Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Tour/stad fiets Cannondale/Koga?

Sofiedebult
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jan 2021 13:00

Sofiedebult 25 jan 2021 13:37

Hee fietskenners,

Graag jullie advies:
Ik ben op zoek naar een degelijke fiets waar je afstanden 20-30 km mee kunt fietsen, tegelijkertijd een fiets voor woon-werkverkeer/boodschappen.

Ik zat te denken aan de Cannondale Tesoro 1, het uiterlijk vind ik het mooist. Ook de damesfiets ziet er mooi sportief uit. Koga F3 vind ik er ook wel mooi uitzien (de sportieve versie), maar ik vind de rode of gele letters niks.

Iemand hier ervaringen mee, welke fiets is het beste? Of eventueel andere suggesties?

TheUnexpected
Forum-lid
Berichten: 167
Lid geworden op: 12 feb 2019 14:32

TheUnexpected 25 jan 2021 14:27

De Koga F3 serie ken ik vrij goed, en de Tesoro heb ik onlangs (zij het herenmodel) getest en het zijn allebei fietsen van een high-end merk. Het maakt nog wel een beetje verschil welke van de F3-serie je op de korrel hebt?

Van wat ik zelf als onderscheid heb gemerkt tussen de Tesoro en de F3 is dat qua rijgedrag en frame afwerking Koga wel een behoorlijke voorsprong heeft, mits je van vlot sturende fietsen houdt. De lokale fietsenmaker gaf ook aan dat voor velen de F3 soms wat nerveus aan voelt maar ik merkte dat ik dit directe stuurgedrag prettiger vond dan de tesoro die iets zwaarder en trager aan voelt.

Als we gaan plussen en minnen (dan ga ik even uit van de F3 5.0)

Koga:
+ Beter frame: Stijver, sportiever en lichter
+ Betere afmontage: XT afgemonteerd met Mt400 remmen
+ Mooier afgewerkt: Internal cablerouting en gladde lasnaden)
+ Sneller stuurgedrag

Cannondale
+ Bredere banden
+ Meer draagcapaciteit (aldus de fietsenmaker)
+ HeadShok
+ Betrouwbaar stuurgedrag (als je daar van houdt)

Al met al vind ik de Tesoro erg overpriced (external cablerouting in 2021, serieus?) en zou ik blind kiezen voor de Koga, maarja het oog wil ook wat. Misschien kun je overjarig een ander kleurtje vinden?

Hopelijk kan je er wat mee :)
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan..

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8340
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 25 jan 2021 14:31

Ik ben zelf in afwachting van een Sensa Superlite V30. Ik kan me voorstellen dat je eventueel liever een mixte frame hebt. Die hebben ze ook in wat uitvoeringen. Ze zijn wat lichter dan de door jouw genoemde fietsen.
Ik heb een Tesoro van een jaar of 8 geleden, die is nog steeds in gebruik en daar is ook niets mis mee (Ik heb twee plekken waar ik fietsen heb, vandaar dat er in Nederland een andere moet komen).

Sofiedebult
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jan 2021 13:00

Sofiedebult 25 jan 2021 14:57

Dank voor jullie reacties, de Sensa vind ik persoonlijk minder mooi, ik houd van een basic uitstraling. Dat is wat me zo aantrekt aan de Cannondale Tesoro 1. De Koga Supermetro ziet er ook goed uit, met een upgrade bagagedrager. Zou dit misschien ook een goede optie zijn? Zoals jullie wel merken ben ik een echte leek. Ik zal ook eens kijken naar de F3 5.0 overjarig.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15933
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 25 jan 2021 15:31

Sofiedebult schreef: 25 jan 2021 14:57 ....... Cannondale Tesoro 1.
.........Koga Supermetro
.........Koga F3 5.0 overjarig.
De Supermetro heeft een naafversnellling en riemoverbrenging, de andere twee hebben dat niet.
De Supermetro heeft als enige van drie geen voorvering. Je moet je afvragen of je dat met iets bredere banden wel nodig hebt.
De supermetro heeft heel basic spatborden, vind jij dat voldoende?
Bestaat er voor de supermetro een degelijk bagagedrager?
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 25 jan 2021 15:46

Indien keuze voor Koga, dan wel een zonder Feathershock! Kwetsbaar, nauwelijks een functie en bij defect zeer kostbaar. Dikke banden dempen wel!
Nog een opletpunt: geen cheapo Gates CDN riem of riemwielen! Minimaal CDX.

