Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

MTB naar gravelbike ombouwen

Gebruikersavatar
devriesman
Forum-lid
Berichten: 504
Lid geworden op: 24 apr 2016 18:56
Locatie: Apeldoorn

Gebruikersavatar devriesman 24 okt 2020 21:17

Woow, ziet er helemaal niet gek uit. Als hij goed fietst kan je volgende project een paintjob worden

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 24 okt 2020 23:57

Leuke fiets!
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

Maestro
Forum-lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 13 mar 2016 12:57

Maestro 15 nov 2020 16:36

Wist van tevoren niet precies wat ik kon verwachten door een racestuur op een MTB te zetten, maar valt mij alles mee. Uiteraard niet zo snel als racefiets op de weg, maar voelt echt als speelgoed. Heb er nu Continental racekings op liggen (26x2.0). Het is zeker green gravelbike, maar voor nu is dit perfect: kan overal fietsen waar ik wil, geen probleem als je midden in weiland eindigt.

Ruim 20 uur op de fiets gezeten, voornamelijk onverharde paden richting MTB routes (o.a. Hardenberg, Hoogengraven, Zuidlaren). MTB routes gaan trager dan op een 29'er, maar dit geeft wel veel uitdaging. Afgelopen week ook in donker gefietst, dan geeft 2 inch banden toch net wat meer zekerheid tegen onverwachte stenen/gaten of erg modderige stukken.

Edit: De schakelgroep (Microshift Advent 1x9 speed) is ook zeker het geld waard. Schakelt soepel en de clutch doet z'n werk goed. Heb er nu nog een niet-NW tandwiel opzitten en ketting is slechts één keer bij veel boomwortels eraf gevallen.


@devriesman paintjob zal inderdaad volgende stap kunnen zijn!
20201115_141847.jpg

kasper
Forum-lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 09 sep 2005 20:34

kasper 15 nov 2020 17:10

NW blad even bij Ali kijken. 5 a 6 euro. De keuze is reuze en ze zijn prima. Als ze versleten zijn even omdraaien en dan kun je nog een keer dezelfde aantal kilometers.

Gebruikersavatar
bluebird
Forum-lid
Berichten: 652
Lid geworden op: 19 jul 2005 19:27
Locatie: huis in het bos

Gebruikersavatar bluebird 15 nov 2020 17:57

Ziet er erg goed uit zo, bike is prima in verhouding. Zelf heb ik een begin gemaakt met zo'n conversie. Ik kocht een carbon MTB vork van Pace op marktplaats en een paar tattoo light banden in 2.35. Uiteindelijk zet ik hem nu meer in als street racer, maar een beetje gravel gaat ook prima.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!

Gebruikersavatar
alstro
Forum-lid
Berichten: 870
Lid geworden op: 19 dec 2004 17:25
Locatie: vollenhove

Gebruikersavatar alstro 15 nov 2020 22:54

Ik heb er Conti Speedking II erop liggen.

Wisselwerking
Forum-lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 21 aug 2015 10:00

Wisselwerking 16 nov 2020 07:53

Mooi project! Is die foto trouwens genomen naast de A28 tussen Glimmen en Haren aan de westkant van het Noord-Willemskanaal?
Mijn Strava

Maestro
Forum-lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 13 mar 2016 12:57

Maestro 16 nov 2020 19:59

alstro schreef: 15 nov 2020 22:54 Ik heb er Conti Speedking II erop liggen.
Hoe bevalt die? Heb er wel naar gekeken, maar was bang voor te weinig grip in echt modderachtige omstandigheden (die ik de hele winter wel verwacht). Daarnaast wilde ik eerder 26x1.75 proberen voor zomerse omstandigheden.
Wisselwerking schreef: 16 nov 2020 07:53 Mooi project! Is die foto trouwens genomen naast de A28 tussen Glimmen en Haren aan de westkant van het Noord-Willemskanaal?
Goed gezien! Stuk ligt er echt verschrikkelijk bij, maar wel leuker dan door Paterswolde fietsen

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4223
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 16 nov 2020 20:42

Maestro schreef: 16 nov 2020 19:59
alstro schreef: 15 nov 2020 22:54 Ik heb er Conti Speedking II erop liggen.
Hoe bevalt die? Heb er wel naar gekeken, maar was bang voor te weinig grip in echt modderachtige omstandigheden (die ik de hele winter wel verwacht). Daarnaast wilde ik eerder 26x1.75 proberen voor zomerse omstandigheden.
Ik heb op mijn "MTB tot gravelbike-projectje" vorig jaar ook een periode met deze conti speedkings gereden. Volgens mij 26 x 2.0. Was lekker op de weg en "hard gravel". Maar in de modder was het een drama. Ik heb de modderige toertocht in Stroe daarmee gereden. Was eigenlijk niet te doen. Teveel glijden en glibberen.
Na deze rit heb ik de voorband vervangen voor iets met meer grip. Dat reed daarna een stuk prettiger.

