Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Leveringstermijnen nieuwe racefietsen

Carrera87
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 02 sep 2014 11:40

Carrera87 05 nov 2020 09:48

Een aantal zitten hier te zeuren over de leveringstermijnen etc.

Zelf moet ik ook wachten, in augustus bestelling geplaatst, zou eerste week januari worden maar wordt nu begin maart. Ik zie het als overmacht....

Maar ga eens in de schoenen van de ondernemer staan, de plaatselijke fietsenmaker. En dan met name de kleinere fietsenmakers, sommigen hebben het echt niet makkelijk. Makkelijk om hier overal wat op af te geven en hoge eisen te stellen en vervolgens voor een dubbeltje op de eerste rang te willen zitten.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6056
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 05 nov 2020 09:55

De kritieken liggen hier toch veel meer bij de producenten, al dan niet van de onderdelen van fietsen. Niet zozeer bij de plaatselijke fietsenmaker.
Sterker nog, de oplossingen op de vorige pagina gaan juist uit van het voordeel van de lokale fietsenmaker. Mits de importeur/fabrikant daar enigszins in mee wil werken.

Het te kort aan fietsen (maffe benadering, alsof het een 1e levensbehoefte is), wat tot lange levertijden leidt.., is hetgene dat aangekaart wordt in dit topic. En de conclusie is, dat het niet beperkt is tot 1 of enkele merken. Maar ook dat je als consument wat keuzes hebt: "lang wachten en dat zien als overmacht".., of "stad en land afspeuren naar voorraad van dat model, uitvoering, maat die jij wilt".., Of "de fietsenmaker of importeur benaderen die voor jou kan zoeken"., Of "Uberhaupt alleen kijken naar fietsen die op voorraad zijn, en dus niet teveel vasthouden aan specifiek merk/model/uitvoering"

Kies wat voor jezelf het beste werkt. Er is geen goed of fout in die afweging!
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

chrisgr
Forum-lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 20 sep 2005 00:41

chrisgr 05 nov 2020 09:57

Er werden nooit meer fietsen verkocht dan dit jaar..... Alle fietsenmakers hebben hier hun graantje kunnen meepikken.
Begin oktober hadden de meeste al meer fietsen verkocht dan over heel 2019.
Maar nu delen ze ook mee in de malaise dat er bijna niets verkrijgbaar is, dat klopt.
Er wordt hier ook nergens kritiek geuit op de fietsenmakers.
geen signatuur

NoChain
Forum-lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:18

NoChain 05 nov 2020 21:48

buddo schreef: 05 nov 2020 07:51 Een aantal jaar terug wilde ik een specifieke De Rosa. Deze was toen alleen nog aan de andere kant van het land aanwezig (en uit productie). De importeur heeft dat frame daar weggehaald en het is via hem naar mijn FM gegaan. Ik kon dus gewoon "om de hoek" zaken doen en daar is het frame opgebouwd.

Dat kan Scott toch ook doen? Je betaalt de FM waar de fiets vandaan komt een kleine vergoeding en verdeelt de fiets verder naar de juiste plek. Dan heb je de hele keten geoptimaliseerd.
Dat slaat toch nergens op? Stel dat jij een grote winkel hebt, je bestelt in augustus/september de nieuwe collectie. De fietsen worden tijdens de winter geleverd, je voorziet stock en bouwt een groot gedeelte van die fietsen op in de kalme winterperiode, je betaalt al die fietsen af. En dan komt in het voorjaar De Rosa met de vraag of ze die fiets terug mogen hebben voor een kleine handelaar 500km verderop. Ow, hier 50 euro voor de moeite.

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 06 nov 2020 07:43

NoChain schreef: 05 nov 2020 21:48
buddo schreef: 05 nov 2020 07:51 Een aantal jaar terug wilde ik een specifieke De Rosa. Deze was toen alleen nog aan de andere kant van het land aanwezig (en uit productie). De importeur heeft dat frame daar weggehaald en het is via hem naar mijn FM gegaan. Ik kon dus gewoon "om de hoek" zaken doen en daar is het frame opgebouwd.

