Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Columbus Cromoly

NiekD
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 dec 2020 15:32

NiekD 19 dec 2020 15:55

Ik overweeg een tweedehands stalen Bianchi uit de jaren '90 te kopen.
De fiets die ik op het oog heb heeft een sticker met Columbus Cromoly.
Mijn bedoeling is om de fiets op te bouwen met een nieuwe Campagnolo centaur of -potenza groepset en te gebruiken voor lange ritten van 200+ km. Iemand ervarig met Columbus Cromoly? Is het frame hiervoor geschikt?

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 19 dec 2020 18:04

Ja!
Columbus is de merknaam van het buizenmateriaal waar het frame van gemaakt is. Cromoly zal staan voor een legering van staal met chroom en molybdeen.
Dat zegt verder niet over het frame en het merk van de fiets. Maten, lengtes, diameters, inbouwbreedtes zijn tegenwoordig allemaal anders dan in de tijd dat dit frame nieuw was. Niet alle nieuwe spullen zullen passen

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 19 dec 2020 18:18

Mwah ik denk dat het meevalt. Het meeste uit de latere jaren 90 heeft 130 spacing en bouwt makkelijk op. Alles wat je nodig hebt is wel te vinden of zit nog op de fiets. Het is een beetje gokken waar de topicstarter op doelt. Ik als er cromoly staat is dat meestal niet het top-spec frame uit die tijd. Post anders maar een linkje of foto.
Niet elk stalen frame is of rijdt hetzelfde natuurlijk.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

NiekD
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 dec 2020 15:32

NiekD 19 dec 2020 18:37

Bedankt voor de reacties! Er zouden inderdaad moderne wielen in moeten passen. Ik ben vooral benieuwd of iemand iets meer weet over de kwaliteit van het frame. Ik weet dat Columbus topkwaliteit is, maar dat er veel verschillen zijn. Op internet kon ik inderdaad geen buizenset vinden met de naam Cromoly en enkel vinden dat het een legering van staal met onder meer chroom is. Ik ben niet op zoek naar een racemonster, maar een betrouwbare en comfortabele fiets. Hierbij een afbeelding. Ik hoop dat deze zichtbaar is.
bianchi columbus cromoly.jpg

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3076
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 19 dec 2020 18:38

Misschien wordt Columbus Cromor bedoeld?

Staat na Zeta en Ælle onderaan in de "ranglijst" van Columbus
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

NiekD
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 dec 2020 15:32

NiekD 19 dec 2020 18:42

@Mackersvz2.0 Dat dacht ik eerst ook! Een frame van Columbus Cromor zou wel in aanmerking komen! Ik heb geen duidelijke afbeelding van de sticker op het frame van de fiets die ik op het oog heb. maar volgens mij zou hij met deze overeen moeten komen.
bianchi columbus cromoly rood.jpg

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3076
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 19 dec 2020 18:49

De stickers zijn niet altijd hetzelfde

Afbeelding
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3076
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 19 dec 2020 19:04

Ik denk i.i.g. niet dat het een frame uit een hoogwaardige buizenset is. Zo zonder chromen accenten en met een unicrown vork. Veloce kabelstops. Lijkt ook niet fantastisch afgemonteerd met ik gok, Stratos of Mirage.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

NiekD
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 dec 2020 15:32

NiekD 19 dec 2020 19:09

Bedankt voor de reactie! De fiets is inderdaad afgemonteerd met Mirage. Raadt u het aan om het frame te kopen gezien de kwaliteit en waarvoor ik de fiets zou willen gebruiken? Heeft u een idee wat de fiets waard zou zijn?

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 19 dec 2020 19:16

Hoogwàardig nee. Waarde? pfft 150? Dat betekent vooral dat het zelfs voor staal zwaar is. Sterk en degelijk is het dan weer wel. Je kan er altijd wat leuks van maken. Als het deuk en roestvrij is kan je er wel leuke fiets van maken. Even ook de lasnaden nalopen voor aankoop. Beetje oppoetsen en gewoon hobbyen. Een verzamelopject is dit toch al niet.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3076
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 19 dec 2020 19:33

Cromor is een goede buis hoor, alleen wat zwaarder dan de hoger ingeschaalde Cyclex buizensets. Het is ook gewoon mogelijk om moderne onderdelen te monteren.

Veruit het belangrijkste is gewoon dat het frame goed bij je lichaam past.

Verder zou ik kijken wat de breedste band is die in het frame past, dat houdt soms niet over bij de wat oudere frames terwijl je daar toch veel comfort uit kunt verkrijgen.

Ik heb weinig kaas gegeten van de Bianchi markt, geen flauw idee wat daar gevraagd wordt voor een dergelijk frame. Als het om alleen het frame gaat zou ik wat "guller" zijn omdat ik dan de rest naar smaak zou kunnen opbouwen. Als complete fiets zou ik veel onderdelen (moeten) vervangen.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

NiekD
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 dec 2020 15:32

NiekD 19 dec 2020 19:50

Wederom bedankt voor de reacties. Moet ik er dus van uitgaan dat dit frame overeenkomt van Columbus Cromor of in ieder geval van dezelfde kwaliteit is? Ik ga er in ieder geval nog even een nachtje slapen of ik hem aanschaf. Misschien afmonteren met Centaur en Calima in plaats van Potenza en Scirocco.

Plaats reactie