Cannondale systemsix vs Trek Madone vs ...
-
- Forum-lid
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 19 apr 2018 09:42
Ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe fiets, die ik via fietsleasing van de werkgever relatief voordelig kan aanschaffen.
Aangezien ik al een alu endurance/gravelbike heb, zou ik graag wat compleet anders hebben en kijk ik nu richting een Aero racer.
Algemene eisen:
-Budget: Max 5000eur winkelprijs (wat dan via leasing stuk lager uitvalt)
- schijfremmen
- Shimano groupset
-ruimte voor minstens 28mm banden
Tot nu toe kom ik dan uit bij Cannondale systemsix Ultegra en de Trek Madone SL6.
Hoe verhouden deze fietsen zich tot elkaar qua comfort en rij-ervaring? Persoonlijke ervaringen met deze fietsen ?
Zijn er daarnaast nog andere fietsen die ik mee in het rijtje hoor te nemen?
Aangezien ik al een alu endurance/gravelbike heb, zou ik graag wat compleet anders hebben en kijk ik nu richting een Aero racer.
Algemene eisen:
-Budget: Max 5000eur winkelprijs (wat dan via leasing stuk lager uitvalt)
- schijfremmen
- Shimano groupset
-ruimte voor minstens 28mm banden
Tot nu toe kom ik dan uit bij Cannondale systemsix Ultegra en de Trek Madone SL6.
Hoe verhouden deze fietsen zich tot elkaar qua comfort en rij-ervaring? Persoonlijke ervaringen met deze fietsen ?
Zijn er daarnaast nog andere fietsen die ik mee in het rijtje hoor te nemen?
System Six: wil hard rechtdoor.
Madone: meest allround bike in dit segment
EF rijders reden in Vlaanderen allemaal op de Supersix omdat de SystemSix daarvoor niet bepaald geschikt is.
Trek rijders reden op Madone.
Zoek je breed inzetbare bike die Aero looks moet hebben: Madone.
Madone: meest allround bike in dit segment
EF rijders reden in Vlaanderen allemaal op de Supersix omdat de SystemSix daarvoor niet bepaald geschikt is.
Trek rijders reden op Madone.
Zoek je breed inzetbare bike die Aero looks moet hebben: Madone.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1217
- Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25
Ik vind het altijd weer grappig dat iemand die een aero racer wil steevast wil weten hoe het zit met het comfort?
Een aero fiets is echt niet de beste keuze als je comfort hoog op je wensenlijstje hebt staan.
Een aero fiets is echt niet de beste keuze als je comfort hoog op je wensenlijstje hebt staan.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Er zijn maar weinig mensen die twee vrijwel identieke aeroracers in huis hebben en je kunnen voorzien van rijervaringen/de verschillen. De Cannondale lijkt sowieso erg schaars te zijn in Nederland, heb er in ieder geval nog nooit een gezien (zelfs niet op dit forum).
Qua comfort, tja. Ik vind mijn aero fiets best comfortabel hoor, en dat is met 25mm bandjes. Rij er probleemloos 200km+ mee en als ik naar Belgie ga dan pak ik gewoon m'n andere fiets. Met 28mm banden zou je helemaal geen issues mogen hebben, al zou ik als ik in Brabant, Drenthe of Belgie woonde voor iets anders kiezen. De rest van de Nederland heeft wel gewoon normale wegen.
De Trek Madone schijnt in ieder geval niet de meest enerverende fiets te zijn qua rijeigenschappen, maar mogelijk daardoor (en isospeed) wel één van de meer comfortabelere. Verder geldt al vrij snel hoe dikker de buizen, hoe harder het frame.
Qua comfort, tja. Ik vind mijn aero fiets best comfortabel hoor, en dat is met 25mm bandjes. Rij er probleemloos 200km+ mee en als ik naar Belgie ga dan pak ik gewoon m'n andere fiets. Met 28mm banden zou je helemaal geen issues mogen hebben, al zou ik als ik in Brabant, Drenthe of Belgie woonde voor iets anders kiezen. De rest van de Nederland heeft wel gewoon normale wegen.
De Trek Madone schijnt in ieder geval niet de meest enerverende fiets te zijn qua rijeigenschappen, maar mogelijk daardoor (en isospeed) wel één van de meer comfortabelere. Verder geldt al vrij snel hoe dikker de buizen, hoe harder het frame.
