Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Gravelbike, CX of MTB?

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 28 okt 2020 08:49

Na jarenlang alleen op de weg gereden te hebben, heb ik een jaar of 4 geleden een CX aangeschaft. Daar heb ik veel MTB tracks meegereden en heel veel lol gehad (en veel geleerd). Na een tijdje begon de lol wel af te nemen. Op een track is het toch flink werken en constant opletten (de Nok bij Schoorl met v-brakes, mwah).

Ik ging meer en meer MTB veldtochten rijden, en steeds langere tochten onverhard. Het comfort van de CX met 33mm bandjes kon beter. Vandaar dat ik de overstap maakte naar een gravelbike. 50mm sloffen, 1.6 bar en heerlijk cruisen door al het moois wat, met name, Nederland te bieden heeft: strand, 't Gooi, Brabant, Limburg, de Veluwe, just name it. Ik verwacht dit jaar een kilometer of 10.000 te rijden op mijn gravelbike. Is het de fiets waarmee ik het snelst een MTB track rijd, is het de fiets waarmee je het makkelijkst obstakels overwint? Nee. Maar het is de wel de fiets die ik overal kan inzetten, en het beste past bij mijn fietshobby.

En waar ik 'heavy duty' gravelbikes erg cool vind, blijf ik MTB's rare gedrochten vinden. Ik kan er gewoonweg niet warm van worden......
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3524
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 28 okt 2020 09:11

Ik herken wel wat je zegt. Ik heb op de crosser nu vrij dikke sloffen liggen dus comfort is al een stuk beter dan vroeger. Maar die remmen zijn echt ruk als je ze vergelijkt met schijfremmen. Ik heb gewoon nog van die ouderwetse cxremmen. Dat zou voor mij wel een van de redenen kunnen zijn om of een crosser met schijven of een gravelbike te kopen. Ik moet wel zeggen: het onderhoud is wel weer lekker simpel (past goed bij me :-))
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 536
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 28 okt 2020 09:45

Ik rijd met mijn gravelfiets geregeld op de lokale MTB routes. Soms de hele route (omdat het kan) maar vaker stukken als verbindingsrouten tussen leuke gravelstroken. Wat ik nooit doe is met de auto naar een MTB-route rijden om die met de gravelfiets te doen. Ik heb mijn gravelfiets met name om lekker door de bossen (of anderszins onverhard) te fietsen. Als je weinig 'gewone' onverharde wegen in de buurt hebt en vooral naar MTB-routes wilt rijden om die te fietsen dan zou voor mij de keuze dus wel makkelijk zijn.

Wat daar nog bij komt: als ik de MTB-routes rijdt op de gravelfiets dan gaat dat op de eenvoudige stukken heel makkelijk sneller dan op de MTB. Op de MTB krijg ik een veel betere workout als ik de snelheid hoog wil houden. Op de technische delen moet ik me qua doortrappen op de gravelfiets meer inhouden omdat de fiets en mijn techniek de belemmerende factor zijn. Op veel van die stukken kan ik met een MTB gewoon doorknallen. Dat is enerzijds meer fun, maar anderzijds is het ook een andere workout. Met de gravelfiets voelt mijn lichaam ook moe na een technisch stuk, maar staan m'n longen vaak niet op knappen. Dus als het vooral gaat om het opbouwen/onderhouden van conditie voor de zomers op de racefiets dan lijkt een MTB me in dit geval de aangewezen fiets.

hopjes
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 28 okt 2020 10:54

Ik heb een 29'er hardtail en een comfort-disc-racer-met-35mm-profielbanden(=gravelbike voor mij).

Om op mtb-paden te komen moet ik eerst de stad door vanuit huis, dus zo'n 8 km fietspad, stoplicht, straat enz. Jarenlang heb ik daar geen problemen mee gehad omdat het nu eenmaal zo was, nu fiets ik bijna niet meer op de MTB. Ik pak m'n gravelbike, maak een ommetje buitenlangs van 3-5km en rij dan lekker onverhard. Ik pak niet de echt technische mtb tracks, maar hele stukken van de mtb route apeldoorn en posbank gaat prima. Ik pak alleen de MTB nog bij sneeuw/gladheid en als ik niet veel tijd heb maar even goed wil intervallen. Overigens is het steeds meer dichtgooien van bos, afsluiting van gebieden en 'verboden voor fietsers' ook niet bevorderlijk voor mijn mtb-gebruik.

Mijn advies; pak een allround fiets ipv MTB, tenzij je echt technische mtb-routes wil doen.

biggydeen
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 sep 2016 12:55

biggydeen 28 okt 2020 10:57

Bedankt voor alle reacties en tips!

Als ik heel eerlijk ben zien ik een crosser of gravelbike meer als een racefiets met dikkere wielen/banden. Daar is verder niks mis mee maar ga ik daar meer plezier van hebben op een MTB route dan op een MTB is mijn grootste vraag.

