Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe Aero bike kopen

Gebruikersavatar
KeesKoets
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 aug 2020 13:15

Gebruikersavatar KeesKoets 25 sep 2020 09:55

Frontaal oppervlakte verkleinen is de meest effective oplossing. Ga maar eens in een TT houding zitten, je gaat met dezelfde kracht zomaar 3-5 km/u sneller. In de bergen uiteraard niet, daar is gewicht wel van belang, maar om daar nou een paar duizend euro voor uit te trekken. Kijk ook eens goed wat je allemaal bij je hebt op de fiets: zadeltasje, pomp, bandenlichters, 2 bidons, telefoon, sleutels, lampjes voor en achter en de fietsbel :-(. Sommige dingen noodzakelijk maar als ik kleine wegwedstrijden of tijdritten rijd laat ik het in de auto. Als je een lekke band rijdt is je race toch al verknalt.....
Cycling is Fun, looking at numbers is Not!

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 759
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 25 sep 2020 10:44

raven14 schreef: 24 sep 2020 14:28 2kg zal amper een minuutje op de Ventoux zijn.

(disclaimer: berekend voor mezelf, 64kg en 300w FTP)
Bert de Backer wees in Vive le Velo naar een formule om je tijdwinst door gewichtsbesparing te berekenen:

∆t = ∆m*g*h/p

In "jouw geval" 2x9,8x1600/300 = 105 s = 1min45.

Dumoulin op PdbF 2x9,8x500/420 - 10 (fietswissel) = 13 s.

Het mag duidelijk zijn dat hoe lager je vermogen hoe groter je tijdwinst (klimmersverdriet).

Hoe het ook zij, een aero koop je niet om in de bergen te v(l)ammen.

LeonFietst
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 feb 2020 20:21

LeonFietst 26 sep 2020 18:47

Hier nog iemand die zit te denken aan een aero-fiets. Fiets geregeld rondjes met een lokaal clubje a 36-37 gem, denk dat ik het verschil wel ga merken. Ook deels gebaseerd op deze test: https://www.cyclingweekly.com/videos/cy ... bike-video

Rijd nu op een Giant Defy (=endurance-model), en vraag me af hoeveel verschil je gaat merken in houding en comfort. Ja een aero fiets zal iets harder zijn, maar hier in Nederland zijn we over het algemeen wel verwend met strak geasfalteerde wegen en fietspaden. Iemand ervaring hiermee?

Op dit moment heb ik de nieuwe Giant Propel Advanced 1 of 2 op het oog: https://www.giant-bicycles.com/nl/bikes ... -disc-2021
Ben me nog aan het afvragen of ik €1100 over heb voor Ultegra ipv 105 en Carbon wielen i.p.v. alu.

Nu zag ik echter net op Marktplaats een Cannondale Systemsix van een jaar oud, voor €3100 vraagprijs. Nieuw zijn deze richting de €5000. Is een Cannondale in jullie mening ook echt beter dan een Giant? Of betaal je vooral voor de naam en het imago?

Hoop vragen, maar als laatste wil ik nog een frustratie van mijn kant kwijt. In de lokale Giant Store staat de hier boven genoemde Propel, in mijn maat. Maar een testrit maken zit er niet in: “dat doen we niet met zulke dure fietsen”. Hoezo verwachten ze dan dat ik wel even 3k neerleg voor een fiets waar ik nooit op heb gereden? Is dat normaal?

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 26 sep 2020 18:56

Dat is jammer genoeg normaal.

Van een Defy naar een Propel is wel een heel erg grote stap. Ik hoop ten zeerste dat je nu geen enkele spacer op de Defy hebt.

Ik zou ook eerst eens proberen om een -17° stuurpen te monteren op de Defy (en een cm langer)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 27 sep 2020 10:37

LeonFietst schreef: 26 sep 2020 18:47 ............
Rijd nu op een Giant Defy (=endurance-model), en vraag me af hoeveel verschil je gaat merken in houding en comfort. Ja een aero fiets zal iets harder zijn, maar hier in Nederland zijn we over het algemeen wel verwend met strak geasfalteerde wegen en fietspaden. Iemand ervaring hiermee?
=> Op een Aero fiets met discs ( :) ) kan je ook 28 mm bandjes monteren. Comfort komt vooral uit een passende fiets voor jouw lichaamsmaten.
Op dit moment heb ik de nieuwe Giant Propel Advanced 1 of 2 op het oog:
=> Dan heb je nu op je Defy toch geen enkele spacer meer? En monteer ook even een stuurpen met een grotere negatieve hoek om de houding die je op een Propel zou hebben na te bootsen.
Ben me nog aan het afvragen of ik €1100 over heb voor Ultegra ipv 105 en Carbon wielen i.p.v. alu.
Dat kan enkel jij bepalen. Als je het enkel zou doen omdat je dan sneller zou kunnen rijden dan zal je van een koude kermis thuiskomen.
....... Is een Cannondale in jullie mening ook echt beter dan een Giant? Of betaal je vooral voor de naam en het imago?
=> Een Giant is een heel goede fiets, Giant is niet voor niets de grootste carbon framebouwer ter wereld. Zij bouwen ook voor heel wat andere A-merken frames. :)
Hoop vragen, maar als laatste wil ik nog een frustratie van mijn kant kwijt. In de lokale Giant Store staat de hier boven genoemde Propel, in mijn maat. Maar een testrit maken zit er niet in: “dat doen we niet met zulke dure fietsen”. Hoezo verwachten ze dan dat ik wel even 3k neerleg voor een fiets waar ik nooit op heb gereden? Is dat normaal?
=> Dat is normaal, en stel je van een testrondje op de parking niet te veel voor. Ja kan, zoals ik eerder schreef, veel beter je eigen fiets aanpassen naar de houding op de Propel.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 27 sep 2020 11:38

