Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Trek , Specialized of....?

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 27 aug 2020 17:39

sebazzk schreef: 27 aug 2020 14:11
Ernie C. schreef: 27 aug 2020 13:40 Ik vind zowel de Trek als de Specialized te zware en te comfortabele fietsen. De modellen die Scepticus noemt zijn tenminste nog echte racefietsen.

De vraag is vooral naar wat voor geometrie je op zoek bent. Moet het korter en hoger dan de Stevens en zo ja waarom? Kun je daar geen antwoord op geven dan ben je imho het beste af met een fiets die je hetzelfde kunt afstellen als je huidige fiets en toch voldoende rijcomfort kan bieden.
Ik heb nu het idee dat ik wat te sportief zit imho te diep, hierdoor ben ik naar de endurance gaan kijken, maar nog eriver uit vandaar ook mijn bericht hier, wat ik zoek in mijn nieuwe fiets is een sportieve racer met een comfortabele zit, heb ook mijn oog laten vallen op de Canyon Ultimate maar hik een beetje tegen een rit naar Koblenz aan

De Ultimate biedt inderdaad veel comfort en is toch ook een echte racer. Je hoeft niet naar koblenz te rijden. Je kunt hem ook bestellen en als ie niet bevalt binnen 30 dagen terugsturen.

sensawielerfan
Forum-lid
Berichten: 233
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:18

sensawielerfan 27 aug 2020 22:49

Is wel makkelijk 30 dagen een fiets proberen en zo te kunnen terug sturen. Wat gebeurt er met deze fietsen dan die terug gestuurd worden. Die kan men niet meer als nieuw verkopen lijkt mij.

bash
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 22 sep 2009 17:31

bash 28 aug 2020 09:42

sebazzk schreef: 27 aug 2020 16:54
bash schreef: 27 aug 2020 15:29 Ik heb zojuist -na 9 jaar op een Bulls Desert Falcon 64cm- mezelf getracteerd op een Canyon Endurace SL disc 7.0. Qua afmetingen zou die voor mij precies comfortabel genoeg, moeten zijn zonder veel te rechtop te zitten. (Hij wordt november geleverd) Misschien is dat een optie? O ja, ik ben 1.99m en 99kg zwaar.
Ja prachtig mooie fiets!!
Gefeliciteerd met je aankoop, ben je in Koblenz geweest of heb jij hem gewoon online besteld? Ik ben daar zelf een beetje huiverig voor en wil graag eerst zien en voelen voor ik tot aankoop overga
Heb hem niet gepast, vond 4 uur rijden een beetje veel van het goede. Ik ga er van uit dat ik er met wat eventuele aanpassingen op kan rijden. Het probleem met ons formaat is dat er gewoon niet zo veel keus is. Trek heeft qua geometrie een hele korte zit in de grootste maat en Specialized vind ik in de grootste maat een lelijke fiets.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 28 aug 2020 09:56

Ik zie zo snel maar één geometrietabel van een Aspin en dan zie ik toch al een redelijk kort en hoog frame. Op een Ultimate kom je dan nog dieper te zitten.
De Endurace is dan inderdaad de betere keus.
Campagnolo Ultra Dork

sebazzk
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 07 mei 2012 14:09

sebazzk 01 sep 2020 20:50

MarkVeenstra schreef: 27 aug 2020 14:36 Maar je kan in ieder geval eens je huidige stack en reach meten en opschrijven.

En dan eens van de verschillende genoemde modellen, bekijken wat hun stack en reach zijn. Dan kunnen we aan de hand van de getallen daar wat beeldvorming aan doen. in de zin van "vergelijkbaar aan de Stevens" Of "hoger en net zo lang dus dit of dat..." Of "hoger en korter, dus zus of zo" ..,

Volgens mijn meting heb ik een stack/reach verhouding van 610/430 op mijn huidige fiets.

Deze week even bij de plaatselijke fm geweest die zowel de Domane als de Roubaix had staan, hij adviseerde mij om voor de Roubaix te gaan vanwege het comfort en de in zijn ogen betere opbouw van frame en cablerouting (deze vondt ik op de Domane boven bij het stuur ook erg druk)

Ook blijft de Edurace van Canyon nog in mijn hoofd zitten, zeker ook vanwege de value voor money, maar een goed advies bij de plaatselijke fm is me ook wel wat waard

De stack reach verhoudingen:

Specialized 61cm 665/398
Trek In 62cm 656/386

tallguy
Forum-lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 01 aug 2012 09:38

tallguy 02 sep 2020 13:32

Deze week even bij de plaatselijke fm geweest die zowel de Domane als de Roubaix had staan, hij adviseerde mij om voor de Roubaix te gaan vanwege het comfort en de in zijn ogen betere opbouw van frame en cablerouting (deze vondt ik op de Domane boven bij het stuur ook erg druk)
Net zoals Lcsmet ook een Roubaix gehad en deze vorig jaar vervangen door een Domane SL6. Foto's zijn terug te vinden in het Trek Topic en heb een 62cm frame en spreken voor zich.

De Domane is meer vergevingsgezind dan de Roubaix als het uitkomt op comfort, zonder dat je hinder ervaart van de schokabsorptie. Dit in tegenstelling tot de Roubaix en begrijp de stelling van jouw lokale fm niet echt. Eveneens wat betreft de cablerouting, dat nauwelijks opvalt mits op een correcte wijze gemonteerd, zie eveneens mijn foto's.

Kwa looks is de Domane simpelweg gewoon mooier voor langere personen. De oversized carbon onderbuis en balhoofdbuis geeft de fiets wat meer uitstraling. Groot pluspunt is ook de lange zitbuis die mooi doorloopt boven de bovenbuis en daardoor een kortere zadelpen gebruikt kan worden. Veel beter dan een zadelpen dat 40cm uitsteekt. Zeg nou eerlijk.

