Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Meerwaarde elektronisch schakelen

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3528
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 27 jan 2021 08:56

Keezx schreef: 26 jan 2021 23:07 Ja, ik wil er wel eens met gestrekt been inkomen , ja....so what?
Wow, wat een statement. Je zegt so what? dus blijkbaar maakt het niet voor je. Dat lijkt me dan een prima reden om dat gestrekte been gewoon niet te doen.

Daar wordt het in ieder geval voor andere gebruikers van dit forum een stuk gezelliger van. Ik wil graag lezen over electronisch schakelen. Maar dit beledigingen hoeft niet voor mij.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 27 jan 2021 09:37

HarryuitHilversum schreef: 27 jan 2021 08:37 Nu kabels door het frame lopen, heeft mechanisch schakelen opeens een paar nadelen. Door het bochtenwerk loopt het al snel wat stroever en het is (afhankelijk van het type frame) best lastig om je kabels te vervangen.
Electronisch schakelen zie ik vooral als de oplossing van die twee problemen.
Men ontwerpt een slecht frame en vraagt er meer geld voor. Vervolgens wordt er een lapmiddel opgeschroefd dat nog meer kost. #ikdoenietmeermee maar voor het grootste gedeelte van de consumenten is al die nieuwerwetse onzin noodzakelijk/noodzakelijk kwaad.

Ik zal niet zeggen dat ik nooit een electronische groep zal kopen. Als ik een keer tegen een leuke (tweedehands) aanbieding aanloop op een moment dat het geld in mijn zak brandt, wil ik het best een keer proberen maar voorlopig heb ik andere prioriteiten.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 27 jan 2021 09:39

En dan hopelijk straks bij Shimano ook draadloos. Want dat is toch wel vreselijk makkelijk hoor.
Less is bore

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 27 jan 2021 10:10

[/quote]

Men ontwerpt een slecht frame en vraagt er meer geld voor. Vervolgens wordt er een lapmiddel opgeschroefd dat nog meer kost. #ikdoenietmeermee maar voor het grootste gedeelte van de consumenten is al die nieuwerwetse onzin noodzakelijk/noodzakelijk kwaad.

[/quote]

Je hebt zeker een punt. Maar neem aan dat je niet rijdt op een stalen frame met commandeurs..
Elke innovatie zorgt voor nieuwe uitdagingen. Dankzij carbon kunnen we betere, stijvere en meer aerodynamische frames maken. Door kabels binnendoor te laten lopen, verbetert de aerodynamica nog meer. (en de looks..)
Mechanisch schakelen en remmen werkt dan minder goed. Volgens mij is het zelfs niet mogelijk mechanische kabels helemaal onzichtbaar weg te werken.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27566
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 27 jan 2021 10:18

Ik ken in mijn vriendenkring niemand die elektrisch rijdt en terug is gegaan naar mechanisch. Dat zegt eigenlijk genoeg.

- Elektrisch schakelt gewoon ontzettend makkelijk: één tikje
- Afstellen is een fluitje van een cent
- Schakelkabels hoef je nooit te vervangen
- Nastellen is nooit nodig.
- Rare bochten maken in het frame is geen enkel probleem
- Je kunt op je fietscomputer zien in welk verzet je staat (bij Shimano wel add-on nodig)
- Je VD trimt automatisch.
- Je kunt desgewenst de AD 2-3 tandjes laten schakelen als je vooraan schakelt of zelfs full-synchro schakelen.
- Vooral de VD schakelt stukken beter dan mechanisch
- Hydraulische shifters zien er stukken beter uit dan de mechanische equivalenten
- Je kunt als je dat wil op meerdere plekken shifters aanbrengen

Nadelen
- Je moet niet vergeten op te laden
- Als je in het buitenland pech krijgt ben je de pisang
- Kleine gewichtspenalty
- Duurder
- Je gaat er niet harder van fietsen

Ik vind het ideaal en zou echt niet anders meer willen, zeker bij een dubbel. De opmerkingen van Keezx moet je wel beoordelen met in het achterhoofd dat hij nog nooit een fiets heeft gehad met elektrisch schakelen. Mensen riepen in 1998 ook massaal dat ze echt geen mobiele telefoon nodig hadden, we weten allemaal hoe het afgelopen is...

Zeg ik hiermee dat een mechanische groep meteen slecht is: nee. Dat schakelt ook gewoon goed en je gaat precies even hard...

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 27 jan 2021 10:26

Keezx is zeker de oud-CEO van Nokia ;-)
https://www.youtube.com/watch?v=eywi0h_Y5_U
Dit interview is natuurlijk legendarisch.
Less is bore

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 27 jan 2021 10:42

Ik ben bang dat Keezx nog zo’n Nokia heeft!
o'7o

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27566
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 27 jan 2021 10:55

Of zo eentje

Afbeelding

:D

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 27 jan 2021 10:55

Denken jullie ook dat in de nabije toekomst ook electronisch schakelen beschikbaar komt voor middengroepen als 105.?

of toch alleen op het duurdere Ultegra(of Sram-gelijke groep).

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27566
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 27 jan 2021 10:59

Dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Daarmee zouden de fabrikanten hun eigen glazen ingooien.

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 27 jan 2021 11:12

Nog een vraagje.

Ik weet dat er ook een Shimano electronische groep is voor MTB.(Di2 XT).

Maar kun je ook met een racefiets met flatbar ,een DI2 groep (of Sram gelijke) krijgen?
of moet je daar een stuurbocht voor hebben, met de daarbij horende shifters en remmen.

Mij persoonlijk lijkt het super handig om electr. te schakelen ,maar ik heb nu een fijne racefiets met flatbar.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27566
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 27 jan 2021 11:17

Zowel SRAM als Shimano hebben ook voor de MTB oplossingen. Volgens mij kan je die gewoon gebruiken met op een racer, van Shimano weet ik dat zeker. Je kan zelfs mixen (d.w.z. MTB shifters met race derailleurs). Je moet alleen opletten dat je dan de 2x11 versie pakt van de shifters.

Plaats reactie