Om een beetje te kaderen, mijn huidige fiets(die ik ook ga behouden) is een alu Merckx Strasbourg 71, waar ik tot nu toe alles mee doe van woon-werk ritjes tot en met enkele dagen fietsen met bagagerek erop.
Daarvoor was er een instap-scott met 23mm bandjes en enorm harde kader. Zoals hierboven al aangehaald is comfort allemaal relatief, de vooruitgang in comfort naar de Merckx op 28mm bandjes was enorm. En ook op diezelfde fiets geven maken 28 vs 38mm banden er gewoon een andere fiets van.
Ik fiets voornamelijk in de ruime omstreken van Brussel, wegen zijn hier niet slecht maar uiteraard niet op Nederlands niveau.
Qua geometrie kon ik alvast geen significante verschillen ontdekken tussen de Madone en de systemsix.
Canyon zou zeker een optie zijn, moesten ze via winkels verkopen...(ivm leasing)
De Scott is ook een mooi alternatief, daar ga ik me nog eens in verdiepen.
Cannondale systemsix vs Trek Madone vs ...
-
- Forum-lid
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 19 apr 2018 09:42
-
- Forum-lid
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 19 apr 2018 09:42
Fietsleasing van de werkgever loopt via b2bike; de canyon winkel in Leuven is geen onderdeel van hun netwerk helaas. Volgens hun website geen enkele winkel in hun netwerk dat Canyon aanbiedt.
-
- Forum-lid
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 19 apr 2018 09:42
Na doorspitten van het internet blijkt dat er bij de systemsix af en toe fietsen zijn die last hebben van (verf) schade aan de voorvork, daar waar deze de stoppers raken(ivm beperkte stuurhoek). Is dit een courant probleem of puur ongeluk/foute handelingen van gebruikers?
Hoe moet ik vision sc 55 velgen op een systemsix inschatten qua robuustheid en kwaliteit? De velgen op een Madone SL6 zijn blijkbaar alu velgen met Carbon fairing; valt dat als steviger te beschouwen dan pure Carbon velg?
Dat is bij 2021 model al opgelost.ChristopheL schreef: ↑13 nov 2020 20:52Na doorspitten van het internet blijkt dat er bij de systemsix af en toe fietsen zijn die last hebben van (verf) schade aan de voorvork, daar waar deze de stoppers raken(ivm beperkte stuurhoek). Is dit een courant probleem of puur ongeluk/foute handelingen van gebruikers?
Hoe moet ik vision sc 55 velgen op een systemsix inschatten qua robuustheid en kwaliteit? De velgen op een Madone SL6 zijn blijkbaar alu velgen met Carbon fairing; valt dat als steviger te beschouwen dan pure Carbon velg?
Wat je vraag over wielen betreft is een full carbon wiel volgens mij stijver. Iig lichter.
-
- Forum-lid
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 17 dec 2014 18:53
- Locatie: Vlaamse Ardennen
Komende dinsdag mag ik mijn systemSix oppikken. Deze zal voornamelijk ingezet worden hier in de Vlaamse Ardennen.
Niet ideaal voor dat werk? Dat kan mij niet veel schelen. uiteindelijk blijft het een fiets, het zal wel niet zo slecht zijn dat ik plots niet meer vooruit kom op beklimmingen of Kasseistroken.
Ik heb een korte bikefit gedaan en zal nu iets korten en lager komen te zitten dan op mijn huidige fiets.
Comfort denk ik dat er veel kan gewonnen worden met een goed passend zadel en bredere banden met de juiste druk. Voor de rest kan het nooit zijn dat de fiets onberijdbaar oncomfortabel is.
Niet ideaal voor dat werk? Dat kan mij niet veel schelen. uiteindelijk blijft het een fiets, het zal wel niet zo slecht zijn dat ik plots niet meer vooruit kom op beklimmingen of Kasseistroken.
Ik heb een korte bikefit gedaan en zal nu iets korten en lager komen te zitten dan op mijn huidige fiets.
Comfort denk ik dat er veel kan gewonnen worden met een goed passend zadel en bredere banden met de juiste druk. Voor de rest kan het nooit zijn dat de fiets onberijdbaar oncomfortabel is.
Het zal vast kunnen, maar het is maar net of je rug het er mee eens is op kasseien. Het is vooral de combi hoge wielen + aeroframe. Dat filtert weinig. Niet voor niets dat de profs op andere fietsen rijden in de Ardennen.Zottenpedj schreef: ↑13 nov 2020 23:21 Komende dinsdag mag ik mijn systemSix oppikken. Deze zal voornamelijk ingezet worden hier in de Vlaamse Ardennen.
Niet ideaal voor dat werk? Dat kan mij niet veel schelen. uiteindelijk blijft het een fiets, het zal wel niet zo slecht zijn dat ik plots niet meer vooruit kom op beklimmingen of Kasseistroken.
Ik heb een korte bikefit gedaan en zal nu iets korten en lager komen te zitten dan op mijn huidige fiets.
Comfort denk ik dat er veel kan gewonnen worden met een goed passend zadel en bredere banden met de juiste druk. Voor de rest kan het nooit zijn dat de fiets onberijdbaar oncomfortabel is.
Lagere wielen doet al veel, maar dat is lelijk op een Systemsix.
Ennieweeee je hebt je keuze al gemaakt.
-
- Forum-lid
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 17 dec 2014 18:53
- Locatie: Vlaamse Ardennen
Het is niet mijn eerste koersfiets, en ook niet mijn eerste aero racer met hoge wielen. Ik rij nu rond op een kemo ( onbekend merk dat zo'n jaar of 3 heeft bestaan, er is hier ook een topic over) met 50mm carbon wielen.
Ik twijfel er niet aan dat de systemSix een stijver/harder frame zal zijn, maar ik denk dat de overstap wel zal lukken.
Als het weer wat mee zit kan ik dinsdag een korte eerste vergelijking schrijven
Dan zullen we allemaal meer weten
Ik twijfel er niet aan dat de systemSix een stijver/harder frame zal zijn, maar ik denk dat de overstap wel zal lukken.
Als het weer wat mee zit kan ik dinsdag een korte eerste vergelijking schrijven
Dan zullen we allemaal meer weten
De SystemSix is een dijk van een fiets. En dat comfort gaat prima meevallen hoor. Zoveel gaat dat in de praktijk niet schelen tegenover een SuperSix.Zottenpedj schreef: ↑13 nov 2020 23:21 Komende dinsdag mag ik mijn systemSix oppikken. Deze zal voornamelijk ingezet worden hier in de Vlaamse Ardennen.
Niet ideaal voor dat werk? Dat kan mij niet veel schelen. uiteindelijk blijft het een fiets, het zal wel niet zo slecht zijn dat ik plots niet meer vooruit kom op beklimmingen of Kasseistroken.
Ik heb een korte bikefit gedaan en zal nu iets korten en lager komen te zitten dan op mijn huidige fiets.
Comfort denk ik dat er veel kan gewonnen worden met een goed passend zadel en bredere banden met de juiste druk. Voor de rest kan het nooit zijn dat de fiets onberijdbaar oncomfortabel is.