Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Hulp nodig bij de zin & onzin van onderdelen

Sandwedge
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 jul 2020 16:33

Sandwedge 30 jul 2020 19:14

Dank allen voor jullie advies!

Campa en Sram wordt mij overal afgeraden ten faveure van Shimano, daarin is het advies wel unaniem. Ik maak mij niet zo druk om het gewicht van de onderdelen, heb al uitgerekend dat het voordeliger is om af te vallen.

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 30 jul 2020 19:23

Als je zelf afvalt, zijn de onderdelen ook nog steeds lichter.....

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 30 jul 2020 19:23

Maar, waarom worden campa en sram dan overal afgeraden? Heb je daarop doorgevraagd?

Beschikbaarheid van nieuwe fietsen, die met montage en al met die merken komen is wel een heel stuk beperkter. Dus misschien dat niet elke fietsenmaker ze heeft staan.
Maar if you want, everything is possible... Je zou zelfs een fiets kunnen samenstellen van frame, groepset en wielen naar jouw keuze. Of een complete fiets, de groepset omwisselen. Maar ja, dan moet je verkoper daar wel voor open staan natuurlijk..
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 30 jul 2020 19:31

Sandwedge schreef: 30 jul 2020 19:14 Dank allen voor jullie advies!

Campa en Sram wordt mij overal afgeraden ten faveure van Shimano, daarin is het advies wel unaniem.
Hoogstwaarschijnlijk wegens bonussen en de onmacht om iets anders te leveren.
Te moeilijk voor de fietsdozenschuivers....
Zo wordt je verneukt waar je bijstaat.
Tot zover de waarde van een "advies "van een handelaar.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 30 jul 2020 20:03

Let wel. Een verkoper wil niet adviseren. Een verkoper wil verkopen en het liefst wat hij in de winkel heeft staan. En het liefst iets duurder dan je nodig hebt.

Leuke ComfortRacer met 105 - disc / Sram rival disc moet voor de het toeren goed te doen zijn. Campagnolo heeft het instapsegment eigenlijk een beetje losgelaten en je komt het op een afgemonteerde fiets gewoon een stuk minder tegen. Zelf ben ik al jaren onderweg op niet shimano fietsen ( sram of campagnolo )

In mijn ogen slijt ultegra zelfs sneller dan 105. Als mtb'er heb je waarschijnlijk geen ervaring met velgremmen, dus dan is het eigenlijk gek om velgremmen te nemen. Daarom ga ik in dit advies voor discracers. Ook is tegenwoordig het segment velgremmen gewoon kleiner dan disc dus is er minder keus. En inderdaad zal de restwaarde van Disc iets beter zijn. Al is de restwaarde van een fiets totaal niet interessant. Of het nou aluminium of carbon is maakt eigenlijk niet eens zo veel uit. Dat hangt van je wensen af.

En stiekum kan je op een fiets met minder dan 105 echt een heel eind lekker fietsen hoor.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Sandwedge
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 jul 2020 16:33

Sandwedge 30 jul 2020 20:10

thestudent schreef: 30 jul 2020 20:03 Let wel. Een verkoper wil niet adviseren. Een verkoper wil verkopen en het liefst wat hij in de winkel heeft staan. En het liefst iets duurder dan je nodig hebt.

Leuke ComfortRacer met 105 - disc / Sram rival disc moet voor de het toeren goed te doen zijn. Campagnolo heeft het instapsegment eigenlijk een beetje losgelaten en je komt het op een afgemonteerde fiets gewoon een stuk minder tegen. Zelf ben ik al jaren onderweg op niet shimano fietsen ( sram of campagnolo )

In mijn ogen slijt ultegra zelfs sneller dan 105. Als mtb'er heb je waarschijnlijk geen ervaring met velgremmen, dus dan is het eigenlijk gek om velgremmen te nemen. Daarom ga ik in dit advies voor discracers. Ook is tegenwoordig het segment velgremmen gewoon kleiner dan disc dus is er minder keus. En inderdaad zal de restwaarde van Disc iets beter zijn. Al is de restwaarde van een fiets totaal niet interessant. Of het nou aluminium of carbon is maakt eigenlijk niet eens zo veel uit. Dat hangt van je wensen af.

En stiekum kan je op een fiets met minder dan 105 echt een heel eind lekker fietsen hoor.
Thx!

Sandwedge
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 jul 2020 16:33

Sandwedge 30 jul 2020 20:11

MarkVeenstra schreef: 30 jul 2020 19:23 Maar, waarom worden campa en sram dan overal afgeraden? Heb je daarop doorgevraagd?

Beschikbaarheid van nieuwe fietsen, die met montage en al met die merken komen is wel een heel stuk beperkter. Dus misschien dat niet elke fietsenmaker ze heeft staan.
Maar if you want, everything is possible... Je zou zelfs een fiets kunnen samenstellen van frame, groepset en wielen naar jouw keuze. Of een complete fiets, de groepset omwisselen. Maar ja, dan moet je verkoper daar wel voor open staan natuurlijk..
Campa, en vooral Sram, zouden niet zo soepel schakelen....zeggen ze. Op de mbt had ik Shimano en Sram maar vond de Sram juist soepeler.

Boslim
Forum-lid
Berichten: 177
Lid geworden op: 18 jul 2015 13:40

Boslim 30 jul 2020 20:16

daniel1975 schreef: 30 jul 2020 17:12 Die laatste zin is wel aardig.....”aan het budget zal het niet liggen”.
Voor je het weet krijg je een Dogma F12 aangesmeerd ;-)
:lol:
Veel van de huidige 'lagere' groepen zijn inderdaad zo enorm afgeleid van de 'duurdere' groepen(denk niet dat fabrieken meerdere lijnen maken als alles simpeler kan), dat het puur een gewichtskeuze is, waarbij je soms aan duurzaamheid inboet :-) Ben vorig jaar overgestapt van een Koga MTB XT shimano triple, maar een Sram GX Eagle 1x10, de goedkoopste....bang allerlei verzetten te missen, maar niets van dat alles....geen voorderailleur meer is oh zo fijn, en ik mis eigenlijk niets qua comfort en kwaliteit.
Laatst gewijzigd door Boslim op 30 jul 2020 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 30 jul 2020 20:16

Een 'One-for-all' allround fiets met schijfremmen geeft je de mogelijkheid er bredere banden mee te rijden. Zelfs noppenbanden. Met een tweede wielset heb je dan twee fietsen in éen. Een wegracer en een gravel/crossfiets.

Met velgremmen is 25 (soms 28mm) het maximum. Bij schijfremmen kun je tot 40mm rijden. Dan komen Strade Bianche, Parijs-Roubaix en zandwegen ineens binnen bereik naast gladgestreken asfalt en Hollandse klinkers.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15953
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 30 jul 2020 20:25

Sandwedge schreef: 30 jul 2020 16:53 ...........Aan het budget zal het niet liggen.............
Sandwedge schreef: 30 jul 2020 20:11 ............Campa, en vooral Sram, zouden niet zo soepel schakelen....zeggen ze. .........;
Met zo'n budget kan je dus altijd een goede fiets aanschaffen.
"Ze" zeggen vooral een boel onzin.
Wat zou je denken van een fiets met Carbon frame - Di2/Etap groepset en een stel "snelle" wielen.
Afhankelijk van welk merk/model zou het dan zo maar kunnen dat je enkel nog een fiets met schijven kan kopen, heb je dat dilemma ook weer opgelost.
I know myself like no one else
Nothing to defend

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 30 jul 2020 20:54

Sandwedge schreef: 30 jul 2020 16:53 - schakelgroep
De ene beweert dat je, ook als wielreninstapper, minimaal Ultegra nodig hebt t.o.v. 105 ...

- remmen
de ene adviseert schijfremmen (niet voor de remkracht maar voor de restwaarde), de ander zegt dat je met velgremmen alleen op vlakke stukken terecht kunt,
Sandwedge schreef: 30 jul 2020 20:11 [Campa, en vooral Sram, zouden niet zo soepel schakelen....zeggen ze.
Ultegra vs 105: beide volstaan voor de gewone toerfietser. Het is (naast gewicht) ook een beetje in hoeverre je een bepaald type uitstraling/imago wil.

Dat Campagnolo en Sram minder soepel zouden schakelen is echt onzin. Alles staat of valt met een goede afstelling. Shimano is massa en kan elke FM mee overweg en verkopen ze graag. Campagnolo en Sram zijn wat minder gangbaar, maar technisch gezien zeker niet minder. Ik durf zelfs de stelling aan dat Campagnolo groepen/onderdelen een langere levensduur hebben (maar dan in de aanschaf wat duurder zijn). Hier in huis op de racefietsen alleen maar Campagnolo en super tevreden.

In hoeverre vind je de restwaarde interessant? Als je het heel belangrijk vindt, ja, dan schijfremmen. Zo niet, dan kun je ook gewoon velgremmen nemen. Tot een paar jaar terug reed iedereen met velgremmen op de racefiets en dat ging toch ook prima? Je moet het remmen op de racefiets niet vergelijken met de MTB. Daar ben ik ook blij met mijn schijfremmen, maar daar rem je anders/vaker/intensiever dan op de racefiets.

leon1
Forum-lid
Berichten: 2987
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 31 jul 2020 08:32

Als ik even mag inhaken op de keuze voor remmen, ik rijd sinds een paar maanden op een racer met schijfremmen maar ik heb ook nog een racer met velgremmen. Als je mij nu laat kiezen dan zeg ik altijd schijfremmen. Remmen doet ze allebei meer dan voldoende maar het gevoel is de remgreep vind ik bij schijven fijner. Ik kan dat niet verklaren al zal het zeker aan de hydraulische bediening liggen. Qua gewicht zit er wel een nadeel in voor de schijfremmen al moet ik zeggen dat ik echt niet langzamer rijd op de racer met schijfremmen.

Dan: voor de restwaarde zou ik nooit een andere keuze maken dat wat ik zou willen. Dat vind ik zo'n stom argument. Je wil nu toch rijden wat je zelf wil en niet iets wat je eigenlijk niet wil omdat je er straks meer voor krijgt... heel gek.

Dan rijd ik dus op de een Shimano 105 en op de ander Campagnolo Chorus. Allebei prima maar de bediening is iets anders. Ik zou daar niet specifiek voor de een of de ander kiezen of meer een fiets laten staan omdat er geen Shimano op zit (al is dat in 80% of meer van alle racers het geval is).
Ride bikes, not tanks!

Plaats reactie