Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Frame Advies Gevraagd!

52 of 54?

52
0
Geen stemmen
54
2
100%
 
Totaal aantal stemmen: 2

Quadrophenia
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 mar 2019 09:44

Quadrophenia 28 aug 2020 10:43

Een goedemorgen :like: ,

Sinds 2015 rijdt ik naar tevredenheid op een Cube Agree GTC Race in maat 56. Hoewel deze fiets nog prima zijn taak uitvoert en pas een paar duizend kilometer op de teller heeft, begint het toch te kriebelen om eens wat anders te proberen. Na wat uitzoekwerk en mailverkeer over en weer heb ik inmiddels besloten een frame in China aan te schaffen. Het type frame ben ik inmiddels ook al uit en deze winter wil ik gaan gebruiken om met en met de fiets klaar te maken voor 2021. Hiervoor ben ik van plan een Di2 groepset te monteren, maar dat is voer voor een ander topic.

Om me er niet te makkelijk vanaf te maken heb ik zelf al het een en ander voorbereid, en inmiddels zijn er een tweetal framematen overgebleven waar ik tussen twijfel. Tevens heb ik een aantal weken geleden een dynamische fietspositie analyse gedaan. Ook hier zal ik nog navraag doen, maar via dit forum probeer ik alvast wat meer kennis op te doen.

Ik heb nog niet alle gegevens compleet, maar hierbij het eerste overzicht van de Bikefitting. Reach was berekend op een 80mm stuurpen, maar aangezien ik nog een 90mm stuurpen had liggen is deze gemonteerd. De reach in onderstaand plaatje vertekend dan ook met hetgeen gemeten. Aangezien deze houding lekker aanvoelt, ben ik vooralsnog niet van plan om te switchen naar een kortere stuurpen. Mijn huidige stuur is een 420mm variant, maar gezien mijn smalle bouw zal een 400mm stuur ook tot de mogelijkheden behoren. Meer hierover later in dit topic!

Afbeelding

Nu heb ik via het tooltje van BikeGEO.net een drietal geometrieën ingevoerd, te weten: mijn huidige Cube 56, en beide merkloze frames in maat 54 & 52. Uiteraard is het de bedoeling dat mijn huidige setup zo ver als mogelijk meegenomen kan worden naar het nieuwe frame. Hieronder volgt een screenshot van BikeGEO met de drie frames, waarbij ik moet aantekenen dat ik niet 100% zeker ben van de maten van Cube. Van fietsen vóór 2016 is namelijk nog maar weinig te vinden op de officiële site van Cube. Ik heb hun dan ook gemaild en gevraagd me de juiste maten door te sturen, maar uit eerdere ervaring weet ik dat het nog wel even kan duren voordat Cube contact met me opneemt. Kans is echter vrij groot dat ik de juiste maten te pakken heb gekregen, dus heb besloten om niet het antwoord van Cube af te wachten. Mocht ik er alsnog naast hebben gezeten, zal ik uiteraard aanpassingen gaan doen, maar voor nu denk ik dat we goed vooruit kunnen.

Afbeelding

De vraag is dus, welke maat past het best bij mij? De 54 of 52? Mijn twijfel zit namelijk bij het feit dat dit frame geleverd wordt met een geïntegreerde stuurpen in het stuur en deze wil ik graag erbij bestellen. Probleem is echter dat je hier redelijk beperkt bent in maten. Een stuurpen van 90mm lijkt me niet wenselijk, aangezien hier een stuur van 380mm aan gekoppeld is. Vandaar de keuze voor een 100mm stuurpen, hier zit namelijk een stuur van 400mm aan vast welke beter bij me past.

Mijn gevoel zegt dat ik moet gaan voor maat 52, omdat de reach & stack tot de stuurpen redelijk overeen komen. Twijfel sloeg echter toe omdat het verloop van 56 naar 52 best groot is, maar nu heb ik me laten vertellen dat Cube sowieso een vreemde maatvoering heeft.

Maar goed, volgens mij is dat wel alles voor nu. Graag ontvang ik jullie mening en mocht er meer info nodig zijn, dan hoor ik het uiteraard graag!

Voor nu alvast bedankt en een fijn weekend gewenst!

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 28 aug 2020 12:11

Beiden passen niet. Als je op die Cube zo'n korte stuurpen nodig hebt moet je naar endurance racers gaan kijken en die zijn volgens mij nog steeds niet te krijgen rechtstreeks uit China.
Campagnolo Ultra Dork

Quadrophenia
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 mar 2019 09:44

Quadrophenia 28 aug 2020 12:59

Ernie C. schreef: 28 aug 2020 12:11 Beiden passen niet. Als je op die Cube zo'n korte stuurpen nodig hebt moet je naar endurance racers gaan kijken en die zijn volgens mij nog steeds niet te krijgen rechtstreeks uit China.
Bedankt voor de input, Ernie! Maar goed dus dat ik nog even informeer op dit forum... Alleen begrijp ik het niet helemaal, waarschijnlijk omdat ik een leek ben op het gebied van geometrie. Maar is het niet zo dat de Reach (Stem) 464 / 466 en de Stack (Stem) 586 /583 redelijk gelijk aan elkaar zijn en zodoende redelijk gelijkwaardig afgesteld kunnen worden? De cijfers onder Cube zijn van mijn huidige setup en deze bevalt vooralsnog prima...
Cube Agree GTC Race [2015]

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 28 aug 2020 23:54

Stack en reach incl de lengte van de voorbouw zijn van belang. Als die van de 52 of 54 ongeveer overeenkomen met die van de Cube 56, is er toch geen probleem? Een cm verschil in voorbouwlengte voel je niet met het beperkt aantal kilometers dat je fietst.
Hoogteverschil tussen zadel en stuur moet je wel even goed rekening mee houden. Een cm dieper merk je vaak wel op.

Succes!
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

Quadrophenia
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 mar 2019 09:44

Quadrophenia 31 aug 2020 11:48

Bedankt voor je reply!

Ik blijf het maar lastig vinden... Mijn gevoel zegt dat beide frames passen, maar nu ben ik geen kenner op geometrie vlak en zijn getallen niet mijn sterkste punt. Het is natuurlijk wel van belang dat de juiste keuze wordt gemaakt.

Inmiddels was ook begonnen met de frames in te voegen in 'RattleCAD', maar op de een of andere manier maakt dat het nog meer verwarrend dan het nu al is, haha.

Ik wacht dan ook nog even meerdere reacties af van mede-forumleden. Alle input is uiteraard welkom, alvast bedankt!

borgmonster schreef: 28 aug 2020 23:54 Stack en reach incl de lengte van de voorbouw zijn van belang. Als die van de 52 of 54 ongeveer overeenkomen met die van de Cube 56, is er toch geen probleem? Een cm verschil in voorbouwlengte voel je niet met het beperkt aantal kilometers dat je fietst.
Hoogteverschil tussen zadel en stuur moet je wel even goed rekening mee houden. Een cm dieper merk je vaak wel op.

Succes!
Cube Agree GTC Race [2015]

Quadrophenia
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 mar 2019 09:44

Quadrophenia 15 sep 2020 10:13

Inmiddels gekozen voor het Workswell WCB-R-268 frame in maat 54. Hier zal ik wellicht nog een apart topic voor openen om het hele proces in kaart te brengen en eventueel beroep te doen op hulp van mede-forumleden.

Op dit topic kan dus een slotje!
Cube Agree GTC Race [2015]

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15959
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 15 sep 2020 12:05

Quadrophenia schreef: 15 sep 2020 10:13 ...........
Op dit topic kan dus een slotje!
En waarom ga je niet gewoon verder in dit topic?
Lijkt mij wel leuk om op het einde te zien wat het geworden is.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Quadrophenia
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 mar 2019 09:44

Quadrophenia 15 sep 2020 12:13

Zit wat in! Gaan we doen!

Lcsmet schreef: 15 sep 2020 12:05
Quadrophenia schreef: 15 sep 2020 10:13 ...........
Op dit topic kan dus een slotje!
En waarom ga je niet gewoon verder in dit topic?
Lijkt mij wel leuk om op het einde te zien wat het geworden is.
Cube Agree GTC Race [2015]

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 20 sep 2020 16:18

Succes! Veel plezier en fijne kilometers gewenst.

En nu wacht ook ik af om te zien hoe je de aanpassingen uitvoert!
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

Plaats reactie