Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Herstart na 15 jaar

Tribal
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 okt 2020 19:25

Tribal 02 okt 2020 19:59

Hoi,

Na 15 jaar niet gefietst te hebben, op sporadisch wat MTB’en na, begint het terug te kriebelen.
Het nieuwe Aeroad model dat normaal binnen 4 dagen wordt voorgesteld trekt me het meeste aan qua prijs/kwaliteit en design.
In mijn “jonge” tijd was er echter geen sprake van aero, klim en endurance fietsen. Ik ben om m’n 12 de met competitie begonnen en reed met wat m’n ouders me kochten, enkele jaren later reed ik met wat we van de ploeg kregen.
Is er zoveel verschil in houding met een aero fiets tov een fiets van 15 jaar geleden? Is het nodig met opnieuw te laten opmeten om als recreant te gaan fietsen?
Mijn binnenbeen lengte is kort, 81cm, tov mijn lichaamslengte van 185.

Ik wil natuurlijk geen fietsenwinkel gaan lastig vallen om daarna online een fiets te bestellen.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2862
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 02 okt 2020 21:58

Je kunt ook alleen een meting laten doen. Daar betaal je voor en het is niet raar om vervolgens met het rapport rond te gaan shoppen.

Misschien ben je na 15 jaar ook iets minder flexibel, wie weet.

Een bikefit is niet heilig maar misschien kan het als een uitgangspunt dienen.

Heb je geen kennissen in de omgeving met een fiets waar je op kunt "proefrijden"?

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 02 okt 2020 22:06

Volgorde is idd (tegen betaling) goed op laten meten en daarna pas bepalen wat je eisen/wensen zijn daarna de fiets zoeken die bij de verzamelde data past. Het is de bedoeling dat je een fiets kiest die het dichts komt bij jouw wensen/data. Mooi is weliswaar een onderdeel maar dat is er snel af als deze niet past of enkel door kunstgrepen pas kan worden gemaakt.
Niets mis met Canyon maar het is ook maar een merk en daar zijn er heel veel van en de meeste hebben een aero fiets in hun pakket die wellicht veel beter bij jouw gebruik past (al zou ik eerder voor een allround model gaan als het je enige fiets is)

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 02 okt 2020 23:30

De Aeroroad is zo ongeveer de lastigste fiets qua geometrie (lang en laag), maar met korte pootjes en bovengemiddelde flexibiliteit kan het zijn dat het past.

Ik zou mijn horizon nu alvast verbreden voordat je teleurgesteld raakt. Er is zoveel moois/mooiers te koop.

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 03 okt 2020 11:52

De Aeroad is hele goede keuze. Van alle Aero racers is die het meest allround inzetbaar. (Samen met de tarmac sl 7) MvdP rijdt er gewoon Vlaanderen en Roubaix mee. En hij is licht genoeg om mee te klimmen.
Enige puntje, zoals hierboven al genoemd: niet iedereen past erop.

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 03 okt 2020 12:10

Niets mis met de Aeroad, echter 15 jaar niet gekoerst i.c.m. Mvdp past er prima op zegt eigenlijk al genoeg. Geometrie is met name geschikt voor een getrainde rug/niet starter en dus eerst maar eens meten (zijn voldoende opties als dit hem niet gaat worden)

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 03 okt 2020 16:42

HarryuitHilversum schreef: 03 okt 2020 11:52 De Aeroad is hele goede keuze. Van alle Aero racers is die het meest allround inzetbaar. (Samen met de tarmac sl 7).
Is dat boekjes-wijsheid of eigen ervaring? In dat eerste geval... dan hoeft dit voor de TS natuurlijk niet op te gaan...

Maar inderdaad, net als anderen schrijven, kijk eerst eens hoe je nu op je fiets wil zitten vergeleken met 15 jaar terug. Daarna uitzoeken welke fiets daar het beste bij past.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 03 okt 2020 18:32

HarryuitHilversum schreef: 03 okt 2020 11:52 De Aeroad is hele goede keuze. Van alle Aero racers is die het meest allround inzetbaar. (Samen met de tarmac sl 7) MvdP rijdt er gewoon Vlaanderen en Roubaix mee. En hij is licht genoeg om mee te klimmen.
Enige puntje, zoals hierboven al genoemd: niet iedereen past erop.
De Tarmac SL7 is ook vrij extreem qua geo, zij het een fractie minder dan de Aeroad. Dat zijn niet de fietsen die ik zou noemen voor iemand die al 15 jaar niet gefietst heeft (voor het gemak neem ik dan even aan dat je ook ruim de 40 gepasseerd bent en verder geen andere sporten fanatiek beoefend hebt).

Jammer inderdaad, want ze worden verkocht als allrounders die voor iedereen geschikt zouden moeten zijn. Ik zou ook wel een Tarmac SL7 overwegen/willen, maar het past simpelweg niet :cry: .

Tribal
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 okt 2020 19:25

Tribal 03 okt 2020 19:27

Ik zal me dan toch maar eerst laten opmeten 😀
Nog niet de 40 gepasseerd, ik heb competitie gereden van 12 tot m’n 22ste. Daarna door andere sporten veel spiermassa bij gekregen (bovenlichaam) en ondertussen ook voldoende vet 😂
Bedankt allemaal voor de tips.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 04 okt 2020 08:29

TS is juist gebaat bij een "extreme" geometrie door zijn relatief lange bovenlijf. Op een meer comfort racer zit je te kort of te hoog (of beide).

Ik kan het weten, want ik heb ook korte pootjes :-)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 04 okt 2020 14:17

Op zicht is dat uitgangspunt correct. Cannondale geometrie (Caad) sluit erg goed aan op degelijke verhoudingen (naar verhouding lange bovenbuis in verhouding tot de zitbuislengte.

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 05 okt 2020 20:31

Met die sloping frames van tegenwoordig zijn alle bovenbuizen lang tov de zit buis. En ja, ik ben de 50 gepasseerd.

Vroeger hadden alle fietsen een horizontale bovenbuis en was de lengte van de bovenbuis en de hoek van de zit buis de enige variabele. Makkelijk was dat..
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

Plaats reactie