Willier Cento is ook een mooie fiets
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4328
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 27 sep 2020 17:55

trigun schreef: 24 sep 2020 12:56 Mooi mooi :)

In diezelfde optiek dan iets over lightweight fietsen: heeft een wielertoerist dan meer baat bij een fiets van 6,5kg, dan een aero fiets van 8,5kg? En dan voornamelijk bij beklimmingen.
Ofwel: gaat een doorsnee wielertoerist het gewichtsverschil merken bergop.
Mijn 11 jaar oude alu trek 1.7 weegt net iets meer dan 8KG. Ik kan me niet inbeelden dat ik ineens 4km/u sneller zou gaan bergop met een fiets van 6,5Kg... of toch wel? :-D
Geen 4km/u, maar met mijn nieuwe carbon fiets met aero georiënteerd frame (lees wel aero uiterlijk, maar niet zo lang en laag) heb ik wel onder minder goede conditie wel mijn tijden in Limburg verbeterd. Dit tegenover mijn oude aluminium frame. Ik kan mij zeker voorstellen dat een klim fiets nog iets sneller kan zijn in de beklimmingen zoals hiervoor geschetst. Maar mijn nieuwe carbon fiets is dus wel duidelijk sneller dan mijn even zware aluminium fiets

LeonFietst
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 feb 2020 20:21

LeonFietst 28 sep 2020 08:56

Ik heb op dit moment geen spacers verwijderd bij mijn Defy. Ik denk echter wel dat ik me destijds een (te) kleine maat heb laten verkopen (was mijn eerste racefiets): als ik vergelijk zie ik dat mijn zadel (veel) hoger staat t.o.v. mijn stuur dan bij anderen. Hierdoor heb ik al een vrije diepe zit. Ik fiets denk ik gewoon een keer langs de Giant Store, en parkeer ik mijn huidige fietsje eens naast zo'n Propel. Dan kan je denk ik best goed zien hoe groot de verschillen in zitpositie zijn.

De Wilier Cento10SL had ik inderdaad ook naar gekeken; daar zit je op €3000 voor een 105-afmontage + een volgens mij vrij matige wielset (Shimano RS170).

Orbea Orca is ook een optie die ik nog in mijn achterhoofd heb; vooral leuk dat je die volledig kan customizen via het MyO programma. Daarnaast vind ik de Scott Foil ook een erg mooie fiets, maar die begint pas bij €4000..

En die tweedehands Systemsix ben ik ook nog over aan het twijfelen, zoveel keus! :)

chris80
Forum-lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 28 sep 2020 10:05

Keuzes, keuzes! Altijd lastig haha.

Ik weet niet of je deze website al kent, maar hier kan je heel goed frame maten vergelijken: https://www.velogicfit.com/frame-comparison
Vul daar de gegevens van je huidige fiets in (vergeet bij de spacers ook de hoogte van je topcap niet) en vergelijk met de fietsen die je op het oog hebt. Dan heb je gelijk een indicatie van het verschil.

Wat je verder nog kan doen (volgens mij kwam die tip al ergens voorbij), verbouw je eigen fiets eens naar de maten van de aerobike die je op het oog hebt (door bv een andere stuurpen te monteren), kleine investering, maar goed om uit te proberen voordat je een fiets gaat kopen en straks met een fiets zit die totaal niet past. Sowieso is een aerobike al een stuk langer dan een endurance fiets en als je dan evt ook een maat groter neemt wordt het verschil helemaal veel (kan zo 2 tot 4 cm schelen)

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 28 sep 2020 14:08

LeonFietst schreef: 28 sep 2020 08:56 .........

De Wilier Cento10SL ...........
Orbea Orca ...........

En die tweedehands Systemsix ................
En waarom dan geen Sensa Giulia Evo disc met carbon wielset, carbon stuur voor 4199 Euro - 25% korting = 3150 voor een splinternieuwe fiets.
I know myself like no one else
Nothing to defend

LeonFietst
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 feb 2020 20:21

LeonFietst 28 sep 2020 14:20

Rationeel kan ik niks tegen Sensa in brengen, maar ik heb op een of andere manier niet zo veel met het merk. Ik denk omdat ik niet helemaal kan rijmen dat een bedrijf uit Almelo zo zijn best lijkt te doen om over te komen als Italiaans..

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 28 sep 2020 14:27

Een Wilier net als de Cannondale en de Orbea komen als ik mij niet vergis, net als de Sensa allemaal uit het verre Oosten.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie