Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Windgevoeligheid Canyon Aeroad 2021

gerundium
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 25 aug 2011 14:52

gerundium 18 dec 2020 11:22

ik ben 60 kg en heb een jaar lang met de aeroad met stock wielset rond gereden in alle omstandigheden (wind en hooggebergte). Tweede rit dat ik de fiets had was 7 Bft zijwind, dat was gewoon ronduit ridicuul. Kon de fiets nog amper op de weghouden op een open stuk omdat ik al zo tegen de wind in aan het hangen was. Was op dat moment de hoge wielen en nog niet gewend.

Na dat jaar is mijn conclusie hiervan: het kan eigenlijk altijd wel, ook als lichtgewicht. Maar! Het fietst vanaf een 3 a 4 Bft echt een stuk minder relaxt dan een laag alu setje. Je bent je altijd bewust van die wielset, en dat je niet zomaar even je handen van het stuur kan halen. Als je een reepje wil eten moet je goed opletten of die ene open plek tussen de twee boeren bedrijven waar je langs fietst niet een windvlaag gaat veroorzaken.

Dus: De hoge wielen zijn snel en geven een hoop moraal. Bijna al je KM's in Nederland zijn alleen wel minder relaxt dan met een laag wielsetje.

NB. Als je zwaarder bent of een ander merk wielen hebt kan het veranderen. Bij mijn Aeroad zitten Reynolds wielen waarvan ik nu het idee heb dat ze niet super goed zijn in zijwind stabiliteit.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 18 dec 2020 11:45

Ik rijd altijd met 60mm hoge wielen (80-90kg), zelden problemen eigenlijk. Lastigste is zijwind en langs huizen rijden, als er dan even geen huizen zijn, krijg je ineens een duw. Daar moet je rekening mee houden, voor de rest geen problemen mee.
Ook niet op de Ventoux trouwens, waar (bijna) altijd veel wind is.
Afbeelding

ronvdvoort
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 feb 2014 11:01

ronvdvoort 18 dec 2020 11:53

Ik heb geen ervaring met de nieuwe Aeroad maar de oude rijd sowieso al waardeloos zonder de handen aan het stuur in vergelijking met andere fietsen, heeft volgens mij iets met de geometrie te maken. Doordat ik altijd mijn handen stevig op het stuur heb maken de hogere wielen vrij weinig uit voor mijn gevoel tenzij het echt van de planeten waait.

RDohmen
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 dec 2020 21:00

RDohmen 18 dec 2020 13:11

Hartelijk dank voor al jullie reacties.
Ik denk dat een extra wielset de meest logische optie wordt.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 18 dec 2020 13:30

In het voor-en najaar heb ik 38mm hoge wielen in m'n Scott, voor de rest de 48mm van DTSwiss.
Ook deze zomer de 38mm in de Italiaanse bergen gebruikt, gaat perfect.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15822
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 18 dec 2020 14:32

RDohmen schreef: 18 dec 2020 13:11 Hartelijk dank voor al jullie reacties.
Ik denk dat een extra wielset de meest logische optie wordt.
Eerst maar eens wachten wanneer de Aeroad geleverd zal worden.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1462
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 18 dec 2020 17:21

Weeg 65kg en met 45mm v vormige velgen had ik niet veel last, maar je merkte wel dat je soms een duw krijgt van de wind. Wanneer je plots van beschutting naar open veld of om een gebouw of in de heuvels.
Gevaarlijk was het niet ik werd niet een halve meter weg geduwd. Kracht 5 en windstoten reden we toch vaak individueel. irritant vond ik het op gegeven moment wel. Daarom nu lekker f zero in mijn frame.

Lage velgen smoelen in veel frames erg lekker. En 30mm vind ik meestal het mooiste. Ook in een Aeroad.
Zelf een pina gan niet aero wel lekker.

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 18 dec 2020 19:08

ronvdvoort schreef: 18 dec 2020 11:53 Ik heb geen ervaring met de nieuwe Aeroad maar de oude rijd sowieso al waardeloos zonder de handen aan het stuur in vergelijking met andere fietsen, heeft volgens mij iets met de geometrie te maken. Doordat ik altijd mijn handen stevig op het stuur heb maken de hogere wielen vrij weinig uit voor mijn gevoel tenzij het echt van de planeten waait.
De ultimate is ook zo. Ik durf met die fiets bijna niet zonder handen rijden.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6056
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 18 dec 2020 19:53

Gelukkig rijden we vooral met de handen aan het stuur.

Mijn punt ging er vooral over of je je handen bovenop hebt zitten, of op de remgrepen. En dat je voor een afdaling, koers op scherp of met harde wind, het stuur gewoon in de beugel pakt.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

hayes

hayes 18 dec 2020 20:41

RDohmen schreef: 18 dec 2020 13:11 Hartelijk dank voor al jullie reacties.
Ik denk dat een extra wielset de meest logische optie wordt.
Als het een troost kan zijn (als dat al nodig zou zijn): er zijn best veel tweedehands/net niet nieuwe wielsetjes aan lage prijzen online. Velen vervangen meteen de wielen van een nieuwe fiets.
Ik heb zo een gloednieuwe Syncros Rp 2.0 set gekocht voor 80 euro. Nieuw is die normaal 250-300 denk ik.

Als het vooral voor slecht weer en wind is, komt het niet op 100-200 gram en is het uitzicht ook iets minder belangrijk.

Plaats reactie