Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Leveringstermijnen nieuwe racefietsen

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8528
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 10 nov 2020 12:53

Net met een Cube dealer gebeld ivm nuroad c62 race alles voor 2021 is al uitverkocht 🙏.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 10 nov 2020 13:20

Hendrik77 schreef: 10 nov 2020 12:19
chrisgr schreef: 10 nov 2020 10:41 Volgend jaar zal alles wel terug op zijn plooi vallen..... hopelijk :-)
Vergeet het maar: bv bij Shimano zijn bepaalde parts/groepen die voor spring '21 besteld waren nu leverbaar een levertijd van 510 dagen. Voor OEM parts that is. Frames zijn er allemaal al wel bij de meeste merken, alleen kunnen ze deze niet afmonteren.
Dus meer verkoop van losse frames, en dan zelf afmonteren met spul wat je hebt liggen.,. of met groepsets die niet van shimano zijn. Ik weet niet hoe Campa en SRAM zitten qua levering. Maar hebben we niet nog andere opties?
Microshift? Mische? FSA? Rotor?
Of verschillende onderdelen bij elkaar sprokkelen. cranksets/aandrijving heb je wat verschillende opties, zoals bijv Aerozine.
shifters en remmen moeten dan ergens anders vandaan komen , dat wel.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

chrisgr
Forum-lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 20 sep 2005 00:41

chrisgr 10 nov 2020 13:22

De meerverkoop dit jaar gaat zich normaal niet doorzetten (veel corona-aankopen) en Shimano zal ook wel terug bijbenen zeker met hun nieuwe groepen straks. Tegen de zomer zou dat terug tot een ietwat normale situatie moeten leiden.
geen signatuur

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5103
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 10 nov 2020 13:46

Losse frame onderdelen is ook lastig.
Ik heb een Trek frame liggen die ik wil opbouwen maar seatmast en steekassen nodig, steekassen komen als het goed is nog deze maand.
Maar de seatmast is waarschijnlijk pas in januari leverbaar. (gelukkig heb ik nog een andere kleur liggen maar wel irritant)

sensawielerfan
Forum-lid
Berichten: 233
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:18

sensawielerfan 11 nov 2020 11:43

Vanochtend even langs de Giant store geweest.
De levering van mijn bestelde Tcr pro disc 2 is al met 2 weken verlengt. Week 14. Eind maart begin april. Ben er bang voor :(

Hebert
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 okt 2020 10:03

Hebert 19 nov 2020 21:11

Mijn nieuwe Bianchi vorige week besteld in juli uitlevering.
Het is niet anders rustig blijven en wachten. Had gelukkig de racefiets net zelf een grote beurt gegeven alles id vervangen dus kunnen nog gewoon fietsen.

chrisgr
Forum-lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 20 sep 2005 00:41

chrisgr 19 nov 2020 21:12

Oei, ik had vernomen dat de Italiaanse merken wel nog normaal konden leveren. Niet dus.
geen signatuur

JensNL
Forum-lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 15 aug 2013 14:37

JensNL 19 nov 2020 21:43

Hebert schreef: 19 nov 2020 21:11 Mijn nieuwe Bianchi vorige week besteld in juli uitlevering.
Het is niet anders rustig blijven en wachten. Had gelukkig de racefiets net zelf een grote beurt gegeven alles id vervangen dus kunnen nog gewoon fietsen.
Welk model met welke groep, Herman?

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 20 nov 2020 07:08

Wat ik mij dan af vraag, hoe kunnen ze nu al weten dat het juni gaat worden? Ben je dan niet bang dat het veel later gaat worden?

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8344
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 20 nov 2020 08:20

[youtube][/youtube]
japiecarbon schreef: 20 nov 2020 07:08 Wat ik mij dan af vraag, hoe kunnen ze nu al weten dat het juni gaat worden? Ben je dan niet bang dat het veel later gaat worden?
Volgens mij roepen ze maar wat. Ik begrijp alleen niet dat de landen waar de spullen vandaan moeten komen naar eigen zeggen nagenoeg van de corona problemen af zijn. Maar de productiemachines zijn toch ook niet besmet?

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 20 nov 2020 08:37

Als je meerdere maanden productie misgelopen ben dan haal je dat niet zomaar in, zeker niet als er ook nog eens extra vraag naar is.

De diverse merken krijgen een productie slot bij een van de grotere frame bouwers, als dat slot gemist is dan heb je eigenlijk gewoon pech en moet dat op een andere manier ingepast worden.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 20 nov 2020 08:44

Jans schreef: 20 nov 2020 08:20 [youtube][/youtube]
japiecarbon schreef: 20 nov 2020 07:08 Wat ik mij dan af vraag, hoe kunnen ze nu al weten dat het juni gaat worden? Ben je dan niet bang dat het veel later gaat worden?
Volgens mij roepen ze maar wat. Ik begrijp alleen niet dat de landen waar de spullen vandaan moeten komen naar eigen zeggen nagenoeg van de corona problemen af zijn. Maar de productiemachines zijn toch ook niet besmet?
Waarom zou je de productie opschroeven.., Een partij als shimano heeft zo'n groot marktaandeel, dat ze hun eigen koers kunnen bepalen.
Er is schaarste, want er worden veel meer fietsen verkocht dan normaal. En de fietsen blijven verkocht worden, mensen bestellen zelfs met levertijden van een half jaar of meer.
Dat is goed voor onderdelenfabrikanten, drijft de prijs namelijk omhoog. En nu met man en macht opschalen is stom, want dan zit je over 2 jaar met een hoop productie capaciteit overtollig. Er vanuitgaande dat de hoge verkopen echt een gevolg zijn van de corona pandemie, en daarmee, op zijn minst ten dele, maar van korte duur.

Als het een vechtmarkt was geweest, hadden ze vast opgeschaald. Maar daarvoor zijn er simpelweg te weinig aanbieders. Campa is te klein tov shimano, SRAM is te duur tov shimano. en shimano heeft, pak m beet, 80% marktaandeel bij de fietsen die compleet afgemonteerd verkocht worden.

Voor fietsenfabrikanten met frames geldt hetzelfde, ze krijgen de spullen nu verkocht voor goede prijzen weinig risico. Mensen blijven bestellen. Waarom dan opschalen in productiecapaciteit? Zeker als er andere bottlenecks zijn, zoals onderdelen leveranciers. Als de andere bottlenecks er niet waren geweest, was het een ander verhaal geworden. Dan kan je overwegen te investeren in productiecapaciteit om marktaandeel te vergrote tov je concurrenten. Nu zou dat een enorm risico zijn.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Plaats reactie