Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Eerste racefiets

MichaelN1986
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 aug 2020 20:27

MichaelN1986 01 jan 2021 11:02

Goedemorgen Fietsfanaten,

Mijn naam is Michael en op fietsgebied een totale noob. Vorig jaar heb ik via het fietsplan mijn eerste fiets aangeschaft. Ik twijfelde toen tussen een racefiets of een gravelbike. Uiteindelijk gekozen voor een gravelbike. Een Cannondale Topstone Sora. Ook mijn vriendin heeft toen een oude cyclocrosser aangeschaft. Samen wat leuke fietstripjes gemaakt. Zelf heb ik de fiets ook een aantal keer gepakt om (via de dijk) naar mijn werk te fietsen. Bij deze tripjes merkte ik dat ik door vele met een racefiets zo voorbij gefietst werd. Niet dat dit erg is, maar ik wil nu naast de gravelbike ook een racefiets (aero) bike aanschaffen. Waarom? Omdat ik ook fanatiek hardloop ben ik stieken aan het nadenken over een duathlon.

Ik ben mij nu aan het orienteren op fietsen, maar vind het erg lastig. De voorkeur gaat nu uit naar een Giant Propel Advanced, gezien de prijzen liefst een overjarig model. Alleen daar komt het, de nieuwe modellen zijn uitgevoerd met Disc remmen.

Zouden jullie gezien de ontwikkelingen en eventuele toekomstige restwaarde gaan voor een fiets met Disc remmen of gezien het prijsverschil circa 7 a 800 euro toch kiezen voor velgremmen?

En zijn er naast de Giant Propel nog leuke betaalbare (ca 2000 euro) Aero fietsen? Heb in een outlet ook een leuke Eddy Merckx Sanremo 76 Ultegra Disc gezien. Vind ik ook wel een gave fiets.

Hoop dat jullie mij kunnen helpen met de keus tussen velgremmen en schijfremmen. En dat jullie naast de Giant Propel nog tips hebben voor een leuke betaalbare aerobike. Ook andere tips zijn welkom.. wellicht een tweedehandse overwegen etc.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 01 jan 2021 12:54

Idd mbt restwaarde een fiets met schijfremmen, ga je echter een jaartje of 6 van je fiets genieten en niet elke 2/3jr inruilen, dan kun je voor het prijsverschil ook velgremmen nemen.
De prijzen zijn afgelopen najaar de hoogte in geschoten, je zal dus je budget behoorlijk op moeten rekken om een leuke afgemonteerde aerobike te kunnen scoren.
Ook de beschikbaarheid is op dit moment nihil met lange levertijden, je stapt op een slecht moment in.
Kijk eens op marktplaats naar een 2e hands aerobike, ik zie bv de Scott Foil met schijfremmen al een paar keer voorbijkomen.
Succes.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4354
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 01 jan 2021 16:22

En wat is er mis met een extra setje wielen voor de Topstone?
Er is natuurlijk niets mis met het zoeken naar een nieuwe fiets, maar de huidige aanpassen zodat deze breder inzetbaar is, is ook een goed idee.
Over de extra wielen gesproken, Je huidige fiets heeft dus wel schijfremmen en ook steekassen. Persoonlijk zou ik mijn zoektocht naar een 2e fiets (of een nieuwe 1e, waarbij de huidige doorschuift naar de 2e positie) mede baseren op de aanwezige onderdelen. Zo kun je eens wat onderdelen uitwisselen, zoals een extra set wielen.

MichaelN1986
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 aug 2020 20:27

MichaelN1986 01 jan 2021 16:32

Aan een extra setje wielen heb ik ook gedacht. Niets mis mee denk ik, zeker niet voor dit jaar waarin ik vooral nog ga trainen en er geen duathlon inzit.

Misschien gezien de eerdere opmerking over de gekte op de fietsenmarkt geen slecht idee en denk rationeel gezien misschien wel de enige juiste keus op dit moment.

Ik ga mij dan maar inlezen over wielen. Heb nog geen idee waar ik op moet letten. Ze moeten makkelijk uitwisselbaar uit.

Verder nog? Gewicht, bandbreedte.

Tips mbt wielen zijn vanaf nu ook welkom😊

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 01 jan 2021 18:03

Je begint met fietsen en dan meteen 2 sets wielen. Nogal overdone, naar mijn mening. Als je fiets met velgremmen kiest en dat valt tegen, is dat extra wielsetje ook zonde van het geld. Eerste maar eens flink duurvermogen opbouwen. Velgremmen-wielen hebben allemaal uitvalmaat 130mm. Disc is minstens 135mm.
Er is een sterke trend naar dikkere banden -> 28-30mm of nog meer. Die passen niet in oudere fietsen. Maar 23-25mm past overal in.
Laatst gewijzigd door klimmer op 01 jan 2021 18:13, 2 keer totaal gewijzigd.

MichaelN1986
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 aug 2020 20:27

MichaelN1986 01 jan 2021 18:11

@klimmer, ik denk dat je het verkeerd leest. Ik dacht eventueel geen extra fiets en alleen een tweede set wielen voor de gravelbike, waarmee ik dan gewoon ga trainen.

Trouwens met het duurvermogen zit het wel goed. Afgelopen dinsdag nog een rondje gooimeer 37km hardgelopen in Z1 met een tempo van 12km/u.

Uiteraard is fietsen anders, maar het zal niet aan het duurvermogen liggen.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 01 jan 2021 18:17

Het spijt me, er is een flink verschil tussen lopen en fietsen. Kwestie van tijd. Zal in je voordeel werken. ;)
Gravelwielen/banden passen alleen in frames die daarvoor ontworpen zijn en uiteraard alleen voor schijven.

MichaelN1986
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 aug 2020 20:27

MichaelN1986 01 jan 2021 18:32

@klimmer dan zit ik mis met mijn gedachte dat het met het fietsduurvermogen wel goed zit. Het zit alleen met de hartslag goed dan😅

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 01 jan 2021 18:43

Goeie basisconditie heb je zeker, alleen is fietsen toch niet hetzelfde als lopen....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4354
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 01 jan 2021 19:24

klimmer schreef: 01 jan 2021 18:17 Knip
Gravelwielen/banden passen alleen in frames die daarvoor ontworpen zijn en uiteraard alleen voor schijven.
En dat is wat TS heeft. Dus de gravel banden zijn niet het probleem, behalve dat deze op de weg extra weerstand bieden ten opzichte van normale racebanden.
Met deze wetenschap vind ik het juist wel een goede investering om een extra set wielen met racebanden aan te schaffen.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 01 jan 2021 19:29

te snel gelezen: :oops:

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 02 jan 2021 06:18

De meeste goede lopers hebben weinig moeite met het tempo wanneer ze op een racefiets stappen, dat verschil tussen lopen en fietsen is niet zo groot, is mijn ervaring... ;)
Heb ik het wel over duurlopers, geen sprinters! :)

Plaats reactie