Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Tour/stad fiets Cannondale/Koga?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16237
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 26 jan 2021 11:49

Tja, de fiets moet mooi zijn en blijkbaar van een premium merk. Zeker in de fietswereld betekent dat extra duur zonder toegevoegde kwaliteit of functionaliteit.
Campagnolo Ultra Dork

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 26 jan 2021 11:54

Sofiedebult schreef: 26 jan 2021 10:54 Ik heb gebeld met de plaatselijke fietsenwinkel of zij de Koga F3 5.0 op voorraad hebben voor een testritje, ik word hierover teruggebeld. Ben benieuwd.
Als het goed is, is de lokale FM gesloten voor verkoop... dacht althans dat dat onderdeel was van de Corona maatregelen. Overigens kun je bij De Fietser in Ede alle types Koga testen/proberen, maar ook daar gelden de Corona maatregelen uiteraard.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 26 jan 2021 11:54

Wat ik bij Koga zo waardeer is de afwerking van de lasnaden, itt andere merken.
Ook bij die Tesoro zie ik die lasnaden duidelijk bij het balhoofd, dat is bij m'n Koga toch een iets ander verhaal...

Sofiedebult
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jan 2021 13:00

Sofiedebult 26 jan 2021 11:59

Ernie C. schreef: 26 jan 2021 11:49 Tja, de fiets moet mooi zijn en blijkbaar van een premium merk. Zeker in de fietswereld betekent dat extra duur zonder toegevoegde kwaliteit of functionaliteit.
Ik zou graag je suggesties willen horen, wat mij betreft hoeft het geen premium merk te zijn, maar wel kwaliteit. Wat zijn je suggesties?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16237
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 26 jan 2021 14:10

Stevens vind ik erg leuke hybrides maken, ook zonder verende vork.

Ook erg mooi afgewerkt: Jan Janssen, zowel met derailleur (volledig XT mogelijk) als met riem: (CDX en Alfine 11 speed).
Campagnolo Ultra Dork

walter820
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 26 jul 2020 08:35

walter820 27 jan 2021 19:28

Met een Koga F3 ga je toch een completere fiets hebben tegenover een Supermetro. Volwaardige spatborden, verlichting,....

Koga, dat is de Rolls Royce onder de fietsen!

walter820
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 26 jul 2020 08:35

walter820 27 jan 2021 19:31

Een VSF valt eventueel ook te overwegen, degelijke en sobere fietsen.

https://www.fahrradmanufaktur.de/en/kat ... c-880-2021

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2027
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 27 jan 2021 19:41

Het zal wel vloeken zijn maar ik kwam met mijn zoektocht naar een sportievere woonwerkfiets uit bij giant. Lichte fiets met aluminium frame. Vond de koga wel mooier maar kon voor mezelf het prijsverschil van enkele honderden euro’s niet rechtvaardigen.

De riem tip is al gegeven. Ga voor de cdx riem en alu achter tandwiel. De plastic variant is heel snel stuk. En schrik niet van de prijs als je die twee ooit moet vervangen.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 27 jan 2021 19:49

scottpch schreef: 26 jan 2021 11:54 Wat ik bij Koga zo waardeer is de afwerking van de lasnaden, itt andere merken.
Ook bij die Tesoro zie ik die lasnaden duidelijk bij het balhoofd, dat is bij m'n Koga toch een iets ander verhaal...
Wie mooi wil zijn, moet betalen.....

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 27 jan 2021 22:05

scottpch schreef: 26 jan 2021 11:54 Wat ik bij Koga zo waardeer is de afwerking van de lasnaden, itt andere merken.
Ook bij die Tesoro zie ik die lasnaden duidelijk bij het balhoofd, dat is bij m'n Koga toch een iets ander verhaal...
Bij Sensa zijn die toch ook gewoon glad geslepen?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1263
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 27 jan 2021 22:16

Heb jarenlang een Koga Lightspeed gehad (ik denk dat ik die in 2013 heb gekocht), Wel een beetje vergelijkbaar met de huidige F3. Prima fiets. Keuze was destijds tussen die en een Cannondale. De Koga was mooier afgemonteerd in de zin dat de onderdelen zoals spatborden etc toen mooier waren dan toen bij Cannondale. Het was alsof Koga de fiets en alle onderdelen op elkaar had afgestemd en dat Cannondale een lekker en mooi frame had gemaakt en ergens anders spatborden en kettingschermen had ingekocht. Zag er met dat soort onderdelen en in afwijking chiquer uit.

Nu heb ik een Cannondale Tesoro 2. Ook erg blij mee. Toen ik deze uitzocht ging het tussen deze en de F3. Ik vind de Tesoro vooral iets mooier (hij oogt robuuster). Qua rijervaring vind ik de Tesoro iets meer fun geven maar dat kan ook komen omdat ik er anders op zit dan op de Koga destijds. Iets sportiever, net een ander stuur, dat een ander gevoel bij het sturen geeft, al met al leuker om lekker door te trappen. In tussenliggende jaren is de kwaliteit van de afmontage naar mijn mening ook verbeterd. Ik vond het niet echt zo’n duidelijk verschil meer als jaren geleden.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 28 jan 2021 07:53

bakboord1 schreef: 27 jan 2021 19:41 Het zal wel vloeken zijn maar ik kwam met mijn zoektocht naar een sportievere woonwerkfiets uit bij giant. Lichte fiets met aluminium frame. Vond de koga wel mooier maar kon voor mezelf het prijsverschil van enkele honderden euro’s niet rechtvaardigen.

De riem tip is al gegeven. Ga voor de cdx riem en alu achter tandwiel. De plastic variant is heel snel stuk. En schrik niet van de prijs als je die twee ooit moet vervangen.
Mijn Koga F3 heeft de CDC Beltdrive, maar wel met een CDX achtertandwiel.
M'n vorige fiets, een BMC Alpenchallenge o1, had een CDX configuratie met een 11sp Alfinenaaf.
De CDX uitvoering is wat sterker en kostbaarder, waar ik de fiets voor gebruik is de CDC configuratie meer dan ok.
Ik pak de racer, cyclocrosser of mtb wel wanneer ik intensief wil fietsen.
Voor de ritjes naar de supermarkt of met het gezin, is deze Koga prima! ;)

Plaats reactie