Het is ook maar net waar je bent. Hier kan ik zo 6 renners in het amateurpeloton aanwijzen die op een Systemsix rijden.ypuh schreef: ↑08 nov 2020 21:17 Er zijn maar weinig mensen die twee vrijwel identieke aeroracers in huis hebben en je kunnen voorzien van rijervaringen/de verschillen. De Cannondale lijkt sowieso erg schaars te zijn in Nederland, heb er in ieder geval nog nooit een gezien (zelfs niet op dit forum).
Qua comfort, tja. Ik vind mijn aero fiets best comfortabel hoor, en dat is met 25mm bandjes. Rij er probleemloos 200km+ mee en als ik naar Belgie ga dan pak ik gewoon m'n andere fiets. Met 28mm banden zou je helemaal geen issues mogen hebben, al zou ik als ik in Brabant, Drenthe of Belgie woonde voor iets anders kiezen. De rest van de Nederland heeft wel gewoon normale wegen.
De Trek Madone schijnt in ieder geval niet de meest enerverende fiets te zijn qua rijeigenschappen, maar mogelijk daardoor (en isospeed) wel één van de meer comfortabelere. Verder geldt al vrij snel hoe dikker de buizen, hoe harder het frame.
-
- Forum-lid
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 19 apr 2018 09:42
Ik ben me er goed van bewust dat je voor pur comfort de andere richting moet uitkijken. Ik kan me echter wel inbeelden dat binnen een bepaald segment, er toch nog opvallende verschillen zijn. Bij de sportievere wagens vind je net zo goed meer en minder comfortabele opties.
Van de systemsix vind je inderdaad her en der online de kreet dat deze wel zeer hard is; voornamelijk daarvan zou het handig zijn om de mening van een gebruiker te horen. Maar het blijft uiteraard iets heel subjectief.
Hoe verhoudt de Giant zich tot de andere fietsen ?
Sensa heeft geen dealers in de ruime omgeving(waar ik kan leasen), dus valt af.
Van de systemsix vind je inderdaad her en der online de kreet dat deze wel zeer hard is; voornamelijk daarvan zou het handig zijn om de mening van een gebruiker te horen. Maar het blijft uiteraard iets heel subjectief.
Hoe verhoudt de Giant zich tot de andere fietsen ?
Sensa heeft geen dealers in de ruime omgeving(waar ik kan leasen), dus valt af.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
De Propel is vooral lang en laag. Ik zou daar zonder een bikefit niet direct aan denken (al geldt dat eigenlijk voor alle fietsen in dit prijssegment).
En hard; ik denk dat 1e generatie disc frames over het algemeen iets oncomfortabeler zijn dan velgremmen. Vaak zijn dat dezelfde frames met een verstevigde (=oncomfortabeler) voor- en achtervork die naast gewicht ook remkracht moeten kunnen weerstaan. Mede daarom zijn die uitvoeringen vaak ook ietsjes zwaarder. Bij nieuwere types disc frames is het uitgangspunt vaker disc-only en zou dat in theorie wel weer deels opgelost moeten zijn.
Hoe dan ook; als je comfort wil moet je geen aeroracer kopen, maar dat elke aerofiets (zeker in combinatie met 28mm banden) knalhard is, valt ook wel een beetje mee. Zelf heb ik 2 racefietsen, een stalen tourfiets en een carbon aerofiets. Vooraf had ik gedacht dat ik voor de lange ritten over slecht wegdek vaker de stalen fiets zou pakken, maar in de praktijk rij pak ik gewoon m'n aerofiets ook voor de lange rustige ritten.
En hard; ik denk dat 1e generatie disc frames over het algemeen iets oncomfortabeler zijn dan velgremmen. Vaak zijn dat dezelfde frames met een verstevigde (=oncomfortabeler) voor- en achtervork die naast gewicht ook remkracht moeten kunnen weerstaan. Mede daarom zijn die uitvoeringen vaak ook ietsjes zwaarder. Bij nieuwere types disc frames is het uitgangspunt vaker disc-only en zou dat in theorie wel weer deels opgelost moeten zijn.
Hoe dan ook; als je comfort wil moet je geen aeroracer kopen, maar dat elke aerofiets (zeker in combinatie met 28mm banden) knalhard is, valt ook wel een beetje mee. Zelf heb ik 2 racefietsen, een stalen tourfiets en een carbon aerofiets. Vooraf had ik gedacht dat ik voor de lange ritten over slecht wegdek vaker de stalen fiets zou pakken, maar in de praktijk rij pak ik gewoon m'n aerofiets ook voor de lange rustige ritten.
Goedemorgen,
Ik ben zelf een half jaar aan het oriënteren geweest, o.a. door hier heel veel te lezen, voordat ik de keuze heb gemaakt.
2 modellen die jij overweegt stonden ook op mijn shortlist.
Trek viel voor mij al redelijk snel af, niks met kwaliteit of slechte reviews te maken. Voor mij persoonlijk puur smaak.
Smoorverliefd op de SystemSix geworden, en gelukkig nu ongeveer half jaar ben ik er nog steeds blij mee.
Mijn criteria waren: Aero en hoge velgen (niks technisch aan, ik vind ze het mooiste), groep voorkeur voor Ultegra, 105 had ook gekund, elektrisch schakelen was geen must. Schijfremmen. Gewicht geen issue, kan bij mezelf makkelijk 5 kilo af. Budget lag ook rond 5K.
Pas op dit forum ben ik ook echt specifiek naar nadelen van een Aero gaan onderzoeken, plat gezegd: De looks van Aero gaan vaak ten koste van comfort, behalve als je met een grote spacertoren gaat werken maar dat vind ik ook niks.
Ik kwam af van een 20 jaar oude alu fiets, gekocht toen ik 17 was en nooit aangepast de afgelopen jaren. Toen als jonge tweedehands zonder enkele vorm van voorkennis gekocht. Schitterend ding, maar comfort was hier dan ook ver te zoeken. Mijn drop was vrij groot en mijn reach idem. Maar ook geaccepteerd dat een racefiets geen zetel is zoals hier al wordt aangegeven. Soms wel eens pijntje als ik weg was geweest, maar ach. En ik ben niet bepaald een atletisch wonder.
Toen ik voor het eerst op de SystemSix kroop om te testen, voelde hij dan ook qua comfort als een verademing. Wat dus heel belangrijk is: wat is je referentie? Is je gravelbike een comfortabele fiets, dan zal dit wel even zeer doen in het begin misschien
Fiets rijdt prettig, ondanks laag en lang heb ik niet het gevoel dat ik te ver naar mijn stuur moet grijpen. Integendeel, bij het aanmeten heeft FM er expres een langere stuurpen opgezet om mij hetzelfde te laten zitten als mijn vorige fiets. Dat voelde inderdaad niet prettig, dus uiteindelijk voor de standaard gegaan.
Ik rijd geen monsterritten, tussen 50 en 100 km per ritje.
Ik vind het zelf leuk dat je ze ook niet al te vaak ziet, gevoel wat ik er bij heb als ik hem uit de schuur pak "Sjeezus wat een dikke fiets", is geweldig voor de moraal.
Specifieke vragen over Systemsix, let me know.
Ik ben zelf een half jaar aan het oriënteren geweest, o.a. door hier heel veel te lezen, voordat ik de keuze heb gemaakt.
2 modellen die jij overweegt stonden ook op mijn shortlist.
Trek viel voor mij al redelijk snel af, niks met kwaliteit of slechte reviews te maken. Voor mij persoonlijk puur smaak.
Smoorverliefd op de SystemSix geworden, en gelukkig nu ongeveer half jaar ben ik er nog steeds blij mee.
Mijn criteria waren: Aero en hoge velgen (niks technisch aan, ik vind ze het mooiste), groep voorkeur voor Ultegra, 105 had ook gekund, elektrisch schakelen was geen must. Schijfremmen. Gewicht geen issue, kan bij mezelf makkelijk 5 kilo af. Budget lag ook rond 5K.
Pas op dit forum ben ik ook echt specifiek naar nadelen van een Aero gaan onderzoeken, plat gezegd: De looks van Aero gaan vaak ten koste van comfort, behalve als je met een grote spacertoren gaat werken maar dat vind ik ook niks.
Ik kwam af van een 20 jaar oude alu fiets, gekocht toen ik 17 was en nooit aangepast de afgelopen jaren. Toen als jonge tweedehands zonder enkele vorm van voorkennis gekocht. Schitterend ding, maar comfort was hier dan ook ver te zoeken. Mijn drop was vrij groot en mijn reach idem. Maar ook geaccepteerd dat een racefiets geen zetel is zoals hier al wordt aangegeven. Soms wel eens pijntje als ik weg was geweest, maar ach. En ik ben niet bepaald een atletisch wonder.
Toen ik voor het eerst op de SystemSix kroop om te testen, voelde hij dan ook qua comfort als een verademing. Wat dus heel belangrijk is: wat is je referentie? Is je gravelbike een comfortabele fiets, dan zal dit wel even zeer doen in het begin misschien
Fiets rijdt prettig, ondanks laag en lang heb ik niet het gevoel dat ik te ver naar mijn stuur moet grijpen. Integendeel, bij het aanmeten heeft FM er expres een langere stuurpen opgezet om mij hetzelfde te laten zitten als mijn vorige fiets. Dat voelde inderdaad niet prettig, dus uiteindelijk voor de standaard gegaan.
Ik rijd geen monsterritten, tussen 50 en 100 km per ritje.
Ik vind het zelf leuk dat je ze ook niet al te vaak ziet, gevoel wat ik er bij heb als ik hem uit de schuur pak "Sjeezus wat een dikke fiets", is geweldig voor de moraal.
Specifieke vragen over Systemsix, let me know.
Ik rij nu zelfs sinds een maand ongeveer op een Madone en daarvoor had ik een Foil, dat zijn ook gewoon fietsen die hard rechtdoor willen, denk dat dat niet zoveel verschilt t.o.v. een Systemsix.
Comfort is natuurlijk ook maar relatief, zijn ze comfortabel in algemene zin, of "best comfortabel... voor een aerofiets"? En ook bij een aero: gooi er 28mm op ipv 23 en het rijdt alweer heel anders. In Nederland zijn de wegen over het algemeen van dien aard dat elke fiets wel te doen is denk ik, mits de geometrie wel passend is natuurlijk. Overigens had ik de Propel ook op mijn lijst, maar mijn FM gaf aan dat zijn klanten die deze fiets hebben zeiden dat die net zo stijf is als een TT fiets.
Bij mij bleven de Madone en de Systemsix ook als laatste over, alleen de velgen van de Systemsix zijn geoptimaliseerd voor 23mm en ik rij graag met breder dus dat vond ik niet top, verder heeft alleen de Hi-Mod een Di2 optie en vind ik sowieso de kleuren van de mechanische Ultegra erg meh. Uiteindelijk ben ik voor de Madone SL7 Etap versie gegaan, met als bijkomend voordeel dat die meteen beschikbaar was.
De nieuwe Canyon Aeroroad is ook net aangekondigd, dat is misschien ook nog een mooi optie. Qua prijs/kwaliteit in ieder geval wel. Scott Foil is qua prijs ook niet de allergekste en in mijn ervaring ook een top fiets.
Comfort is natuurlijk ook maar relatief, zijn ze comfortabel in algemene zin, of "best comfortabel... voor een aerofiets"? En ook bij een aero: gooi er 28mm op ipv 23 en het rijdt alweer heel anders. In Nederland zijn de wegen over het algemeen van dien aard dat elke fiets wel te doen is denk ik, mits de geometrie wel passend is natuurlijk. Overigens had ik de Propel ook op mijn lijst, maar mijn FM gaf aan dat zijn klanten die deze fiets hebben zeiden dat die net zo stijf is als een TT fiets.
Bij mij bleven de Madone en de Systemsix ook als laatste over, alleen de velgen van de Systemsix zijn geoptimaliseerd voor 23mm en ik rij graag met breder dus dat vond ik niet top, verder heeft alleen de Hi-Mod een Di2 optie en vind ik sowieso de kleuren van de mechanische Ultegra erg meh. Uiteindelijk ben ik voor de Madone SL7 Etap versie gegaan, met als bijkomend voordeel dat die meteen beschikbaar was.
De nieuwe Canyon Aeroroad is ook net aangekondigd, dat is misschien ook nog een mooi optie. Qua prijs/kwaliteit in ieder geval wel. Scott Foil is qua prijs ook niet de allergekste en in mijn ervaring ook een top fiets.