.
Ik denk dat ik inderdaad een verkeerde houding heb aangenomen door de jaren heen en compenseer met mn rug.
Heb ook altijd de indruk gehad, dat beter/harder/soepelder fietste op mn giant tcr die ik 15j geleden kocht voor 1100eur. Sindsdien aero bikes gehad en nooit meer zo fijn op een fiets gezeten.
Zelfs paar keer op het punt gestaan te stoppen met de hobby.

Gebruikersavatar
ddetaey
Forum-lid
Berichten: 481
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:55

Gebruikersavatar ddetaey 09 feb 2021 11:15

Indien ik het goed heb begrepen zou je maat 56 nodig hebben ?
Dit is een courante maat en (bijna) alle Specialized Concept Stores hebben hier demo modellen van, die je fatsoenlijk kan uitproberen. Moet de sneeuw uiteraard eerst weg zijn.

Een 6-§él jaar geleden ben ik overgestapt van een Cube Agree naar een Specialized Roubaix wegens rug maar vooral nekklachten ( 2 maal wiplash waar ik nog steeds de gevolgen van draag).

Ik heb me toe niet op voorhand laten meten, want ik 'wist' dat ik rechtop wou zitten. Ik heb dit achteraf gedaan om de fiets zo goed mogelijk af te stellen wat betreft druk op zadel, handen, etc.)

Maar bij de keuze van mijn maat (is maat 58 geworden) heb ik een serieuze discussie gehad met de Specialized dealer.
Mijn Cube Agree had maat 59, en ik wou dus absoluut een maat 60 (van geometrie wist ik eigenlijk nog niet echt iets af).
De dealer heeft mij een demo fiets ter beschikking gesteld voor 1 week, zodat ik echt kon proefrijden, en ervaren dat dit de juiste maat was. Uiteraard had hij gelijk.

(Proef)rijden met een fiets vertelt nog altijd zoveel meer dan enkel alleen maar een meting. Daarna kan je finetunen voor een optimale afstelling.

Dirk

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 09 feb 2021 12:17

Tom Jacobs schreef: 08 feb 2021 21:11 Waarom zadel naar voor en langere stuurpen? Zadel naar voren, begrijp ik omdat je heuphoek groter wordt doordat minder achter je trapas zit. Maar waarom zou je dan langere stuurpen willen? Dan vergoot je toch weer de reach waardooe je meer uitgestrekt op de fiets zit.
En heb je voor de rug simpelweg de keuze tussen de 2 opties die je voorstelt?
Omdat je wat minder kracht vanuit je onderrug zet bij een wat meer naar voren geplaatste zit.
Die langere stuurpen hoeft ook niet per se maar het kan prettig zijn om niet te gedrongen op de fiets te zitten.

Rugproblemen zijn dermate complex dat een eenduidige oplossing niet voor de hand ligt. De kans dat je zelf met gezond verstand tot de oplossing komt is vele malen groter dan dat de oplossing uit een sessie bij een bikefitter komt.

Twee dingen die wel heel vaak naar voren komen bij pijn aan de onderrug met teveel rechtop de fiets zitten: je wordt onvoldoende gestimuleerd je bekken te kantelen en daarvoor in de plaats gaat je rug buigen en je ruggengraat wordt in een meer verticale stand meer als schokdemper gebruikt en dat kan ook klachten veroorzaken.
Campagnolo Ultra Dork

Tom Jacobs
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 27 feb 2012 18:51

Tom Jacobs 09 feb 2021 17:25

Verdict was dat ik eerst naar sportfysio moet en evt scan van.de rug om te kijken waarom ik zo weinig flex heb in onderrug.
Het feit dat ik ook last heb op mn mtb (waar veel rechter zit), wijst erop dat ik eerst iets proberen te doen aan mn te stijve rug en dan pas uitkijken nr een nieuwe fiets (als dat nog nodig blijft.
Wordt dus een werk van lange adem

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 09 feb 2021 20:10

Veel sterkte in ieder geval. Niet leuk om met pijn op de fiets te zitten.
Afbeelding

Tom Jacobs
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 27 feb 2012 18:51

Tom Jacobs 09 feb 2021 20:15

Inderdaad een bron van veel frustratie en teleurstelling gedurende de afgelopen jaren. Hopen dat er meer duidelijkheid komt en een oplossing gevonden wordt.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 09 feb 2021 20:24

Volhouden en tevreden zijn met elk klein stapje dat je maakt, uiteindelijk komt alles altijd goed.
Afbeelding

walters
Forum-lid
Berichten: 945
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 09 feb 2021 20:51

Alles komt natuurlijk niet goed, dat is hopen op iets wat nooit gaat komen.

Kan wel uit eigen ervaring zeggen dat na een Hernia operatie in de lage onderrug en een hernia in mijn hals, eerst te rechtop zat en nu op een Cannondale supersix evo met 0 spacers ben gaan rijden. Stapje voor stapje de zit veranderd.

Wat voor mij een eye-opener was was een dynamische fietsmeting, waarbij je achteraf ziet (op video) wat voor invloed het dieper en iets compacter zitten heeft op je rug en hals houding.

Succes met je zoektocht en inderdaad niet opgeven.

Plaats reactie