Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Frame advies

YBZ
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 sep 2020 18:33

YBZ 23 sep 2020 18:38

Dag iedereen,

Ik ben al enige tijd aan het overwegen om mijn eerste racefiets te kopen. Echter ben ik momenteel werkzaam in Oost-Europa (Polen) en heb ik het gevoel dat fietszaken mij eender welke fiets willen aansmeren. Daarom had ik graag wat advies gevraagd op dit forum.

Lichaamsbouw:
BBL : 98 cm
1.95m
105 kg

Ik heb niet veel kennis over fietsen, maar volgens berekeningen op het internet zou ik een fietsframe moeten hebben van 65 cm. De fietszaken hier hebben een groot aanbod, echter is dit beperkt tot 58/61 cm. Als ik dus effectief een groter frame nodig zou hebben, dan moet ik allicht een fiets bestellen via internet. Ik weet niet of dit aan te raden is?

Hopelijk kunnen jullie meer klaarheid bieden over de frame en eventueel een paar fietsen aanraden? Mijn budget ligt rond de 1500 EUR.

Gr,

Neruub
Forum-lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 03 jun 2020 20:24

Neruub 23 sep 2020 22:26

Benieuwd hoe je aan de 65 komt. Los van dat er tussen de merken veel verschil is qua maatvoering wordt een 65 weinig gemaakt en zo bijzonder is je lichaamslengte niet.

YBZ
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 sep 2020 18:33

YBZ 24 sep 2020 09:32

Oh, die 65 komt van een calculator waar ik mijn BBL moest ingeven. Misschien had ik in de beginpost moeten aangeven dat mijn kennis van racefietsen vrij beperkt is :)

Welke frame zou je dan wel aanraden? Doordat er bovendien veel verschil is tussen merken, zijn er andere criteria waar ik rekening mee moet houden?

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2857
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 24 sep 2020 10:32

Je eerste fiets op afstand kopen met behulp van een forum, lijkt mij een recept voor een ramp.

Zoals neruub zegt, de ene 56 is de andere 56 niet en dat geldt voor alle maten.
65 is een bijzonder getal. Niet vreemd dat de lokale fietsenzaken dit niet kunnen aanbieden. De meeste merken gaan tot iets van 62 (en dan nog is de vraag hoe groot is dat nou eigenlijk, ieder merk meet anders).

Als nieuwkomer zie ik de volgende opties.

Ken je iemand met een racefiets en (ongeveer) jouw lichaamsmaten? Misschien op zijn fiets eens een rondje fietsen en kijken hoe dat bevalt?

Anders, als je zelf nul historie hebt en geen ervaring hebt met zitten op een racefiets, is misschien een bikefit een optie? Daar wordt ook gekeken naar je flexibiliteit ipv alleen met een meetlint langs je ledenmaten te gaan. Kun je laag en gestrekt zitten of moet je iets korter en hoger? Hoe flexibel zijn je heupen? En je nek?
Dit soort vraagstukken worden dan beantwoord. Een bikefit resultaat is niet heilig, maar geeft in ieder geval enige houvast in wat passend is te maken voor je.
Tovergetallen die je moet weten uit zo'n fit: stack en reach. Met deze twee kun je wel een shortlist maken op internet obv de door de fabrikanten opgegeven stack en reach getallen.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2024
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 24 sep 2020 12:08

Met mijn 1,96 en 96bbl rijd ik op een fiets met een stack van 630 en reach van 400.
De stack komt door 30mm spacers. Met 20mm spacers fiets ik net wat minder fijn merk ik.
Als ik dan ga kijken naar andere fietsen dan zie ik dat sommige merken zoals Giant gewoon geen racefietsen heeft die voor mij gaan passen.
Ofwel volgens mij is een maat 65 veel te groot maar zul je eerst moeten uitzoeken wat je nodig hebt. Dit kan zoals gezegd door een fiets te lenen van een vriend of door een bikefit of fietsenmaker die je goed op je fiets zet.

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 24 sep 2020 12:50

Als je lang en zwaar bent, dan zijn je opties wat meer beperkt. Je binnenbeenlengte lijkt me daarbij ook naar verhouding nogal lang. Dus, als dat klopt, heb je een frame nodig met een hoge stack en korte reach.

Ik denk dat je die op het internet bij Canyon (Endurace) of Rose (Reveal) prima kunt vinden.
Het voordeel van deze internetmerken is de zeer goede prijs-kwaliteit verhouding. En mocht de fiets niet bevallen, kun je die kostenloos terugsturen.
Bij de fietsenmaker kun je over het algemeen ook proefrijden, die kan je helpen met de juiste afstelling en als er iets is, dan ben je zo terug. Het nadeel is wel dat je vaak een stuk duurder uit bent.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2857
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 24 sep 2020 12:59

HarryuitHilversum schreef: 24 sep 2020 12:50 [...] En mocht de fiets niet bevallen, kun je die kostenloos terugsturen. [...]
Canyon heeft de voorwaarden aangepast en retour sturen als het niet past kan niet meer. Ik ga er tenminste van uit dat je doelt op de (oude) xx dagen probeer-garantie en anders retour..

Hoe het bij Rose zit weet ik niet.

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 24 sep 2020 13:03

Wist ik niet. Dank voor de aanvulling. Slechte zaak trouwens!

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2857
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 24 sep 2020 14:22

https://www.canyon.com/nl-nl/customer-s ... turns.html

Let op het woord ONGEBRUIKTE in de tweede zin. Dit stond hier vroeger niet.

Plaats reactie