Hallo. Ik wil een nieuwe fiets kopen, en twijfel concreet tussen Cannondale System Six Hi-MOD en BMC Time machine Road 01. Onlangs reed ik een paar dagen met een fiets van een collega (Canyon Ultimate CF SLX). Telkens ik op de trappers ging lopen liep de voorste remschijf tegen de remblokken aan. Er werd gezegd dat dit kwam omdat ik nogal groot en zwaar ben (bijna 2m, bijna 100kg) en dat de stijfheid van de Canyon Ultimate niet volstond. De collega in kwestie is nochtans even groot, het betrof dus geen te kleine fiets.
Aangezien ik met mn nieuwe fiets niet hetzelfde geluid wil horen telkens ik recht ga staan om kracht te zetten vraag ik me af of en hoe je de stijfheid van fietsen (en concreet bovengenoemde modellen) kan vergelijken.. Verkopers geven (uiteraard) aan dat er niets te vrezen is qua stijfheid van de genoemde modellen, maar dit is toch een van de factoren waarover ik zekerheid wil..
Besef dat dit een misschien wat vergezochte vraag is, maar moest er iemand een idee hebben...
Met dank bij voorbaat
Ronny
Stijfheid vergelijken?
Als je geen aanlopende schijfremmen wilt moet je velgremmen pakken. Een andere optie heb je niet.
Veel stijver dan een Ultimate gaat het echt niet meer worden. De kans dat de vork van een aero fiets minder stijf is, lijkt mij juist vrij groot. die vorken worden ontworpen met een minimaal frontaal oppervlak in gedachte, niet met maximale stijfheid bij minimaal gewicht.
Veel stijver dan een Ultimate gaat het echt niet meer worden. De kans dat de vork van een aero fiets minder stijf is, lijkt mij juist vrij groot. die vorken worden ontworpen met een minimaal frontaal oppervlak in gedachte, niet met maximale stijfheid bij minimaal gewicht.
Campagnolo Ultra Dork
De vraag is of het de vork is of het wiel. Op mijn gravelbike heb ik 2 wielsets. Een dt swiss en een zipp 303. Bij de dt set loopt deze ook aan als ik ga staan en flink aanzet. De zipp is met zijn hogere velg stijver en loopt in een dergelijk geval niet aan.
o'7o
Wil je geen bijgeluiden, moet je, zoals Ernie al aangeeft, de schijfremmen links laten liggen en voor velgremmen gaan. Het is jammer maar, momenteel, niet anders.
Ik ben een groot fan van schijfremmen maar ze zijn niet perfect.
Al moet ik wel zeggen dat de Ultegra 8000, bij mij, toch redelijk stil is. Ik trap probleemloos 1000W en meer bij het aanzetten en in sprint en de schijven lopen niet aan (ik heb een BMC Roadmachine met carbonvelgen/DT350-naven)
Ik heb enkel bijgeluiden in de regen en (een beetje) krijsen wanneer het koud én nat is.
Ook wanneer de blokken bijna op zijn, pingelen ze een beetje omdat dan het 'veertje' tegen de schijven komt.
Op mijn crosser (Ultegra 6800) loopt de voorste schijf iets makkelijker aan (ook met de wielen uit mijn BMC). Ik weet niet of het aan de 6800 ligt of gewoon omdat de remklauw bevestigen niet zo mooi gevlakt is als op de BMC.
Ik ben een groot fan van schijfremmen maar ze zijn niet perfect.
Al moet ik wel zeggen dat de Ultegra 8000, bij mij, toch redelijk stil is. Ik trap probleemloos 1000W en meer bij het aanzetten en in sprint en de schijven lopen niet aan (ik heb een BMC Roadmachine met carbonvelgen/DT350-naven)
Ik heb enkel bijgeluiden in de regen en (een beetje) krijsen wanneer het koud én nat is.
Ook wanneer de blokken bijna op zijn, pingelen ze een beetje omdat dan het 'veertje' tegen de schijven komt.
Op mijn crosser (Ultegra 6800) loopt de voorste schijf iets makkelijker aan (ook met de wielen uit mijn BMC). Ik weet niet of het aan de 6800 ligt of gewoon omdat de remklauw bevestigen niet zo mooi gevlakt is als op de BMC.
Er op inhakend,gisteren met een groep gereden waarvan 6 met schijfremmen en bij 4 hoorde ik wel aanlopen.Of warmte de oorzaak was kan ik niet zeggen.
Je kan ook naar een Aluminium frame kijkenCannondale caad 13 of Specilized allez sprint en Canyon of Rose zal ook wel vergelijkbaare frames verkopen, hoge velgen 55mm met Sapim race spaken 28 voor en 32 achter.Gewicht van de fiets is geen issue maar wel een goede wielset.
Succes met je zoektocht.
Je kan ook naar een Aluminium frame kijkenCannondale caad 13 of Specilized allez sprint en Canyon of Rose zal ook wel vergelijkbaare frames verkopen, hoge velgen 55mm met Sapim race spaken 28 voor en 32 achter.Gewicht van de fiets is geen issue maar wel een goede wielset.
Succes met je zoektocht.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6102
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Een canyon ultimate met schijfremmen heeft toch gewoon steekassen?
En de schijf zit bij je naaf. Voor verplaatsing van de schijf maakt het geen fluit uit of je met 4 spaken of met 48 spaken rijdt, of dat je velg 25mm hoog of 88mm hoog is. Die argumenten zijn net wél belangrijk bij velgremfietsen , maar is de clearance sowieso veel groter.
Het enige wat zou kunnen buigen, als je gaat staan, zijn de poten van je voorvork. Zeker met steekassen zou dat nauwelijks moeten kunnen gebeuren, echter de marges tussen remblokken en schijfrem zijn erg miniem.
En de schijf zit bij je naaf. Voor verplaatsing van de schijf maakt het geen fluit uit of je met 4 spaken of met 48 spaken rijdt, of dat je velg 25mm hoog of 88mm hoog is. Die argumenten zijn net wél belangrijk bij velgremfietsen , maar is de clearance sowieso veel groter.
Het enige wat zou kunnen buigen, als je gaat staan, zijn de poten van je voorvork. Zeker met steekassen zou dat nauwelijks moeten kunnen gebeuren, echter de marges tussen remblokken en schijfrem zijn erg miniem.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12661
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Als een schijf gaat aanlopen bij staan of sturen is het 90% de voorvork die flexed.
Op de MTB op jaren met QR,s en schijven gereden en problemen gaf het niet. Steekassen zijn wel fijn.
Ik merk op de racer veel meer van een steekas dan op de MTB.
Mijn inziens zorgt de steekas voor, voor heel veel invloed mbt het prettigere/betere rijgedrag van een racer.
Ik vind de mijn laatste racer met steekas en wat bredere carbon velg, die natuurlijk ook veel invloed hebben eindelijk een soort af. Daarvoor had ik altijd het idee, het kan veel beter aan de voorkant.
Op de MTB op jaren met QR,s en schijven gereden en problemen gaf het niet. Steekassen zijn wel fijn.
Ik merk op de racer veel meer van een steekas dan op de MTB.
Mijn inziens zorgt de steekas voor, voor heel veel invloed mbt het prettigere/betere rijgedrag van een racer.
Ik vind de mijn laatste racer met steekas en wat bredere carbon velg, die natuurlijk ook veel invloed hebben eindelijk een soort af. Daarvoor had ik altijd het idee, het kan veel beter aan de voorkant.
Ik hen ondertussen een fiets gekocht: de BMC Timemachine. Zelfs bij fors rechtstaand kracht zetten geen last van aanlopende schijfremmen. Stuur en voorvork voelen veel stijver aan dan die van de Ultimate. Tevreden klant dus!
Dank aan allen voor de input.
Dank aan allen voor de input.