Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Cannondale systemsix vs Trek Madone vs ...

ChristopheL
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 19 apr 2018 09:42

ChristopheL 09 nov 2020 22:43

Om een beetje te kaderen, mijn huidige fiets(die ik ook ga behouden) is een alu Merckx Strasbourg 71, waar ik tot nu toe alles mee doe van woon-werk ritjes tot en met enkele dagen fietsen met bagagerek erop.
Daarvoor was er een instap-scott met 23mm bandjes en enorm harde kader. Zoals hierboven al aangehaald is comfort allemaal relatief, de vooruitgang in comfort naar de Merckx op 28mm bandjes was enorm. En ook op diezelfde fiets geven maken 28 vs 38mm banden er gewoon een andere fiets van.
Ik fiets voornamelijk in de ruime omstreken van Brussel, wegen zijn hier niet slecht maar uiteraard niet op Nederlands niveau.
Qua geometrie kon ik alvast geen significante verschillen ontdekken tussen de Madone en de systemsix.
Canyon zou zeker een optie zijn, moesten ze via winkels verkopen...(ivm leasing)
De Scott is ook een mooi alternatief, daar ga ik me nog eens in verdiepen.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 10 nov 2020 09:26

Is die Canyon niet te regelen in Leuven?
Afbeelding

Kameraad van mij rijdt in ieder geval met een Canyon Endurace in de lease (ik dacht KBC, maar ben niet meer zeker)
Afbeelding

ChristopheL
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 19 apr 2018 09:42

ChristopheL 10 nov 2020 20:23

Fietsleasing van de werkgever loopt via b2bike; de canyon winkel in Leuven is geen onderdeel van hun netwerk helaas. Volgens hun website geen enkele winkel in hun netwerk dat Canyon aanbiedt.

ChristopheL
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 19 apr 2018 09:42

ChristopheL 13 nov 2020 20:52

PdJ schreef: 09 nov 2020 09:04

Specifieke vragen over Systemsix, let me know.
Na doorspitten van het internet blijkt dat er bij de systemsix af en toe fietsen zijn die last hebben van (verf) schade aan de voorvork, daar waar deze de stoppers raken(ivm beperkte stuurhoek). Is dit een courant probleem of puur ongeluk/foute handelingen van gebruikers?

Hoe moet ik vision sc 55 velgen op een systemsix inschatten qua robuustheid en kwaliteit? De velgen op een Madone SL6 zijn blijkbaar alu velgen met Carbon fairing; valt dat als steviger te beschouwen dan pure Carbon velg?

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5069
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 13 nov 2020 21:30

ChristopheL schreef: 13 nov 2020 20:52
PdJ schreef: 09 nov 2020 09:04

Specifieke vragen over Systemsix, let me know.
Na doorspitten van het internet blijkt dat er bij de systemsix af en toe fietsen zijn die last hebben van (verf) schade aan de voorvork, daar waar deze de stoppers raken(ivm beperkte stuurhoek). Is dit een courant probleem of puur ongeluk/foute handelingen van gebruikers?

Hoe moet ik vision sc 55 velgen op een systemsix inschatten qua robuustheid en kwaliteit? De velgen op een Madone SL6 zijn blijkbaar alu velgen met Carbon fairing; valt dat als steviger te beschouwen dan pure Carbon velg?
Dat is bij 2021 model al opgelost.

Wat je vraag over wielen betreft is een full carbon wiel volgens mij stijver. Iig lichter.

Zottenpedj
Forum-lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 17 dec 2014 18:53
Locatie: Vlaamse Ardennen

Zottenpedj 13 nov 2020 23:21

Komende dinsdag mag ik mijn systemSix oppikken. Deze zal voornamelijk ingezet worden hier in de Vlaamse Ardennen.
Niet ideaal voor dat werk? Dat kan mij niet veel schelen. uiteindelijk blijft het een fiets, het zal wel niet zo slecht zijn dat ik plots niet meer vooruit kom op beklimmingen of Kasseistroken.
Ik heb een korte bikefit gedaan en zal nu iets korten en lager komen te zitten dan op mijn huidige fiets.

Comfort denk ik dat er veel kan gewonnen worden met een goed passend zadel en bredere banden met de juiste druk. Voor de rest kan het nooit zijn dat de fiets onberijdbaar oncomfortabel is.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5069
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 14 nov 2020 07:36

Zottenpedj schreef: 13 nov 2020 23:21 Komende dinsdag mag ik mijn systemSix oppikken. Deze zal voornamelijk ingezet worden hier in de Vlaamse Ardennen.
Niet ideaal voor dat werk? Dat kan mij niet veel schelen. uiteindelijk blijft het een fiets, het zal wel niet zo slecht zijn dat ik plots niet meer vooruit kom op beklimmingen of Kasseistroken.
Ik heb een korte bikefit gedaan en zal nu iets korten en lager komen te zitten dan op mijn huidige fiets.

Comfort denk ik dat er veel kan gewonnen worden met een goed passend zadel en bredere banden met de juiste druk. Voor de rest kan het nooit zijn dat de fiets onberijdbaar oncomfortabel is.
Het zal vast kunnen, maar het is maar net of je rug het er mee eens is op kasseien. Het is vooral de combi hoge wielen + aeroframe. Dat filtert weinig. Niet voor niets dat de profs op andere fietsen rijden in de Ardennen.

Lagere wielen doet al veel, maar dat is lelijk op een Systemsix.

Ennieweeee je hebt je keuze al gemaakt.

Zottenpedj
Forum-lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 17 dec 2014 18:53
Locatie: Vlaamse Ardennen

Zottenpedj 14 nov 2020 10:17

Het is niet mijn eerste koersfiets, en ook niet mijn eerste aero racer met hoge wielen. Ik rij nu rond op een kemo ( onbekend merk dat zo'n jaar of 3 heeft bestaan, er is hier ook een topic over) met 50mm carbon wielen.
Ik twijfel er niet aan dat de systemSix een stijver/harder frame zal zijn, maar ik denk dat de overstap wel zal lukken.

Als het weer wat mee zit kan ik dinsdag een korte eerste vergelijking schrijven ;)
Dan zullen we allemaal meer weten

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 15 nov 2020 12:38

Zottenpedj schreef: 13 nov 2020 23:21 Komende dinsdag mag ik mijn systemSix oppikken. Deze zal voornamelijk ingezet worden hier in de Vlaamse Ardennen.
Niet ideaal voor dat werk? Dat kan mij niet veel schelen. uiteindelijk blijft het een fiets, het zal wel niet zo slecht zijn dat ik plots niet meer vooruit kom op beklimmingen of Kasseistroken.
Ik heb een korte bikefit gedaan en zal nu iets korten en lager komen te zitten dan op mijn huidige fiets.

Comfort denk ik dat er veel kan gewonnen worden met een goed passend zadel en bredere banden met de juiste druk. Voor de rest kan het nooit zijn dat de fiets onberijdbaar oncomfortabel is.
De SystemSix is een dijk van een fiets. En dat comfort gaat prima meevallen hoor. Zoveel gaat dat in de praktijk niet schelen tegenover een SuperSix.

Plaats reactie