Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

MTB naar gravelbike ombouwen

Maestro
Forum-lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 13 mar 2016 12:57

Maestro 14 okt 2020 21:11

Een aantal jaar geleden ben ik zeer goed geholpen met mijn (beginners)vragen voor de aanschaf van mijn eerste racefiets. De afgelopen jaren meegekeken op het forum en toch vaak de gedachte gehad om de volgende stap te zetten qua prijscategorie (alu->carbon etc.). De ratio heeft het nog altijd gewonnen van het gevoel. De afgelopen tijd, zeker met het mindere weer, heb ik gekeken naar gravelbikes om te kunnen genieten van de mooie bospaadjes in Drenthe. Gezien de lange levertijden en de lol van het klussen zat ik te denken om een oude mountainbike om te toveren naar een gravelbike.

Mijn vader had een gebruikte MTB (beone, 26 inch, mechanische schijfremmen) staan die wel geschikt lijkt voor een kleine metamorfose. De geometrie lijkt nog redelijk overeen te komen met mijn racefiets (Sensa Trentino uit 2013, maat 56). Op internet zag ik vaak dat de MTB te lang is om om te bouwen, alleen de reach (van dit frame) is duidelijk minder dan de racefiets. Door de net verschillende zitbuishoek en balhoofdhoek (niet op de graad nauwkeurig kunnen meten) lijkt het zadel wel verder achter bottombracket te komen, waardoor de 'netto' reach van zadel naar stuur vergelijkbaar is. Vertel aub als ik dit verkeerd zie.
Beone_MTB.jpeg
Geometry (road bike & MTB).jpeg
Voor het gemak ga ik er verder vanuit dat de geometrie wel goed te maken is, dus dan de andere uitdagingen:

- een starre voorvork, voor 26 inch en voor schijfremmen: zie al vrij snel wat opties op internet langskomen, misschien is deze ook nog wel tweedehands te halen (gezien alle MTB's tegenwoordig overstappen naar 29 inch). De schijfremklauw is van Hayes HMX-1, kan zo niet achterhalen of dit nog een andere aansluiting heeft op voorvork dan de reguliere schijfremsystemen (Shimano, Tektro).

- shifters: als ik het heel budget wil doen kan ik 8 speed racefiets shifters halen en die aansluiten op de SLX achterderraileur (als goed is kan dit worden gemixt). Voor stapje extra kan ik 10 speed shifters halen en en 10 speed achterderraileur (heb nog redelijk wat 10 speed cassettes liggen). Daarnaast hoef ik niet direct rekening te houden met de type remklauwen, aangezien mechanisch gewoon zou moeten werken (komt alleen iets nauwer qua afstelling door verschillende pull).


Ben vooral op zoek naar tips (directe links naar (tweedehands) producten wordt uiteraard ook gewaardeerd), maar ook zeker eerste opmerkingen of dit een haalbaar project is of dat dit veel te veel moeite / problemen gaat opleveren.
Laatst gewijzigd door Maestro op 15 okt 2020 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1659
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 15 okt 2020 13:48

Over de geometrie kan ik je niet veel helpen. Kijk naar je racer en probeer die te benaderen.

Vork
Kijk eens op bike24 naar een vork van Surly.
Ik neem aan 1 1/8 rechte vork, IS remklauw, QR as en 26 inch wielen?
https://www.bike24.com/mtb-rigid-forks. ... 5B472%5D=1

Schakelen
Microshift heeft een hele mooie en degelijk 9 speed groepset.
https://www.bike24.com/p2334762.html

EDIT: 8/9/10 speed van Microshift... het kost je niet de hoofdprijs met dit merk.
WiND 56 - 2020

Maestro
Forum-lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 13 mar 2016 12:57

Maestro 15 okt 2020 20:48

Vork, thanks! Zag nog wel soortgelijke langskomen (https://www.bike-discount.de/en/buy/rad ... ork-624735; slechts 45 euro, wel minimaal 2 weken levertijd, maar lijkt goed te passen als budgetoptie).

