Meerwaarde elektronisch schakelen
-
- Forum-lid
- Berichten: 42
- Lid geworden op: 02 nov 2019 10:17
Elektrisch schakelen lijkt me best leuk om eens te proberen, hoewel ik denk dat het schakelen zelf er niet echt beter van wordt. De mechanische 105 en Ultegra groepen schakelen ook perfect onder alle omstandigheden, ook met flinke kracht op de pedalen!
Een reden voor mij zou zijn, zoals eerder aangegeven, dat de huidige mechanische shifters voor schijfremmen behoorlijk groot zijn, maar of dat het prijsverschil waard is, daar zou ik t.z.t. nog eens goed over na moeten denken. Ik vind de prijsverschillen tussen fietsen met mechanisch en elektronisch schakelen toch nog erg groot, vaak wel 600-800 euro. De technologie is inmiddels niet echt nieuw meer dus een beetje minder zou wel mogen, dan wordt het een stuk interessanter.
Een reden voor mij zou zijn, zoals eerder aangegeven, dat de huidige mechanische shifters voor schijfremmen behoorlijk groot zijn, maar of dat het prijsverschil waard is, daar zou ik t.z.t. nog eens goed over na moeten denken. Ik vind de prijsverschillen tussen fietsen met mechanisch en elektronisch schakelen toch nog erg groot, vaak wel 600-800 euro. De technologie is inmiddels niet echt nieuw meer dus een beetje minder zou wel mogen, dan wordt het een stuk interessanter.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1263
- Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
- Locatie: Enschede
Ik verwacht eerder dat Shimano 105 en mechanische Ultegra zal kunnen gaan integreren. Verschil tussen deze groepen is niet zo heel groot.
Maar da’s allemaal kijken in het koffiedik
Het verschil tussen 105 en ultegra is volgens mij al tientallen jaren te klein om de prijs te rechtvaardigen. Maar zolang iedereen ultegra koopt is er bestaansrecht.Swedish Chef schreef: ↑27 jan 2021 11:25Ik verwacht eerder dat Shimano 105 en mechanische Ultegra zal kunnen gaan integreren. Verschil tussen deze groepen is niet zo heel groot.
Maar da’s allemaal kijken in het koffiedik
Stalen frames met buiscommandeurs en die nog geschikt zijn voor buiscommandeurs met 10 speed Campa erop.HarryuitHilversum schreef: ↑27 jan 2021 10:10
Je hebt zeker een punt. Maar neem aan dat je niet rijdt op een stalen frame met commandeurs..
Elke innovatie zorgt voor nieuwe uitdagingen. Dankzij carbon kunnen we betere, stijvere en meer aerodynamische frames maken. Door kabels binnendoor te laten lopen, verbetert de aerodynamica nog meer. (en de looks..)
Mechanisch schakelen en remmen werkt dan minder goed. Volgens mij is het zelfs niet mogelijk mechanische kabels helemaal onzichtbaar weg te werken.
Daarnaast nog een gravelracer met bar end shifter en hydraulische schijven.
Dat is dus nog in het stenen tijdperk .
Laatst gewijzigd door Ernie C. op 27 jan 2021 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Campagnolo Ultra Dork
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 37674
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Zal je verrassen: ik ben echt wel in staat om elke voorderailleur perfect af te stellen, maar tegen een electronische VD kan ik echt niet op. Die motortjes hebben zoveel kracht en alles gaat zo precies.Scottydoesntknow schreef: ↑27 jan 2021 11:22 Elektrisch schakelen lijkt me best leuk om eens te proberen, hoewel ik denk dat het schakelen zelf er niet echt beter van wordt. De mechanische 105 en Ultegra groepen schakelen ook perfect onder alle omstandigheden, ook met flinke kracht op de pedalen!
Achter is het verschil wel kleiner.
Less is bore
Want ?
Shifters van 10s en 11s zijn gewoon onderling uitwisselbaar.
Je moet alleen opletten dat je deraileurs uit dezelfde serie zijn, dus 10s met 10s of 11s met 11s
en mtb derailleur werkt niet samen met een road derailleur.
(en vergeet hele 10s 7970 di2, want die is nergens mee compatibel)
I stand corrected.
Dank voor al jullie reacties. Ik kies toch voor primair een topframe met mechanische Ultegra, de SystemSix. Wat mijn fietsenmaker ook aangaf als argument is dat je altijd nog kunt overgaan op elektronisch, het eigenlijk niet heel veel uitmaakt qua gebruik, maar vooral dat Shimano ook naar verwachting gaat uitkomen met een 12-speed.
Op zich een goed punt.
Op zich een goed punt.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Voornaamste argumenten voor mij zijn geen kabels meer bijstellen, zichtbaar of hoeven vervangen. Achteraf gezien vond ik 1 of 2x per jaar kabels vervangen wel een ontspannen klusje en mis ik het nu eigenlijk wel een beetje. Elektronisch schakelen heeft als voordeel dat het (op storingen na) gewoon altijd werkt en eigenlijk geen onderhoud nodig heeft.
Van beide valt iets te zeggen. Ik zal altijd minimaal wel één fiets hebben met elektrisch schakelen, maar anderzijds zou ik een fiets er niet om laten staan. Een perfect afgestelde mechanische groep heeft zo ook z'n charme en elektronisch maakt het ook allemaal wel weer duur.
Idealiter heeft je winterfiets elektrisch schakelen en maakt het voor de zomerfiets die alleen met mooi weer gebruikt wordt niet zoveel uit. Het brengt je al met al gewoon meer gemak en ik blijf m'n Etap groep houden tot die het begeeft.
Van beide valt iets te zeggen. Ik zal altijd minimaal wel één fiets hebben met elektrisch schakelen, maar anderzijds zou ik een fiets er niet om laten staan. Een perfect afgestelde mechanische groep heeft zo ook z'n charme en elektronisch maakt het ook allemaal wel weer duur.
Idealiter heeft je winterfiets elektrisch schakelen en maakt het voor de zomerfiets die alleen met mooi weer gebruikt wordt niet zoveel uit. Het brengt je al met al gewoon meer gemak en ik blijf m'n Etap groep houden tot die het begeeft.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 37674
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Haha, die gedachte had ik ook al.
Nu staat er hier een fiets met AXS op de Tacx
Less is bore