Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Windgevoeligheid Canyon Aeroad 2021

RDohmen
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 dec 2020 21:00

RDohmen 17 dec 2020 21:06

Ik ben enthousiast over de nieuwe Canyon Aeroad 2021. De hoge wielen zien er mooi uit. Nu zijn er fietsers die zeggen dat deze fiets(en) met de hoge wielen erg windgevoelig zijn. Ik begrijp dat hoe hoger de wielen, hoe meer last van zijwind, maar ik ben eigenlijk op zoek naar ervaringen uit de praktijk. Is windkracht 4 gewoon te doen?
Groet Richard

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3340
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 17 dec 2020 21:28

Dat is erg persoonsgebonden. Voor mij is dat te doen met 60mm hoge wielen, en ik weeg slechts 62-64kg. Er zit nog een verschil tussen wielsets onderling, ook van eenzelfde hoogte.
Afbeelding

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 17 dec 2020 21:38

Voor mij (82kg) is windkracht 4 een beetje de grens van wat nog lekker rijdt met 60mm velgen.

Natuurlijk kán het ook wel met hardere wind, maar dan kun je niet zo relaxed meer een reepje openmaken oid.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

hayes

hayes 17 dec 2020 21:53

50mm hoge velgen, windkracht vier gaat nog goed.
Vijf wordt (licht) vervelend en opletten als je huizen passeert.
Zes is gewoon tricky.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 18 dec 2020 07:45

Ik rij altijd met een aero fiets met 50mm hoge velgen. Ik heb eerlijk gezegd geen idee bij welke windkracht ik die heb gereden, ik kijk daar eigenlijk nooit naar. Maar zal minimaal 5 zijn.

Maar ik heb er geen last van, je moet uiteraard wel opletten als het erg hard waait en niet met losse handen rijden. En je kan af en toe wel een zwieper krijgen vand e wind, maar dat heb je dan zonder 50mm wielen ook.

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 18 dec 2020 07:51

japiecarbon schreef: 18 dec 2020 07:45 En je kan af en toe wel een zwieper krijgen van de wind, maar dat heb je dan zonder 50mm wielen ook.
Uiteraard kan dat zonder hoge wielen ook gebeuren... maar dan is de kans op een grote zwieper wel kleiner of de zwieper minder groot, hoe je het ook maar wil uitleggen. Ik vermoed dat het grotendeels persoonlijk is en hoe druk je je er om maakt.

Persoonlijk vind ik het risico op een grote zwieper niet prettig, vooral ook niet als je eens in de bergen fietst. En zonder grote zwieper blijf je bij een pittige wind met hoge wielen meer corrigeren. Ik steek mijn energie liever in de benen dan in de fiets op koers houden.

Heb meerdere 50-55 mm sets gehad maar sinds 1,5 alleen nog een lage en 35 mm set en dat bevalt super. Hoger dan dat hoeft echt niet meer voor mij.

Oh ja... in welke mate het meespeelt weet ik niet, maar mijn ervaring is gebaseerd op 63-64 kilo berijders gewicht.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 18 dec 2020 08:37

Ik zou de fiets er absoluut niet om laten staan...
Want dan zou je elke fiets met hoge velgen erin laten staan.

Je opties zijn: Zelf ervaren en besluiten wanneer je er nog (lekker) mee de weg op kunt.
Ofwel: Een reserver wielsetje met lage velgen hebben staan.

Beide opties zijn compleet onafhankelijk van welke fiets dan ook.

Wat wél mee kan spelen is of je op de fiets die je kiest ook goed in de beugel kan rijden. Met hard wind van opzij, zeker als je windstoten hebt of soms luwte van huizen en bomen en dan tussenin ineens niet, dan moet je gewoon in de beugel gaan rijden. Net als in een afdaling. Meer controle, en als je een zwieper krijgt dan is je stuur niet zomaar uit je handen.
Is de geometrie van de fiets dusdanig dat je met je lenigheid alleen bovenop het stuur kunt rijden, zou dát een reden kunnen zijn om een andere fiets te kiezen. Maar daarin was de oude aeroad een stuk extremer dan het nieuwe model.

Mijn eigen ervaring is beperkt.,. 40mm hoge alu velgen.., en ik weeg er zelf 90kg in. Dus die fiets gaat niet zomaar met mij aan de haal.
Het scheelt ook of je bij de kust woont, waar het vaak hard waait. Of in het binnenland waar je veel minder vaak die harde wind(stoten) kunt verwachten. Dat maakt voor je eigen keuze misschien wel uit.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

marsman
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 18 dec 2020 08:55

Wat hierboven geschreven staat idd. Verder geldt dit ook alleen bij zijwind en ik vind het alleen vervelend worden na het passeren van huizen waar de wind omheen slaat. . Bij wind van achteren geldt nog steeds: hoe meer hoe beter. Helemaal op een Aeroad :-)
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 18 dec 2020 09:36

Dit topic gaat volgens mij vooral over de zijwind gevoeligheid van een hoog (62mm) voorwiel, en niet zozeer over de Aeroad.
De oplossing is volgens mij een extra voorwiel van ca. 40 mm, liefst een breed U-profiel.
En dan kun je gewoon het hele jaar veilig fietsen.
Afbeelding

barverme
Forum-lid
Berichten: 377
Lid geworden op: 25 jun 2019 10:34

barverme 18 dec 2020 10:30

Ik heb zelf jarenlang met 50mm hoge velgen gereden in alle omstandigheden, en nooit problemen ondervonden. Nu is 50mm natuurlijk niet hetzelfde als 62mm... Het zou inderdaad misschien een goed idee kunnen zijn om te investeren in een extra voorwiel, bijvoorbeeld een 48mm hoog arc 1100 of 1400 wiel van dtswiss....

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 18 dec 2020 10:44

loos schreef: 18 dec 2020 09:36 Dit topic gaat volgens mij vooral over de zijwind gevoeligheid van een hoog (62mm) voorwiel, en niet zozeer over de Aeroad.
De oplossing is volgens mij een extra voorwiel van ca. 40 mm, liefst een breed U-profiel.
En dan kun je gewoon het hele jaar veilig fietsen.
Sowieso is het handig om een tweede (lagere) wielset aan te schaffen. Die steek als het hard waait, of bij ritten in de bergen/heuvels of over kasseien.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2200
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 18 dec 2020 11:07

In deze tijd dat ik vrijwel alles alleen fiets geen probleem met hoge velgen, Normaal in groep laat ik zelf en hoop ik ook dat andere, vanaf windkracht 4/5 hun hoge wielen thuislaten, vanaf die windkracht toch regelmatig zwiepers en in een groep is dat een stuk vervelender dan alleen,
Ach, ik zeg ook maar wat

Plaats reactie