
Voorbeschouwing WK veldrijden 2021 in Oostende
Het mooiste uurtje van de winter breekt weer...
Om het forum te gebruiken dien je je eerst in te loggen.
Bert de Backer wees in Vive le Velo naar een formule om je tijdwinst door gewichtsbesparing te berekenen:
=> Op een Aero fiets met discs (LeonFietst schreef: ↑26 sep 2020 18:47............
Rijd nu op een Giant Defy (=endurance-model), en vraag me af hoeveel verschil je gaat merken in houding en comfort. Ja een aero fiets zal iets harder zijn, maar hier in Nederland zijn we over het algemeen wel verwend met strak geasfalteerde wegen en fietspaden. Iemand ervaring hiermee?
=> Dan heb je nu op je Defy toch geen enkele spacer meer? En monteer ook even een stuurpen met een grotere negatieve hoek om de houding die je op een Propel zou hebben na te bootsen.Op dit moment heb ik de nieuwe Giant Propel Advanced 1 of 2 op het oog:
Dat kan enkel jij bepalen. Als je het enkel zou doen omdat je dan sneller zou kunnen rijden dan zal je van een koude kermis thuiskomen.Ben me nog aan het afvragen of ik €1100 over heb voor Ultegra ipv 105 en Carbon wielen i.p.v. alu.
=> Een Giant is een heel goede fiets, Giant is niet voor niets de grootste carbon framebouwer ter wereld. Zij bouwen ook voor heel wat andere A-merken frames........ Is een Cannondale in jullie mening ook echt beter dan een Giant? Of betaal je vooral voor de naam en het imago?
=> Dat is normaal, en stel je van een testrondje op de parking niet te veel voor. Ja kan, zoals ik eerder schreef, veel beter je eigen fiets aanpassen naar de houding op de Propel.Hoop vragen, maar als laatste wil ik nog een frustratie van mijn kant kwijt. In de lokale Giant Store staat de hier boven genoemde Propel, in mijn maat. Maar een testrit maken zit er niet in: “dat doen we niet met zulke dure fietsen”. Hoezo verwachten ze dan dat ik wel even 3k neerleg voor een fiets waar ik nooit op heb gereden? Is dat normaal?
Geen 4km/u, maar met mijn nieuwe carbon fiets met aero georiënteerd frame (lees wel aero uiterlijk, maar niet zo lang en laag) heb ik wel onder minder goede conditie wel mijn tijden in Limburg verbeterd. Dit tegenover mijn oude aluminium frame. Ik kan mij zeker voorstellen dat een klim fiets nog iets sneller kan zijn in de beklimmingen zoals hiervoor geschetst. Maar mijn nieuwe carbon fiets is dus wel duidelijk sneller dan mijn even zware aluminium fietstrigun schreef: ↑24 sep 2020 12:56Mooi mooi
In diezelfde optiek dan iets over lightweight fietsen: heeft een wielertoerist dan meer baat bij een fiets van 6,5kg, dan een aero fiets van 8,5kg? En dan voornamelijk bij beklimmingen.
Ofwel: gaat een doorsnee wielertoerist het gewichtsverschil merken bergop.
Mijn 11 jaar oude alu trek 1.7 weegt net iets meer dan 8KG. Ik kan me niet inbeelden dat ik ineens 4km/u sneller zou gaan bergop met een fiets van 6,5Kg... of toch wel?![]()
En waarom dan geen Sensa Giulia Evo disc met carbon wielset, carbon stuur voor 4199 Euro - 25% korting = 3150 voor een splinternieuwe fiets.LeonFietst schreef: ↑28 sep 2020 08:56.........
De Wilier Cento10SL ...........
Orbea Orca ...........
En die tweedehands Systemsix ................
Gebruikers op dit forum: bakboord1