Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Bianchi aria, infinito xe of canyon endurance cf sl 8.0

birgerdg
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 okt 2011 11:47

birgerdg 28 aug 2020 16:50

Hi
Ik kijk uit naar een nieuwe fiets en twijfel tussen volgende modellen, allen met een Shimano ultegra :

1. Bianchi aria (kan ik met mooie korting bekomen en snel beschikbaar)
2. Bianchi infinito XE (endurance alternatief)
3. canyon endurance cf sl 8.0

De aria is een racefiets met recht frame, maar heb geen idee of dit een grote invloed zal hebben. Ik rijd 3keer per week, tussen de 40 en 80km maar ga de afstanden geleidelijk verhogen naar 100-120km

De canyon is de goedkoopste, maar met de korting op de aria komt deze bijna op hetzelfde prijspunt.

Graag jullie suggesties of ervaringen😊

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 28 aug 2020 20:03

birgerdg schreef: 28 aug 2020 16:50 De aria is een racefiets met recht frame...
Wat bedoel je daarmee?

De geometrie van een Aria is toch wel behoorlijk anders dan de Infinito. Lijkt me dat één van de twee al afvalt als je kijkt naar welke het beste bij jou past. Dus misschien moet je eerst uitvogelen welke geometrie je zoekt (welke maten) en dan pas een shortlist maken.

birgerdg
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 okt 2011 11:47

birgerdg 28 aug 2020 20:36

Klopt - het frame is recht, maar heb er geen ervaring mee, vandaar men vraag.

Is een recht frame geschikt voor de afstanden die ik doe? Ik heb nu een alu frame van cube dat te groot is.

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 28 aug 2020 20:54

Wat is een recht frame? Het tegengestelde lijkt mij een krom frame... maar daar kan ik me ook niets bij voorstellen.

Maar... zoals gezegd. Zoek eerst uit welke afmetingen je nodig hebt, dan rolt daar een geometrie uit en weet je welke fiets bij jou past. Als de Aria jou past, dan past de Infinito niet. En andersom net zo.

Je hebt nu een Cube. Welk model? Welke maat? Wat is er te groot? Wat zijn de klachten? Vanuit daar kun je een vertrekpunt gaan bepalen.

chris80
Forum-lid
Berichten: 1167
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 28 aug 2020 22:24

Volgens mij bedoeld hij met een recht frame een frame met een bovenbuis die horizontaal loopt en niet sloping..

Een krom frame lijkt me toch wat lastig fietsen :).

Maar idd, kijk welk frame qua maat bij je past en dat is de fiets die je moet hebben.

birgerdg
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 okt 2011 11:47

birgerdg 28 aug 2020 22:51

Klopt - de aria is niet sloping en heb geen idee welk effect dat heeft. Iemand een voorkeur tussen bianchi en canyon?

Ik heb momenteel een cube streamer, maat 58. Metingen hebben uitgewezen dat ik een 54-55 nodig heb

Neruub
Forum-lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 03 jun 2020 20:24

Neruub 28 aug 2020 22:56

Slooping of rechte bovenhuis zegt niet zoveel en heeft ook weinig invloed op de fiets. De magische woorden zijn stack & reach. Dar bepaalt de geometrie van de fiets.

Ik zou zeggen, spendeer een paar avondjes om dit topic door te lezen.

chris80
Forum-lid
Berichten: 1167
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 28 aug 2020 23:03

De Aria is een echte aero racer (diepere en langere zit) en zal ws een wat stijver frame hebben en iets minder comfortabel fietsen, iets meer op snelheid gericht. Al kun je het minder comfortabel ook al aardig wegwerken met 28mm bandjes.

De andere 2 fietsen zijn echte endurance fietsen, juist een iets kortere en hogere zit waardoor je meer rechtop zit en waarschijnlijk een iets minder stijf frame.

Op alle fietsen kun je ook gewoon langere afstanden fietsen uiteraard.

Verder is idd vooral stack en reach van belang, is genoeg over te vinden op internet. Meet ook eens je cube op (of wellicht staan de geometry tabellen online) op oa bikegeo.net en velogicfit.com kun je ook de waardes invullen en frames vergelijken.

En als laatste, staar je niet blind op framematen, die zijn niet universeel. Kijk vooral naar stack en reach.

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 29 aug 2020 08:33

birgerdg schreef: 28 aug 2020 22:51 Ik heb momenteel een cube streamer, maat 58. Metingen hebben uitgewezen dat ik een 54-55 nodig heb
Als het goed is, is dit je huidige Cube:
Afbeelding

Wat zijn de resultaten van je metingen? Hoe zijn die metingen tot stand gekomen?
Als je die maten weet, kun je ook bepalen of de Infinito of de Aria je het beste past. Of een andere fiets...

Alleen met de opmerking "een 54-55" kom je er niet. Oftewel, verdiep je inderdaad in de geometrie en wat voor type fiets het meest bij jou past.

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 29 aug 2020 10:41

birgerdg schreef: 28 aug 2020 16:50 Hi
Ik kijk uit naar een nieuwe fiets en twijfel tussen volgende modellen, allen met een Shimano ultegra :

1. Bianchi aria (kan ik met mooie korting bekomen en snel beschikbaar)
2. Bianchi infinito XE (endurance alternatief)
3. canyon endurance cf sl 8.0

De aria is een racefiets met recht frame, maar heb geen idee of dit een grote invloed zal hebben. Ik rijd 3keer per week, tussen de 40 en 80km maar ga de afstanden geleidelijk verhogen naar 100-120km

De canyon is de goedkoopste, maar met de korting op de aria komt deze bijna op hetzelfde prijspunt.

Graag jullie suggesties of ervaringen😊
De Airia is een totaal andere fiets dan de Infinito en de Endurace. De meeste recreatieve fietsers vinden de Airia niet fijn (te diep en gestrekt) en vaak een fiets als de Infinito of Endurace prettig rijden. Maar het is heel persoonlijk. Mijn tip is om niet voor de looks te gaan, maar uit te vogelen op welk type frame jij het lekkerst rijdt. Op die Bianci's kun je vast wel ergebs proefrijden. Pak dan ook de Oltre even, die zit tussen de Infinito en de Airia in.

El Pistolero
Forum-lid
Berichten: 1671
Lid geworden op: 21 dec 2012 18:50

El Pistolero 29 aug 2020 11:55

Mijn huidige Oltre xr3 in maat 55 met Ultegra r8000 en FFWD volcarbon 45 mm wielen uit 2017 (model 2018) wordt eind september ingeruild. Fiets verkeerd in zeer goede staat.
Bianchi Oltre xr3 Ultegra di2/Scope R4D/Deda Alanera Dcr.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.

Gebruikersavatar
fietsslak
Forum-lid
Berichten: 432
Lid geworden op: 16 jun 2016 13:21

Gebruikersavatar fietsslak 29 aug 2020 21:44

De Endurace is wel een heel fijne fiets: comfortabel, maar niet té: neigt naar de sportieve kant. Als je net als ik de spacers weghaalt, kom je aardig in de buurt van een Aria (met spacers).

Dat gezegd: ik ben wel benieuwd naar je ervaring. Ik overweeg/twijfel of een Aria niet leuker is dan een Endurace :)
I gotta warn you: I've got a compact and an 11-32 and I'm not afraid to use 'em!

Plaats reactie