Schakelen: Microshift lijkt mij zeker een goede optie, zeker aangezien het zonde is om shifters/derailleur van 300+ euro op een fiets met totale waarde van 50 euro te zetten haha. Verder geen ervaring mee of bekenden die er mee rijden, maar zal vast prima werken (zeker ten opzichte van versleten onderdelen die nu op de fiets zitten. Zie trouwens dat Microshift veel met 1x... werkt, even kijken in hoeverre dat gaat passen op huidig crankstel. Alvast bedankt voor deze input!

DvanW
Forum-lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 27 aug 2011 15:25
Locatie: Utrecht

DvanW 15 okt 2020 22:20

Sensah levert ook zeer betaalbare race groepen, zie AliExpress. Wanneer je voor levering uit Spanje kiest is het ook redelijk vlot binnen. Voor vorken kun je goed bij cnc bike terecht. Let op de hoogte as tot kroon omdat je nu een geveerde vork hebt.
Begin je positie vanuit dezelfde positie van je zadel ten opzichte van je trapas.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 15 okt 2020 22:58

Ik zou kijken naar een carbon vork. Zelf heb ik goede ervaring met vorken van Carboncycles.cc (Engeland) maar een Ali-vorkje zou ik voor gravel ook nog wel aandurven.

Je zou ook bar end shifters kunnen overwegen dat houdt het simpel, goedkoop en bomb proof.

De vraag is of er ook 27,5" wielen in het frame passen, eventueel met iets smallere banden dan er nu op zitten. Dat is wel zo fijn op de weg en gravel.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 16 okt 2020 22:06

Microshift advent x is wel een goede optie. Sensah heb ik gekocht voor een fietsje waar mijn vriendin op rijdt en ik ben er niet echt kapot van. Zeker niet qua shifters. Prijs kwaliteit is wat je kan verwachten voor t geld.

Let op met de voorvork. Je wil een suspension corrected voorvork hebben. Degene die in je link staat heeft waarschijnlijk een erg lage inbouwhoogte. De inbouwhoogte wil je niet te veel veranderen. Anders komt de voorkant van je fiets lager te staan en is de geometrie om zeep.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 17 okt 2020 01:54

Maestro schreef: 15 okt 2020 20:48 Zie trouwens dat Microshift veel met 1x... werkt, even kijken in hoeverre dat gaat passen op huidig crankstel. Alvast bedankt voor deze input!
Wat je dan nodig hebt is een enkel kettingblad met narrow wide vertanding voor de boutcirkel van je crank. Merken: Absolute black en Raceface, o.a.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 17 okt 2020 02:01

thestudent schreef: 16 okt 2020 22:06 De inbouwhoogte wil je niet te veel veranderen. Anders komt de voorkant van je fiets lager te staan en is de geometrie om zeep.
Een verende vork houdt in de geometrie rekening met maximaal inveren. Derhalve kun je een verende vork met inbouwhoogte van 460mm best vervangen door een vaste vork van 425mm inbouwhoogte. Eigen ervaring met negen zelf opgebouwde fietsen.

Maestro
Forum-lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 13 mar 2016 12:57

Maestro 17 okt 2020 22:31

Bedankt voor de reacties! Zoals het nu lijkt wordt het volgende aangeschaft:
- microshift advent (1x9 speed) dropbar shifters, derailleur en cassette (zeer benieuwd, veel positieve reacties);
- NW kettingblad (huidig crankstel 104mm, even kijken of ik nog aanpassing naar buiten/binnen nodig heb om gecentreerd te eindigen)
- starre carbon vork uit china;
- racefietsstuur, allerlei accessoires.

Voor nu laat ik de 26" wielen er nog in zitten en zal wat andere banden op plaatsen.

Maestro
Forum-lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 13 mar 2016 12:57

Maestro 24 okt 2020 19:50

Kleine update: stuur, shifters en derailleur geïnstalleerd. Geeft al hele andere look. Morgen even ketting omleggen en remmen goed zetten en dan positie testen. Voorvork en banden komen nog later, tot dusver gaat alles voortvarend.
20201024_182551.jpg

bever
Forum-lid
Berichten: 2103
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 24 okt 2020 20:44

:like:

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4202
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 24 okt 2020 21:09

Ziet er erg leuk uit!

Plaats reactie