Dat kan Scott toch ook doen? Je betaalt de FM waar de fiets vandaan komt een kleine vergoeding en verdeelt de fiets verder naar de juiste plek. Dan heb je de hele keten geoptimaliseerd.
Dat slaat toch nergens op? Stel dat jij een grote winkel hebt, je bestelt in augustus/september de nieuwe collectie. De fietsen worden tijdens de winter geleverd, je voorziet stock en bouwt een groot gedeelte van die fietsen op in de kalme winterperiode, je betaalt al die fietsen af. En dan komt in het voorjaar De Rosa met de vraag of ze die fiets terug mogen hebben voor een kleine handelaar 500km verderop. Ow, hier 50 euro voor de moeite.
Vanuit de consument gedacht vind ik het juist super, het is optimalisatie over de hele keten en enorm klantvriendelijk. Hoe ze het onderling regelen weet ik natuurlijk niet, de dealer waar hij weggaat zal ongetwijfeld gecompenseerd worden, anders werkt hij natuurlijk niet mee. Het "in de winter opbouwen" gaat voor een De Rosa vaak niet op aangezien die vaak als frameset worden verkocht.

Stancke
Forum-lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 30 okt 2014 20:38

Stancke 06 nov 2020 15:23

Misschien wordt er ook eerst aan de fietsenmaker gevraagd of hij de fiets/frame "intreadealer" wil afstaan :like:
MY23 ORBEA Orca M31e LTD - road
MY23 ORBEA Terra M31e TEAM 1x - gravel

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 10 nov 2020 10:11

chrisgr schreef: 04 nov 2020 20:45 Dat klopt. Het gaat over leveringstermijnen van de huidige fietsen.
Scott benelux probeert een oplossing te bieden. Je bent op zoek naar een bepaald type fiets en je laat het hen weten. Dan zoeken zij welke dealer die fiets nog staan heeft.
Tot daar is het opzet goed.
Die dealer contacteert je dan. Het kan dus zijn dat je een heel eind moet rijden voor die fiets.
Je reguliere dealer zou dan op zijn beurt moeten instaan voor het onderhoud en de garantie van een fiets die hij zelf niet verkocht heeft..... Die gaat daar niet zo vrolijk van worden.
Mijn 'vaste' FM is ook Scott dealer, zei dat ze tot nadere orde helemaal geen fietsen meer kunnen bestellen bij Scott.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12466
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 10 nov 2020 10:35

chrisgr schreef: 04 nov 2020 20:45 Dat klopt. Het gaat over leveringstermijnen van de huidige fietsen.
Scott benelux probeert een oplossing te bieden. Je bent op zoek naar een bepaald type fiets en je laat het hen weten. Dan zoeken zij welke dealer die fiets nog staan heeft.
Tot daar is het opzet goed.
Die dealer contacteert je dan. Het kan dus zijn dat je een heel eind moet rijden voor die fiets.
Je reguliere dealer zou dan op zijn beurt moeten instaan voor het onderhoud en de garantie van een fiets die hij zelf niet verkocht heeft..... Die gaat daar niet zo vrolijk van worden.
Als dat gewoon regulier gebeurt zou het broekzak vestzak moeten zijn. Dat werkt met auto's ook zo. Mijn dealer leverde een zwarte richting Hoogeveen en de witte kwam mijn kant op......

Zou kan dat met fietsen ook, de een heeft een L nodig de andere een M

raassie
Forum-lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 01 feb 2008 06:37

raassie 10 nov 2020 10:37

Hier ook bestelling geplaatst voor nieuwe fiets voor Mevr raassie. Giant Revolt 0. Levertijd ergens week 30 2021, we waren er al een beetje bang voor toen we afgelopen zomer begonnen met zoeken, er was nergens meer iets te vinden en daarna iets te lang gewacht met bestellen. Nou ja, iig genoeg tijd voor voorpret ;-)
Pijn is fijn, toch?
Mijn Strava: https://www.strava.com/athletes/10778731

hayes

hayes 10 nov 2020 10:40

Week 30??
Pffff

En ik mezelf beklagen met 4 maanden.
*Hout vasthouden dat de levering niet uitgesteld wordt*

chrisgr
Forum-lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 20 sep 2005 00:41

chrisgr 10 nov 2020 10:41

Volgend jaar zal alles wel terug op zijn plooi vallen..... hopelijk :-)
geen signatuur

Hendrik77
Forum-lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 17 apr 2018 16:44

Hendrik77 10 nov 2020 12:19

chrisgr schreef: 10 nov 2020 10:41 Volgend jaar zal alles wel terug op zijn plooi vallen..... hopelijk :-)
Vergeet het maar: bv bij Shimano zijn bepaalde parts/groepen die voor spring '21 besteld waren nu leverbaar een levertijd van 510 dagen. Voor OEM parts that is. Frames zijn er allemaal al wel bij de meeste merken, alleen kunnen ze deze niet afmonteren.

Plaats reactie