Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Stijfheid vergelijken?

RonnyJan
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 aug 2020 22:04

RonnyJan 05 aug 2020 22:14

Hallo. Ik wil een nieuwe fiets kopen, en twijfel concreet tussen Cannondale System Six Hi-MOD en BMC Time machine Road 01. Onlangs reed ik een paar dagen met een fiets van een collega (Canyon Ultimate CF SLX). Telkens ik op de trappers ging lopen liep de voorste remschijf tegen de remblokken aan. Er werd gezegd dat dit kwam omdat ik nogal groot en zwaar ben (bijna 2m, bijna 100kg) en dat de stijfheid van de Canyon Ultimate niet volstond. De collega in kwestie is nochtans even groot, het betrof dus geen te kleine fiets.

Aangezien ik met mn nieuwe fiets niet hetzelfde geluid wil horen telkens ik recht ga staan om kracht te zetten vraag ik me af of en hoe je de stijfheid van fietsen (en concreet bovengenoemde modellen) kan vergelijken.. Verkopers geven (uiteraard) aan dat er niets te vrezen is qua stijfheid van de genoemde modellen, maar dit is toch een van de factoren waarover ik zekerheid wil..

Besef dat dit een misschien wat vergezochte vraag is, maar moest er iemand een idee hebben...

Met dank bij voorbaat :)
Ronny

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 06 aug 2020 01:10

Als je geen aanlopende schijfremmen wilt moet je velgremmen pakken. Een andere optie heb je niet.
Veel stijver dan een Ultimate gaat het echt niet meer worden. De kans dat de vork van een aero fiets minder stijf is, lijkt mij juist vrij groot. die vorken worden ontworpen met een minimaal frontaal oppervlak in gedachte, niet met maximale stijfheid bij minimaal gewicht.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 06 aug 2020 06:28

De vraag is of het de vork is of het wiel. Op mijn gravelbike heb ik 2 wielsets. Een dt swiss en een zipp 303. Bij de dt set loopt deze ook aan als ik ga staan en flink aanzet. De zipp is met zijn hogere velg stijver en loopt in een dergelijk geval niet aan.
o'7o

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 06 aug 2020 06:43

Wil je geen bijgeluiden, moet je, zoals Ernie al aangeeft, de schijfremmen links laten liggen en voor velgremmen gaan. Het is jammer maar, momenteel, niet anders.
Ik ben een groot fan van schijfremmen maar ze zijn niet perfect.

Al moet ik wel zeggen dat de Ultegra 8000, bij mij, toch redelijk stil is. Ik trap probleemloos 1000W en meer bij het aanzetten en in sprint en de schijven lopen niet aan (ik heb een BMC Roadmachine met carbonvelgen/DT350-naven)

Ik heb enkel bijgeluiden in de regen en (een beetje) krijsen wanneer het koud én nat is.

Ook wanneer de blokken bijna op zijn, pingelen ze een beetje omdat dan het 'veertje' tegen de schijven komt.


Op mijn crosser (Ultegra 6800) loopt de voorste schijf iets makkelijker aan (ook met de wielen uit mijn BMC). Ik weet niet of het aan de 6800 ligt of gewoon omdat de remklauw bevestigen niet zo mooi gevlakt is als op de BMC.
Afbeelding

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 06 aug 2020 07:23

Douglas schreef: 06 aug 2020 06:28 De vraag is of het de vork is of het wiel.
Flex in velg en spaken heeft toch geen invloed op de positie van de schijf ;)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8548
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 06 aug 2020 08:34

Er op inhakend,gisteren met een groep gereden waarvan 6 met schijfremmen en bij 4 hoorde ik wel aanlopen.Of warmte de oorzaak was kan ik niet zeggen.
Je kan ook naar een Aluminium frame kijkenCannondale caad 13 of Specilized allez sprint en Canyon of Rose zal ook wel vergelijkbaare frames verkopen, hoge velgen 55mm met Sapim race spaken 28 voor en 32 achter.Gewicht van de fiets is geen issue maar wel een goede wielset.
Succes met je zoektocht.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6102
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 06 aug 2020 08:56

Een canyon ultimate met schijfremmen heeft toch gewoon steekassen?

En de schijf zit bij je naaf. Voor verplaatsing van de schijf maakt het geen fluit uit of je met 4 spaken of met 48 spaken rijdt, of dat je velg 25mm hoog of 88mm hoog is. Die argumenten zijn net wél belangrijk bij velgremfietsen ;), maar is de clearance sowieso veel groter.

Het enige wat zou kunnen buigen, als je gaat staan, zijn de poten van je voorvork. Zeker met steekassen zou dat nauwelijks moeten kunnen gebeuren, echter de marges tussen remblokken en schijfrem zijn erg miniem.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 06 aug 2020 11:22

Als een schijf gaat aanlopen bij staan of sturen is het 90% de voorvork die flexed.

Op de MTB op jaren met QR,s en schijven gereden en problemen gaf het niet. Steekassen zijn wel fijn.
Ik merk op de racer veel meer van een steekas dan op de MTB.

Mijn inziens zorgt de steekas voor, voor heel veel invloed mbt het prettigere/betere rijgedrag van een racer.
Ik vind de mijn laatste racer met steekas en wat bredere carbon velg, die natuurlijk ook veel invloed hebben eindelijk een soort af. Daarvoor had ik altijd het idee, het kan veel beter aan de voorkant.

RonnyJan
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 aug 2020 22:04

RonnyJan 02 sep 2020 14:43

Ik hen ondertussen een fiets gekocht: de BMC Timemachine. Zelfs bij fors rechtstaand kracht zetten geen last van aanlopende schijfremmen. Stuur en voorvork voelen veel stijver aan dan die van de Ultimate. Tevreden klant dus! :)

Dank aan allen voor de input.

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 02 sep 2020 14:50

Veel veilige km gewenst!

senior
Forum-lid
Berichten: 2211
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 02 sep 2020 19:53

Kijk eens aan. Speciaal voor Joseba: terugkoppeling. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15962
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 02 sep 2020 20:40

RonnyJan schreef: 02 sep 2020 14:43 Ik hen ondertussen een fiets gekocht: de BMC Timemachine. .............
En dan nu nog een foto in het BMC topic plaatsen. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie