Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe Aero bike kopen

chris80
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 23 sep 2020 16:23

Als je wedstrijden en tijdritten fietst ben je natuurlijk geen gemiddelde wielertoerist maar al een stuk serieuzer met de sport bezig :). En dan begint materiaal inderdaad ook al verschil te maken. En dan worden kleine verschillen ook al weer van groter belang.

Met wielertoerist bedoel ik meer de mensen die alleen of in een groepje voor de lol wat fietsen zonder wedstrijdelement.

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 23 sep 2020 18:38

Over het nut van Aero zijn mijn ogen geopend door een serie artikelen in Roadbike.de dit jaar.
Zij concluderen dat aero ook voor de wielertoerist veel zin heeft.. Ook bij lagere snelheden is de luchtweerstand de belangrijkste weerstandsfactor. Met een paar aanpassingen win je minuten op een rit van 100 kilometer.
De belangrijkste aanpassingen zijn in volgorde van impact:
Handen onderin de beugel ipv op remgreep
Aero shirt
Aero frame
Aero helm
Aero wielen

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 23 sep 2020 18:52

Welke fm in de omgeving van leiden verkoopt de Giant Propel?

De nieuwste Giant Propel Advanced 2021 komt binnenkort ook uit.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Carrera87
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 02 sep 2014 11:40

Carrera87 24 sep 2020 09:07

Is DiDi1989 inmiddels gelost.... bij de vermisten?


Tsja veel wielertoeristen willen graag een dikke Aero bak, ik heb hier soms ook mijn bedenkingen bij maar goed, voor ieder wat wils. En wanneer zij hier plezier in hebben, prima!

Het grote verschil wat ik met name merk in wedstrijden, is de aanzet. Een Aeroframe is toch vaak net iets harder/directer, wanneer je naar voren wil schuiven of een gaatje dicht moet rijden fietst het erg fijn een aeroframe. Ik heb het dan over een Canyon Aeroad slx. In de winter rijdt ik vaak wat trainingskoersjes op mijn winterfiets, wanneer het moment daar is dat de winterfiets weer in de stalling kan en ik hem weer inruil voor mijn moraalfiets merk ik echt wel verschil.

Gebruikersavatar
KeesKoets
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 aug 2020 13:15

Gebruikersavatar KeesKoets 24 sep 2020 09:39

HarryuitHilversum schreef: 23 sep 2020 18:38 Over het nut van Aero zijn mijn ogen geopend door een serie artikelen in Roadbike.de dit jaar.
Zij concluderen dat aero ook voor de wielertoerist veel zin heeft.. Ook bij lagere snelheden is de luchtweerstand de belangrijkste weerstandsfactor. Met een paar aanpassingen win je minuten op een rit van 100 kilometer.
De belangrijkste aanpassingen zijn in volgorde van impact:
Handen onderin de beugel ipv op remgreep
Aero shirt
Aero frame
Aero helm
Aero wielen
Dag Harry,
Interessant artikel idd. De zithouding op de fiets is dus inderdaad de belangrijkste factor voor luchtweerstand. Er zal een klein verschil zijn tussen een gewone racefiets en aerofiets omdat de zithouding gestrekter is op een aerofiets. Zo is voor mij het verschil in afstand tussen zadel en stuur maar liefst 6cm op de kortere Canyon Endurace tov de Trek Madone.

Maar wat bedoelen ze met een aero shirt? is dit een normaal castelli/rapha/agu lycra fietsshirt tov een jas? of bedoelen ze nog specifiekere aero shirts?
Cycling is Fun, looking at numbers is Not!

Carrera87
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 02 sep 2014 11:40

Carrera87 24 sep 2020 10:23

Gewoon een straks shirtje lijkt me, niet een zwabberend jackje/shirtje/ jasje oid. Gewoon netjes straks om je lichaam armen etc.

Ik denk dat je houding op de fiets het grootste verschil maakt, ga maar eens met je onderarmen op het stuurliggen in een soort van tijdrit houding.

Ga eerst maar eens in de beugel rijden en kijk dan op je tellertje, ga vervolgens met de onderarmen op het stuur liggen in de tijdrithouding, en kijk maar eens wat het verschil in snelheid is. Het vergt alleen een lastige houding, maar deze is te trainen.

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 24 sep 2020 10:40

Met Aero shirts bedoelen ze specifieke shirts. Niet elk Aero-shirt blijkt in de windtunnel veel voordeel op te leveren. Ook een 'gewoon' shirt is, zoals Carrera87, terecht stelt, is sneller als de pasvorm strak en racy is. Ook de soort stof helpt.
Maar een goed Aero Shirt scheelt daarbovenop nog aanzienlijk!
Aero shirts die goed uit de tests kwamen zijn die van Alé, Bioracer en Rapha. Niet zo goed zijn die van Assos en Castelli.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3386
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 24 sep 2020 12:18

Vergeet het stuur niet. Dat zorgt voor een groter gedeelte van de luchtweerstand van het totale systeem dan het frame. Je kan veel winnen op de vorm EN de breedte van het stuur.
Afbeelding

Gebruikersavatar
trigun
Forum-lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 14 jul 2009 12:21

Gebruikersavatar trigun 24 sep 2020 12:56

Mooi mooi :)

In diezelfde optiek dan iets over lightweight fietsen: heeft een wielertoerist dan meer baat bij een fiets van 6,5kg, dan een aero fiets van 8,5kg? En dan voornamelijk bij beklimmingen.
Ofwel: gaat een doorsnee wielertoerist het gewichtsverschil merken bergop.
Mijn 11 jaar oude alu trek 1.7 weegt net iets meer dan 8KG. Ik kan me niet inbeelden dat ik ineens 4km/u sneller zou gaan bergop met een fiets van 6,5Kg... of toch wel? :-D
Kuota Kougar

Carrera87
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 02 sep 2014 11:40

Carrera87 24 sep 2020 13:08

Hey Trigun, die 2 kg kun je beter afvallen dan een dure nieuwe fiets te kopen. Denk dat gewicht op het vlakke wel meevalt. Bergop is het uiteraard een ander verhaal, maar zoals ik zei 2 kg afvallen en je bent er. In de afdaling daarentegen.....;)

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2024
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 24 sep 2020 13:52

Ik heb vaker wel dan niet een halve liter water over in mijn bidons na een ritje van anderhalf a twee uur. Ik denk dat er in dat soort zaken meer te winnen is dan in de fiets.

En met 1,96m valt er voor mij qua aero nog veel te winnen.
Maar als ik platter ga dan fiets ik minder fijn heb ik gemerkt. Het aerovoordeel weegt dan niet op tegen het ongemak.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3386
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 24 sep 2020 14:28

2kg zal amper een minuutje op de Ventoux zijn.

(disclaimer: berekend voor mezelf, 64kg en 300w FTP)
Afbeelding

Plaats reactie