Trek geeft levenslange garantie op het frame in tegenstelling tot Specialized. Een aspect dat je mee kunt nemen in je overweging.

Dan komen we uit op prijs/kwaliteit en loop eens binnen bij de vaak aangehaalde Wim de Vos in Oosterhout, Salden in limburg of Hopmans in Bergen op Zoom. Nogmaals in mijn optiek geen twijfel mogelijk en is de Domane een uitstekend goed uitziende fiets in maatje 62 ;) die je met een forse korting kunt kopen.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15959
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 02 sep 2020 17:56

sebazzk schreef: 01 sep 2020 20:50 .............
Volgens mijn meting heb ik een stack/reach verhouding van 610/430 op mijn huidige fiets.

Deze week even bij de plaatselijke fm geweest die zowel de Domane als de Roubaix had staan, hij adviseerde mij om voor de Roubaix te gaan vanwege het comfort en de in zijn ogen betere opbouw van frame en cablerouting (deze vondt ik op de Domane boven bij het stuur ook erg druk)

Ook blijft de Edurace van Canyon nog in mijn hoofd zitten, zeker ook vanwege de value voor money, maar een goed advies bij de plaatselijke fm is me ook wel wat waard

De stack reach verhoudingen:

Specialized 61cm 665/398
Trek In 62cm 656/386
Ben je heel zeker dat je huidige fiets een reach heeft van 43 cm?

En waarom dan geen Trek Emonda in maat 62, deze komt dichter in de buurt van je huidige fiets dan de Domane?
Emonda 62: Stack 62 cm en Reach 40,3 cm
Comfort komt vooral uit een passende fiets en niet uit allerlei technische "innovaties".
Als je in een Emonda met 28mm banden op de juiste spanning gaat rijden dan is deze fiets meer dan "comfortabel" genoeg.

De kabelloop kan je met een beetje inzicht en moeite veel mooier laten lopen.

Voor echt Comfort met een grote "C" moet je een in je zetel blijven zitten. :)
Als je in je overweging meeneemt dat je 25% korting krijgt op een Trek dan is deze qua value for money heel competitief met een Canyon.
I know myself like no one else
Nothing to defend

BartNL
Forum-lid
Berichten: 526
Lid geworden op: 22 jun 2014 13:01

BartNL 02 sep 2020 18:56

sensawielerfan schreef: 27 aug 2020 22:49 Is wel makkelijk 30 dagen een fiets proberen en zo te kunnen terug sturen. Wat gebeurt er met deze fietsen dan die terug gestuurd worden. Die kan men niet meer als nieuw verkopen lijkt mij.
wanneer ze zo'n fiets nakijken kan dat eventueel wel. Desnoods vervangen ze een par slijtage gevoelige onderdelen of verkopen ze de fiets als showroommodel. Sowieso rijden ze bij Canyon al proef op elke fiets voordat deze verkocht wordt dus ik zie het verschil niet zo?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15959
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 02 sep 2020 19:03

BartNL schreef: 02 sep 2020 18:56 wanneer ze zo'n fiets nakijken kan dat eventueel wel. Desnoods vervangen ze een par slijtage gevoelige onderdelen of verkopen ze de fiets als showroommodel. Sowieso rijden ze bij Canyon al proef op elke fiets voordat deze verkocht wordt dus ik zie het verschil niet zo?
Een fietsmaat van mij had net geen 30 dagen maar wel in alle weersomstandigheden 2500 km gereden en dan de fiets teruggestuurd omdat hij toch het model een maat groter ook eens wilde proberen.
Die hebben ze onmogelijk nog "als nieuw" kunnen verkopen lijkt mij.
I know myself like no one else
Nothing to defend

BartNL
Forum-lid
Berichten: 526
Lid geworden op: 22 jun 2014 13:01

BartNL 02 sep 2020 19:13

Lcsmet schreef: 02 sep 2020 19:03 Een fietsmaat van mij had net geen 30 dagen maar wel in alle weersomstandigheden 2500 km gereden en dan de fiets teruggestuurd omdat hij toch het model een maat groter ook eens wilde proberen.
Die hebben ze onmogelijk nog "als nieuw" kunnen verkopen lijkt mij.
daarom ook dat ik 'eventueel' zeg een aangeef dat ze zo'n fiets als showroommodel o.i.d. kunnen verkopen. Canyon heeft aan de andere kant natuurlijk het voordeel dat ze niet een voorraad bij dealers hebben staan. Wanneer ze daardoor af en toe wat op een fiets afschrijven zal dan ingecalculeerd moeten zijn.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15959
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 02 sep 2020 19:56

De Specialized Roubaix Comp 2021 heeft een adviesprijs van 2799 Euro
De Trek Emonda SL5 2021 heeft een adviesprijs van 2599 Euro
De Trek Domane SL5 2021 heeft een adviesprijs van 2699 Euro

Op een Trek krijg je 25% korting, op een Specialized lijkt dat moeilijk.
De Roubaix is dus alleszins duurder.
I know myself like no one else
Nothing to defend

sebazzk
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 07 mei 2012 14:09

sebazzk 03 sep 2020 06:58

Lcsmet schreef: 02 sep 2020 19:56

Op een Trek krijg je 25% korting, op een Specialized lijkt dat moeilijk.
De Roubaix is dus alleszins duurder.
Gaat me niet om het geld, gaat mij erom dat ik een fijne fiets heb, waar ik onbezorgd weer een aantal jaren vooruit kan!
Ik begrijp uit alle reacties dat de Trek bij iedereen de voorkeur heeft, maar niet met gegronde redenen en de kleur stelling op de Trek wordt ik tot nu toe niet warm van

Plaats reactie