Ik ga niet op onverharde wegen fietsen (die zijn hier vrijwel niet waar ik woon). Ik kan hooguit naar het noorden fietsen, dan zit ik al snel aan de kust midden in de weilanden. Voor de wat meer natuurlijke routes moet ik richting Drenthe maar dan ben ik al snel 80-100km onderweg (heen en terug). Eigenlijk vind ik dat veel te ver in mn eentje. Er zit geen bos bij mij in de buurt voor zover ik weet zonder al te ver te fietsen. Daarnaast lijkt het mij zonde van het geld als ik eerst 50km over verharde wegen ga om vervolgens een paar km offroad te gaan. Dan kan ik net zo goed om mn racefiets een rondje maken (dan denk ik even hardop).

Heb al heel wat informatie ingewonnen op mountainbike.nl De keuze is nu een nieuwe hardtail of gebruikte fully. De gebruikte fully is goed onderhouden en echt goed gespecced. En met alle adviezen die ik van de "experts" gekregen heb is de fully voor het geld een goede keuze.

Maargoed, vind het toch lastig allemaal. Het liefste test ik alle merken even uit op het plaatselijke rondje maar dat is geen doen. Maar ben ook van plan om de fiets eens mee te nemen naar Oostenrijk/Frankrijk. Dan heb ik toch echt een fully nodig denk ik.
hopjes schreef: 28 okt 2020 10:54 Ik heb een 29'er hardtail en een comfort-disc-racer-met-35mm-profielbanden(=gravelbike voor mij).

Om op mtb-paden te komen moet ik eerst de stad door vanuit huis, dus zo'n 8 km fietspad, stoplicht, straat enz. Jarenlang heb ik daar geen problemen mee gehad omdat het nu eenmaal zo was, nu fiets ik bijna niet meer op de MTB. Ik pak m'n gravelbike, maak een ommetje buitenlangs van 3-5km en rij dan lekker onverhard. Ik pak niet de echt technische mtb tracks, maar hele stukken van de mtb route apeldoorn en posbank gaat prima. Ik pak alleen de MTB nog bij sneeuw/gladheid en als ik niet veel tijd heb maar even goed wil intervallen. Overigens is het steeds meer dichtgooien van bos, afsluiting van gebieden en 'verboden voor fietsers' ook niet bevorderlijk voor mijn mtb-gebruik.

Mijn advies; pak een allround fiets ipv MTB, tenzij je echt technische mtb-routes wil doen.
Dank voor je tip.

Ik heb echter geen onverharde wegen in de buurt. Het zijn hier allemaal open weilanden en goede (fiets)paden. Ik moet dus eerst een heel stuk over asfalt voordat ik een leuke onverharde weg tegenkom. MTB routes in Appelscha en Gieten zijn mij ook veel te ver. Dat is 50km enkele reis. Dus daar moet ik wel met de auto heen. Nouja niks moet. Vaak genoeg 100+ gedaan op de race maar dan ben je vele uren onderweg.

Ik denk persoonlijk dat ik MTB qua fun ook veel leuker ga vinden. Op de race continue dezelfde rondjes recht toe recht aan heb ik wel gezien. Helaas is er in het uiterste noorden gewoon helemaal niks qua offroad/MTB. Eerste de beste is toch omgeving Appelscha/Gieten wellicht nog iets in Veendam.

Ik twijfel nog maar mijn voorkeur gaat op dit moment uit naar de MTB.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 28 okt 2020 11:29

Kijk voor de lol eens op gravelmap.com. Ten noorden van Groningen is er inderdaad weinig te vinden, maar net ten zuiden (Haren) en zuid-westen (Roden) lijkt er voldoende onverhard te vinden.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27546
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 28 okt 2020 11:31

Een fietscollectie kun je heel goed vergelijk met een collectie boormachines. Zo heb je een accuboor, een klopboor-met-snoer en een pneunmatische-boor-met-snoer.

Er zit behoorlijk wat overlap tussen deze boren. Met een accubuur kun je (meestal) prima een gat in een stenen muur boren. Maar dat gaat makkelijker met één van de twee andere boormachines en als de muur écht hard is (nieuwbouwwoning), werkt alleen de pneumatische boor.

Andersom geredeneerd kun je met een pneumatische boor ook best schroeven ergens indraaien. Alleen is het apparaat niet handzaam, erg zwaar en er zit een snoer aan. Een accuboor is daar gewoon het handigste voor.

En zo is er ook genoeg te zeggen voor een klopboor-met-snoer. Lichter, goedkoper en handzamer dan een pneumatische boor en indien je een wat ouder huis hebt, heb je er genoeg aan.

Deze vergelijking kun je 1:1 doortrekken naar een fietscollectie. Een fully kun je zien als een pneumatische boor. Daarmee kan je alle terrein aan, hij is alleen niet licht en ook niet zo snel op asfalt. Op ruig terrein (een harde muur) is het echter verreweg de beste keuze.

