Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Columbus Cromoly

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 19 dec 2020 20:00

Chromoly is min of meer spreektaal voor buizenstaal legering 4130. Sterkte staat voorop, niet gewicht.

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3076
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 19 dec 2020 20:05

Ik zou er gewoon van uitgaan dat het Cromor is.
De andere twee CroMoly buizensets van Columbus zijn Zeta en Ælle, die hebben alleen geen variabele wanddiktes zoals Cromor die wel heeft. De rest is van Cyclex staal en later Nivacrom.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

Gebruikersavatar
devriesman
Forum-lid
Berichten: 504
Lid geworden op: 24 apr 2016 18:56
Locatie: Apeldoorn

Gebruikersavatar devriesman 19 dec 2020 20:35

Zit die sticker wel onder de blanke lak? Sticker er boven is een soort grappig imitatie van Reynolds. Dat slaat nergens op, twee verschillende merken noemen op je frame. Een Italiaans frame met een Reynolds-sticker. Je zou bijna gaan denken dat het niet eens een Bianchi is.

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3076
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 19 dec 2020 20:38

Die sticker heb ik al vaker gezien, is van een Maastrichtse fietsenzaak.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

Gebruikersavatar
devriesman
Forum-lid
Berichten: 504
Lid geworden op: 24 apr 2016 18:56
Locatie: Apeldoorn

Gebruikersavatar devriesman 19 dec 2020 20:52

Wat jammer dat hij geen Columbus uitvoering heeft. Dan blijft het een beetje in stijl.🤣
Net als Campandgoslow.

Gebruikersavatar
Ivo W
Forum-lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 03 jun 2016 11:10

Gebruikersavatar Ivo W 19 dec 2020 21:43

het is een instapper van bianchi uit de jaren 90.

de top modellen van destijds hadden volledig verchroomde achterbruggen en werden gemaakt uit TSX en Minimax (begin jaren 90) via EL en Genius halverwege jaren 90. De Genius was de laatste stalen topper van Bianchi. Vanaf halverwege jaren 90 kwamen titanium en aluminium modellen en liet bianchi bij Alan een gelugde carbon fiets maken, de cx pro.

persoonlijk vraag ik me af of je dit frame moet upgraden met een moderne centaur. Dan zou ik eerder om kijken tot je een echt mooie bianchi op de kop getikt hebt.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 19 dec 2020 22:15

Het ligt er ook een beetje aan wat je doel is. Wil je niet al te veel geld uitgeven en toch een mooie Italiaans fiets opbouwen, dan is het een prima basis. Een goedkopere buizenset rijdt niet per definitie slechter dan een duurdere. het grootse verschil zit in het gewicht.
Heb je de vurige wens om een stalen Italiaanse topfiets met klassieke looks te bouwen, dan zit je verkeerd maar dan zul je ook bereid moeten zijn om een stuk dieper in de buidel te tasten.

Ik denk dat het om een buizenset gaat van gemixte types van de cromoly soorten, b.v. Cromor voorste driehoek en Aelle achtervorken.
Campagnolo Ultra Dork

NiekD
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 dec 2020 15:32

NiekD 20 dec 2020 13:54

Bedankt voor de bruikbare reacties. Onder andere naar aanleiding hiervan heb ik besloten dat ik door zal blijven rijden op mijn aluminium Bianchi, die helaas niet celeste is. Het projectje dat ik voor ogen heb kan ik altijd in de toekomst nog uitvoeren. Nu weet ik in ieder geval waar ik naar moet zoeken!

Plaats reactie