Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Endurance of gravel fiets

artsroel
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jan 2021 19:53

artsroel 21 jan 2021 20:08

Hoi,

Ik ben nieuw op het forum en ben op zoek naar wat tips bij het aanschaffen van mijn nieuwe fiets. Ik ben op zoek naar een nieuwe fiets welke zowel geschikt is voor heerlijk rijden op de weg als voor gravel en bospaden. Ik vind ook comfort erg belangrijk. Merk dat ik op mijn huidige fiets niet ontspannen zit. Ik zit daarom te denken aan een gravel of endurance fiets met eventueel een extra set wielen. Mijn budget is tussen de 2000 en 5000 euro.

Alle tips zijn welkom, alvast bedankt,

Roel

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2855
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 21 jan 2021 20:20

Dat is nogal een ruim uit elkaar liggend budget :D

Je gaat met deze open vraag de doos van Pandora open trekken ben ik bang.

Ik trap af. Trek Domane SL. Type nummer mag je zelf invullen adhv wat je wilt uitgeven. Ruimte tot 38mm officieel. 40mm zal ook wel met gemak passen.

Voorwaarde nr 1 uiteraard dat de geometrie je past.

Gebruikersavatar
devriesman
Forum-lid
Berichten: 504
Lid geworden op: 24 apr 2016 18:56
Locatie: Apeldoorn

Gebruikersavatar devriesman 21 jan 2021 20:26

Voor 5000 euro liet ik lekker een mooie stalen fiets bouwen.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8515
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 21 jan 2021 20:34

Inkoppertje,
Bijlagen
6846EC32-9776-4338-9D01-265C67B59CCA.jpeg
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

artsroel
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jan 2021 19:53

artsroel 21 jan 2021 21:58

Bedankt voor deze snelle reacties. Ik snap dat budget nogal ruim is aangegeven. Aangezien we via het werk een fiets kunnen leasen en dit wat voordelen heeft had ik het wat ruimer genomen. Had zelf de Trek ook gezien. Met mijn lengte van 1,94 ook niet de kleinste dus goede fit inderdaad wel handig.

De Canondale vind ik er ook mooi uitzien zolang niet met een lefty, heb je hier voor de weg andere wielen bij? Vond de Synapse overigens ook mooi van Canondale.

Harry Jacques
Forum-lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 03 jun 2012 12:35
Locatie: Zwolle

Harry Jacques 21 jan 2021 23:44

Hey @artsroel, ik sta, of liever gezegd stond voor dezelfde keuze. Heb me goed georienteerd op internet, hier en bij een FM en producenten. Ik keek in zelfde budget als jij en kwam uit bij een titaniumfiets. Die vangt trillingen beter op dan carbon of alu en vind ik er ook nog eens giga heerlijk uitzien. Dan ben ik nog zo dat ik graag een nedlands merk wilde, dus dat werd een van nicolas, guillen of pilot. Alledrie de merken hebben zowel endurance als gravel. De geometrie van gravel schijnt nog wat comfortabeler te zijn. Ik ben geen hard fietsende racefietserd, maar een toerende genieter met een gemiddelde snelheid van ongveeer 27-28 per uur, heerlijk om me heen kijkend op zowel verhard weg, als lichte bospaden, met ritjes van tussen de 40 en 80 km gemiddeld....ik kwam uiteindelijk uit op de gravelbike van pilotcycles, de scram, en ga daar woensdag heen om een proefrit te maken op hun pinionversie. Dus geen derailleur maar een gearbox, ook weer eens wat anders en wel passend bij mijn rijstijl en doelen....jij succes met je keuze!

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8515
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 22 jan 2021 07:57

artsroel schreef: 21 jan 2021 21:58 Bedankt voor deze snelle reacties. Ik snap dat budget nogal ruim is aangegeven. Aangezien we via het werk een fiets kunnen leasen en dit wat voordelen heeft had ik het wat ruimer genomen. Had zelf de Trek ook gezien. Met mijn lengte van 1,94 ook niet de kleinste dus goede fit inderdaad wel handig.

De Canondale vind ik er ook mooi uitzien zolang niet met een lefty, heb je hier voor de weg andere wielen bij? Vond de Synapse overigens ook mooi van Canondale.
De standaard wielen kan ik eventueel gebruiken liggen nu 28mm banden op,maar ik heb ook een andere waar ik in mee op de weg rij.
Synapse is geen off-road model dus je blijft beperkt met je band breedte.
Het meeste comfort haal je uit de banden niet uit recht op zitten,krijg je alleen maar meer druk op je onderrug.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16195
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 22 jan 2021 09:17

Wat is 'niet ontspannen zitten'? Het is geen wetmatigheid dat meer rechtop zitten voor meer ontspanning zorgt.

Begin eens met het omdraaien van je stuurpen of desnoods met een 17 graden stuurpen te monteren. Dan weet je in ieder geval of je in de goede richting zoekt voordat er met grote bedragen wordt gesmeten.

Endurance met schijfremmen vs gravel is een no brainer: altijd gravel. Die paar gram en hooguit een paar cm extra wielbasis geven je zoveel meer mogelijkheden buiten de verharde weg.
Een endurance fiets met ruimte voor 38mm banden is op papier leuk maar in de praktijk moeten de banden niet alleen in het frame passen maar wil je er ook nog een beetje ruimte omheen hebben modder e.d. af te voeren.
Dat geldt niet alleen voor modderige MTB routes maar ook een zandweg kan er in Nederland aardig vettig bij komen te liggen.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2245
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 22 jan 2021 10:15

Ridley Kanzo Fast
https://www.ridley-bikes.com/nl/product ... kanzo-fast

Maar ik weet niet of hier een 2x crank op kan. Dit zou dan voor mijn wel een no-go zijn.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Baroudeur
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 sep 2015 08:52

Baroudeur 23 jan 2021 15:04

een leuke 'gravelfiets' met 2e setje wielen voor op de weg ... klaar is kees!

Ik heb zelf een Superior X-road Team issue (€3000) met extra gravel wielset naar alle tevredenheid... mss enige minpunt dat ie net iets minder comfortabel is voor technische stukken (mtb single trails enz. ) op gravel of weg perfect! (wel geen nokjes voor bikepacking)

https://superiorbikes.eu/en/2021/road-gravel

hayes

hayes 23 jan 2021 17:32

Idem als vorige post.
De Sup is een heel erg allround fiets. Nergens de beste in, maar een heel fijne wegfiets, een meer dan adequate gravelfiets en best mooi ook nog :winkthumb: ;)

#nogheelevengeduld

chris80
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 23 jan 2021 18:43

Ik vind die SUP ook mooi, maar heb het idee dat die wel erg lang is. Als ik bv naar de 58 kijk heeft die een bovenbuislengte van 59cm en een reach van 408 bij een stack van 597. De meeste andere fietsen in die maat zijn volgens mij toch wat korter? Of valt de lengte in praktijk wel mee?

Plaats reactie