Een MTB-route in Nederland rijden gaat echter vaak ook prima met een hardtail (klopboor) en zelfs met een gravelbike (de accuboor). Een wat sneller MTB-parcours kun je zien als een "zachte muur" in een huis. Dit gaat zelfs heel goed met een HT of een gravelfiets. Op een lastig of slecht onderhouden MTB-parcours moet je, zeker op een gravelfiets, behoorlijk "netjes" rijden. Echt comfortabel wordt het nooit. Hetzelfde als je in een vrij harde muur een gat wil boren met een accuboor. Dat vergt geduld.

Moraal van het verhaal. Er zit overlap tussen de verschillende fietstypes. Uiteindelijk is er voor ieder terrein een ideale fiets, maar dat wil niet zeggen dat niet gaat met een ander type fiets.

Het bovenstaande verhaal is precies de reden dat ik recent voor een fully gegaan ben toen ik een MTB erbij wilde kopen. Een HT had naar mijn bescheiden mening te veel overlap met mijn gravelracer. Dat is een beetje hetzelfde als een klopboor kopen als je al een accuboor hebt waarmee je bijna hetzelfde kan. Enige verschil is de klopstand. Dan liever meteen naar pneumatisch.

biggydeen
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 sep 2016 12:55

biggydeen 28 okt 2020 11:45

havana schreef: 28 okt 2020 11:31
Het bovenstaande verhaal is precies de reden dat ik recent voor een fully gegaan ben toen ik een MTB erbij wilde kopen. Een HT had naar mijn bescheiden mening te veel overlap met mijn gravelracer. Dat is een beetje hetzelfde als een klopboor kopen als je al een accuboor hebt waarmee je bijna hetzelfde kan. Enige verschil is de klopstand. Dan liever meteen naar pneumatisch.
Duidelijk verhaal. Dat gevoel heb ik ook een beetje dat mijn racefiets teveel overlap gaat hebben met een gravelbike of cyclocrosser. Maar dat is enkel een gevoel. Maar als ik naar de geometrie en zithouding etc kijkt lijkt het gewoon net een racefiets met dikkere banden.

Dus dan is het misschien leuker om de twee uitersten te kiezen (MTB en racefiets) in plaats van er tussenin. Tenminste dat is nu mijn gedachte een beetje.
JoostG schreef: 28 okt 2020 11:29 Kijk voor de lol eens op gravelmap.com. Ten noorden van Groningen is er inderdaad weinig te vinden, maar net ten zuiden (Haren) en zuid-westen (Roden) lijkt er voldoende onverhard te vinden.
Bedankt voor de tip! Dat is inderdaad wel een leuke map om te checken. Ik woon in Bedum. Daar is dus helemaal niks. Echter onder groningen in prima te doen. Alleen ik ga er niet warm van worden als het een gewoon een fietspad is (qua bochten enzo) maar dan onverhard. Daar ga ik geen voldoending uit halen denk ik. Moet wel een beetje uitdaging inzitten.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27546
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 28 okt 2020 11:48

Twee uitersten kiezen is zeker een goed idee. Zelf zou ik dan gaan voor een gravelracer met een extra set wielen met 25/28 mm banden voor op de weg en een fully.

Maar dan redeneer ik even vanuit mijn eigen omgeving waar je heel veel gravel hebt. Als je dat niet hebt, dan is een racer en een fully ook een goede keuze.

biggydeen
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 sep 2016 12:55

biggydeen 28 okt 2020 12:20

havana schreef: 28 okt 2020 11:48 Twee uitersten kiezen is zeker een goed idee. Zelf zou ik dan gaan voor een gravelracer met een extra set wielen met 25/28 mm banden voor op de weg en een fully.

Maar dan redeneer ik even vanuit mijn eigen omgeving waar je heel veel gravel hebt. Als je dat niet hebt, dan is een racer en een fully ook een goede keuze.
Ik heb al een Canyon CF (carbon) Endurace racefiets 25mm. Dus ik denk dat ik voor de fully ga.

Hartox
Forum-lid
Berichten: 178
Lid geworden op: 16 aug 2015 20:41

Hartox 28 okt 2020 13:48

Ik woon zelf in Groningen en heb een paar jaar geleden een MTB naast de racefiets gekocht. Voor de routes in de buurt (Zuidlaren, Gieten en Appelscha) is een MTB wel fijner dan een crosser. Maandag heb ik nog Amerongen en Leersum gereden, dat is helemaal genieten op zo'n fiets. En je kan er ook gewoon prima een rondje mee over schelpenpaadjes en zand/grindpaden rijden in de winter.
Kardinge heb ik een paar keer gedaan, maar vond ik niet zo'n succes. Als ik het zo lees zoek je wat uitdaging, dan zal ik helemaal een MTB doen, ga je meer plezier van hebben dan van een crosser omdat je er op technische stukken in het bos echt wel wat harder kunt gaan. Normaal zijn er ook een ICW competitie voor zowel de crosser als de MTB in het noorden, is ook zeker leuk om een keer aan mee te doen.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 28 okt 2020 14:00

De grap is dat wanneer je echt wil gaan voor de uitdaging je juist veel beter een crosser of gravelbike kan pakken. Dat is veel harder werker en heeeeel veel meer concentratie voor een langzamer resultaat. :winkthumb:
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Plaats reactie