Gebruikersavatar
alstro
Forum-lid
Berichten: 870
Lid geworden op: 19 dec 2004 17:25
Locatie: vollenhove

Gebruikersavatar alstro 16 nov 2020 22:46

Maestro schreef: 16 nov 2020 19:59
alstro schreef: 15 nov 2020 22:54 Ik heb er Conti Speedking II erop liggen.
Hoe bevalt die? Heb er wel naar gekeken, maar was bang voor te weinig grip in echt modderachtige omstandigheden (die ik de hele winter wel verwacht). Daarnaast wilde ik eerder 26x1.75 proberen voor zomerse omstandigheden.
Wisselwerking schreef: 16 nov 2020 07:53 Mooi project! Is die foto trouwens genomen naast de A28 tussen Glimmen en Haren aan de westkant van het Noord-Willemskanaal?
Goed gezien! Stuk ligt er echt verschrikkelijk bij, maar wel leuker dan door Paterswolde fietsen
Is een lekkere band om op gravelbike te hebben vind ik. Geen optie om door modder en bagger mee te rijden, dat stukje kanaal heb ik er vorig jaar om deze tijd mee gedaan, dat ging op deze bandjes wel goed hoor. Ga jececht mtb tochten rijden of mtb routes met bagger dan is het glibberen en glijden idd.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5383
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 18 nov 2020 10:08

Leuk eindresultaat. Met als voordeel dat het allemaal de wereld niet kost. Zo zie je maar een gravelbike is niet zo veel meer dan ouderwetse mtb geometrie met een racestuur.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Maestro
Forum-lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 13 mar 2016 12:57

Maestro 19 jun 2021 22:12

Ondertussen ruim een half jaar verder en fiets nog altijd met veel plezier op de fiets. In de lente smallere banden gemonteerd, aangezien de meeste kilometers worden gemaakt op gravel i.p.v. echte modderachtige omstandigheden.
Continental_Contact_Travel_Drahtreifen_26__E-25_Reflex_schwarz[640x480].jpg
Merkte dat ik na een dag werken sneller deze fiets pakte dan de racefiets; voelt meer als een uurtje spelen dan trainen. Ondanks dat dit jaar niet vele kilometers gemaakt, toch meerdere ritjes van 4 uur gemaakt tijdens vakantie. Laatste week van de vakantie begon het een beetje te kriebelen om er meer mee te doen. Aangezien ik meer tijd aan hardlopen besteed vind ik het niet waard om nieuwe fiets te kopen --> huidige fiets finetunen. De fiets heeft al veel meegemaakt dus de lak had z'n beste tijd gehad.
Before: Afbeelding

Ik had in eerste instantie het idee om het oranje gedeelte groen te spuiten, alleen al snel kwam ik erachter dat het witte gedeelte eigenlijk nog veel slechter was. Daarnaast waren de BeOne stickers onder blanke lak aangebracht, waardoor het meer dan een dag duurde voordat dit enigszins vlak was. Afbeelding

Na beraad met iemand met meer levenservaring ervoor gekozen om niet te gaan spuiten, aangezien je dan alle oneffenheden blijft zien. Gelukkig stond er nog een blikje groene hamerslag verf. Lekker dik smeren en je ziet niets van de oneffenheden terug!Afbeelding

Dit weekend bezig gegaan met de opbouw. Één boutje vergeten te verven, maar voor de rest ziet het geheel er weer een stuk strakker uit. Daarnaast ook nieuwe bottombracket erin gezet, aangezien de vorige niet geheel soepel meer liep. Nog even kijken of ik originele stickers van BeOne wil plaatsen of dat ik de fiets clean houdt.

Tot dusver is dit het eindresultaat. Zal vast niet sneller fietsen, maar wel leuk om wat te knutselen in de vrije uurtjes (al zal ik hier nooit mijn beroep van maken). Net remmen en derailleur afgesteld, dus morgen eerste ritje maken.
Afbeelding

Plaats reactie