TheUnexpected
Forum-lid
Berichten: 167
Lid geworden op: 12 feb 2019 14:32

TheUnexpected 25 jan 2021 16:14

Lcsmet schreef: 25 jan 2021 15:31
Sofiedebult schreef: 25 jan 2021 14:57 ....... Cannondale Tesoro 1.
.........Koga Supermetro
.........Koga F3 5.0 overjarig.
De Supermetro heeft een naafversnellling en riemoverbrenging, de andere twee hebben dat niet.
De Supermetro heeft als enige van drie geen voorvering. Je moet je afvragen of je dat met iets bredere banden wel nodig hebt.
De supermetro heeft heel basic spatborden, vind jij dat voldoende?
Bestaat er voor de supermetro een degelijk bagagedrager?
Ja er is een ombouw kit verkrijgbaar maar dan mag je aan de prijs denk ik. Spatbord, bagagerek, slot en standaard. Verlichitng? Mooie fiets maar toch echt minder dan een 4.0 of 5.0.
klimmer schreef: 25 jan 2021 15:46 Indien keuze voor Koga, dan wel een zonder Feathershock! Kwetsbaar, nauwelijks een functie en bij defect zeer kostbaar. Dikke banden dempen wel!
Nog een opletpunt: geen cheapo Gates CDN riem of riemwielen! Minimaal CDX.
Hmm ik heb 3 feathershocks staan. eentje van 5 en twee van 3 jaar en buiten wat siliconenspray. (wat ik zelf maar gedaan heb) werken ze perfect. En dan ben ik met mijn 105 kg op een 63cm niet de lichtste (ik rij zelfs overigens op een toemalige f3 5.1) enik ben wél zeer te spreken over de functionaliteit. Ik was bang zwaar in te leveren op het stuurgedrag maar in de praktijk veert de feathershock uitsluitend wanneer ik rem of bij impact (wortels. kuilen, kinderkopjes e.d.). Maar ieder zijn eigen ervaring :)
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan..

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 26 jan 2021 08:17

Ik heb zelf de Koga F3 4.0 met beltaandrijving, 8sp Alfinenaaf en headshock.
Nog nooit problemen met een headshock gehad, vorige Koga (Roadrunner) zo'n 12jr mee gereden zonder problemen.
Heb daarvoor mijn BMC Alpenchallenge 01 met 11sp aAlfinenaaf en beltdrive verkocht en deze fiets ervoor in de plaats aangeschaft.
Ik heb de blauwe uitvoering van de Koga, geen flashy kleuren en het ding rijdt heerlijk.
Ik gebruik 'm precies zoals jij de fiets wil gebruiken, voor boodschappen en voor een ritje met de vrouw.
Prima fiets dus, mooi afgewerkt, erg tevreden mee!

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 26 jan 2021 10:42

Ik heb zelf de Raleigh Nova van plm. 1985, Shimano Positron 5 speed met stalen ketting, Sturmey Archer Steelite trommelremmen.
Had wat nieuws nodig na het verwijnen uit m'n tuin van m'n geliefde Peugeot frame met rommelkistonderdelen.
Trof hem aan bij het grofvuil een paar jaar geleden en met een nieuwe 8 speed ketting (7,50€) deed ie het weer 100%, oh ja, oud racezadel uit voorraad erop.
Zelfs nu , na een paar jaar nog steeds met dezelfde Vredestein 32C banden.
Even 20 km verderop doe ik met dat ding moeiteloos, stuurt als een scheermes.
Voor een upgrade denk ik 6 speed te installeren, ik heb nog een paar Maillard freewheels liggen.....
Kan geen enkele fiets met versnellingsnaaf tegenop voor langere afstanden.....

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Keezx op 26 jan 2021 11:01, 5 keer totaal gewijzigd.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 26 jan 2021 10:49

Die blauwe Koga f3 (4)is toch prachtig met riem en 8 sp. alpine naaf :) en de zeer goede onderdelen.

Als je het hele jaar in weer en wind fiets,(werk/boodschappen)......... is de onderhoudsvrije belt wel een dikke pre ,tesamen met de 8 Alpine naaf.

Als je een open derailleur en cassette hebt, dan "blijf je bezig" met schoonmaken.Zeker met dit type weer. Ik heb nog nooit zoveel mijn derailleur en cassette schoongemaakt als deze herfst/winterperiode.

Ik zou de adviezen van harte nemen.

Wil je echt licht fietsen en grotere afstanden,kies dan voor een derailleur versnelling.Heb je toch wat meer schakelmogelijkheden.

Op de Koga moet nog wel een goed slot(met kabel erbij) en een stevige standaard

Ik zou eerst even proefrijden en dan kiezen. ;)

Sofiedebult
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jan 2021 13:00

Sofiedebult 26 jan 2021 10:54

Dank!
Ik heb al eens op een cannonale tesoro gefietst (mijn schoonouders hebben deze), die fietsen fijn. Ik heb gebeld met de plaatselijke fietsenwinkel of zij de Koga F3 5.0 op voorraad hebben voor een testritje, ik word hierover teruggebeld. Ben benieuwd.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 26 jan 2021 11:07

codex schreef: 26 jan 2021 10:49

Wil je echt licht fietsen en grotere afstanden,kies dan voor een derailleur versnelling.Heb je toch wat meer schakelmogelijkheden.

Voor schakelmogelijkheden zou ik geen derailleur nemen, wel voor lichter rijden.,
Met het schoonmaken valt het in de praktijk mee, ik maak hem nooit schoon en toch loopt ie na jaren nog prima, kwestie van 1 keer goed smeren.
Ik heb alleen op m'n vouwfiets nog een versnellingsnaaf, die heb je niet voor het lichte rijden.
Lijkt een prima karretje die Cannondale, alleen is 1400 zelfs meer dan ik gemiddeld aan een auto uitgeef, tikje overkill.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie