Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Cube attain maat zithouding

Nadian
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 jul 2020 10:32

Nadian 21 jul 2021 00:20

@borgmonster
@ted038
@lion1979
Zou corestrength voor dit gevoel van reach echt verschil gaan maken dan ? Stuurpen omdraaien zou nog kunnen maar komt die vooral omhoog ipv dichterbij (stuurpen stond eerder omhoog).. Miss idd toch kwestie van wennen

@nijkie ik geloof dat de nuroad wel iets andere afmetingen heeft maar zal nagenoeg hetzelfde zijn.

Bedankt voor de reacties!

ted038
Forum-lid
Berichten: 1489
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 21 jul 2021 14:09

"core strength" betekent gewoon dat je vanuit lichaamskracht je bovenlichaam al wat meer rechtop houdt, waardoor niet al het gewicht op je polsen komt, dit kan je los trainen , maar gaat ook automatisch al gebeuren als je (meer) gaat fietsen, los van het eraan wennen(=trainen) van de polsen

Stuurpen omdraaien brengt het stuur inderdaad zowel omhoog als dichterbij, Dit beiden zorgt ervoor dat je met bovenlichaam meer omhoog komt te zitten , dus minder druk op de polsen. MAAR dit is een ( tijdelijk) redmiddel, mocht het "eraan wennen" niet lukken .....

Nadian
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 jul 2020 10:32

Nadian 22 jul 2021 18:27

@tedo38 ah oke, maar de tintelende handen / druk op de polsen was op de 56 fiets, nu heb ik daar geen last van, alleen is gevoelsmatig bij deze maat de reach te groot, de handvaten "te ver weg". Mn schouders zijn naar voren gestrekt en die zouden eigenlijk redelijk "neutraal" moeten blijven volgens het internet/websites/YouTube. Mocht stuurpen omhoog ook dichterbij brengen is dat idd nog een optie, bedankt!

ted038
Forum-lid
Berichten: 1489
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 22 jul 2021 23:17

Voor je rechtophouding / positie schouders gaat zowel stuur omhoog als stuur dichterbij effect hebben, als meer rechtop.
Stuurpen omdraaien brengt zowel stuur wat omhoog en stuur wat dichterbij, dus kan ook zo teveel van het goede zijn....
Als er nog spacers onder stuurpen zitten, zou je 1 of meerdere boven stuurpen kunnen plaatsen, al dan niet tijdelijk ivm testen / wennen....

Belangrijk is ook de verhouding trapas en zadelhoogte/zadel-setback/zadelstand, dat moet eigenlijk eerst op orde zijn, voordat je stuurhoogte/diepte /(breedte) gaat finetunen... Maar dan kom je meer op gebied van bikefitting.....

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 535
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 23 jul 2021 00:13

Heb je behalve het gevoel dat je te gestrekt zit ook daadwerkelijke klachten?

Nadian
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 jul 2020 10:32

Nadian 23 jul 2021 00:42

@ted038 ja juist, zo’n bikefit is eigenlijk beter maar ik vond het zo duur en aangezien ik niet zoveel fiets een beetje teveel van het goede. Op zich denk ik wel dat m’n zadel goed staat hoor.

@klaastuin eigenlijk altijd wel met fietsen op zo’n racefiets wat klachten gehad, maar heb ook een gevoelige rug/nek met structureel wel lichte klachten..

Sommigen zeggen dat iedereen last heeft in het begin van rug nek schouders.. maar echt goed voor je lijf lijkt het dan toch niet ? 😅

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 535
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 23 jul 2021 09:48

Ik heb zelf een Cube Nuroad gehad. Ben 1.82m en korte benen. Ik had een maat 56 en je zou dan verwachten dat ik wellicht een langere stuurpen nodig zou kunnen hebben om goed te zitten. Ik ben echter juist naar een kortere stuurpen gegaan en sindsdien zit ik een stuk lekkerder. Een andere stuurpen of hoogte proberen kost je bar weinig en als je zodoende een fijne zithouding kunt vinden ben je spekkoper. Ook als die zithouding dan niet helemaal internet-correct is.

Nadian
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 jul 2020 10:32

Nadian 26 jul 2021 00:45

@klaastuin ja ik heb een kortere stuurpen (en de pen nu omgedraaid) op deze fiets.

Heb eergisteren een rondje van 30km gedaan en weer twee dagen (flink) last van m’n nek gehad. Baal ervan..

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1330
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 26 jul 2021 10:14

Misschien dan toch een keer een bikefit? 30km en 2dagen last hebben is echt buiten proportie. Ik bewonder je doorzettingsvermogen! Bij mij zou het dan toch of een bikefit (+eventueel andere fiets) of een andere sport worden hoor.

Nadian
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 jul 2020 10:32

Nadian 26 jul 2021 14:39

@bartdr vandaag een fysio gebeld die ook “bikefit” om toch even mee te kijken, en de fiets staat ondertussen al een paar dagen op marktplaats 😅

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 26 jul 2021 14:59

Is het niet wat voorbarig om de fiets weg te doen? Je kunt beter nadat de fysio heeft meegekeken besluiten of de fiets weg moet. Straks verkoop je de fiets, blijkt de maat toch goed... en zit je weer maanden te wachten met de huidige levertijden.

De kans is groot dat de fiets met een andere stuurpen (korter, langer, andere hoek) wel passend te krijgen is omdat de basis prima is. Behalve uitzoekwerk en advies heb je het dan over aanpassingen van een paar tientjes.

Welke regio woon je? Indien noord... je mag hier wel eens komen spelen met verschillende stuurpennen.

Nadian
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 jul 2020 10:32

Nadian 26 jul 2021 15:09

@buddo ja klopt maar ik heb er zoveel pijn aan dat het mij stug lijkt dat wat kleine aanpassingen (die ik ook al heb geprobeerd hè) de pijnklachten helemaal oplossen.

Het kan ook aan mijn nek rug liggen (en of combinatie met het fitnessen). Maar ik heb eerder dus ook een 56 aangeraden gekregen vanwege de zithouding en dat voelde ook beter. Maar omdat m’n benen vrij lang zijn (184cm en 91cm bbl) was dan het zadel op uiterst en gingen m’n handen slapen door de druk.

Plaats reactie