Daarom kijk je ook alleen naar de reach, bovenbuislengte is niet relevant. Je zadelterugstand (zadelpunt tov bracket) is je vaste uitgangspunt (een belangrijke waarde van je vorige meeting dus)
Als je zadel te ver naar voren moet kan de zitbuishoek wel opspelen. Vaak kun je de zadelpenklem dan omzetten naar minder setback.
Wat je van stack en reach verschil merkt is vast persoonlijk. 1 cm merk ik zeker.
Frame maten (precies tussen maat huidige fiets)
Ik kan inderdaad dan een zadelpen zonder setback kunnen proberen, dat compenseert waarschijnlijk wel genoeg voor de iets schuinere zitbuishoek, En zadel kan ook iets verder naar voren. Stack en reach komen wel praktisch overeen met de fiets die ik nu heb, dus dat is helemaal prima.
1cm merk ik ook, ik denk dat zolang de marge binnen een paar mm blijft er geen verschil voelbaar is.
1cm merk ik ook, ik denk dat zolang de marge binnen een paar mm blijft er geen verschil voelbaar is.
Als je zadel nu ergens in het midden van de rails staat, is er niks aan de hand, je kunt het verschil makkelijk compenseren.
Heeft je volgende fiets een normale, ronde zadelpen, dan kun je altijd voor een pen met meer of minder setback gaan.
Kijk je naar een fiets met aerozadelpen en je zit dicht bij de max wat je met je zadel kunt schuiven dan laat je de frames afvallen die een grotere zibuishoek hebben als je zadel helemaal naar achter staat en andersom.
De marges die je aan kunt houden zou ik persoonlijk altijd binnen de halve cm houden maar er zijn genoeg prins(ess)en op de erwt die iedere 2mm voelen. Er zijn er ook die overal op kunnen fietsen, zolang het zadel maar ongeveer op de juiste hoogte staat.
Op een beetje ouderwetse fiets (van voor 2019 zeg maar ), kun je altijd wel binnen de 2 a 3mm komen met spacertjes en een stuur met de juiste reach.
Zo'n modern Aero geval met geïntegreerd stuur en proprietary spacers is wat dat betreft net wat minder vergevingsgezind.
Heeft je volgende fiets een normale, ronde zadelpen, dan kun je altijd voor een pen met meer of minder setback gaan.
Kijk je naar een fiets met aerozadelpen en je zit dicht bij de max wat je met je zadel kunt schuiven dan laat je de frames afvallen die een grotere zibuishoek hebben als je zadel helemaal naar achter staat en andersom.
De marges die je aan kunt houden zou ik persoonlijk altijd binnen de halve cm houden maar er zijn genoeg prins(ess)en op de erwt die iedere 2mm voelen. Er zijn er ook die overal op kunnen fietsen, zolang het zadel maar ongeveer op de juiste hoogte staat.
Op een beetje ouderwetse fiets (van voor 2019 zeg maar ), kun je altijd wel binnen de 2 a 3mm komen met spacertjes en een stuur met de juiste reach.
Zo'n modern Aero geval met geïntegreerd stuur en proprietary spacers is wat dat betreft net wat minder vergevingsgezind.
Campagnolo Ultra Dork
Dank voor je input!
Mijn zadel staat nu iets over de helft, dus dat compenseren gaat dan wel lukken lijkt me (zeker met een zadelpen met minder setback). En de fietsen die ik zie hebben allemaal nog losse sturen/stuurpennen/spacers, dus het bouwen naar <5mm gaat ten alle tijden met gemak lukken.
Zo ben ik weer wat wijzer en kan weer specifieker rondkijken voor een leuke aanbieding
Mijn zadel staat nu iets over de helft, dus dat compenseren gaat dan wel lukken lijkt me (zeker met een zadelpen met minder setback). En de fietsen die ik zie hebben allemaal nog losse sturen/stuurpennen/spacers, dus het bouwen naar <5mm gaat ten alle tijden met gemak lukken.
Zo ben ik weer wat wijzer en kan weer specifieker rondkijken voor een leuke aanbieding