Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Snellere fiets

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2145
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 30 jul 2020 00:35

Inmiddels rij ik toch wel een behoorlijk aantal kilometers per jaar, al twee jaar stabiel boven de 5200km.
Meeste op een Cannondale SuperSix, echt een superfijne fiets. Snel wendbaar, beheersing, licht. Ultegra afmontage, upgrade wielset en crankset.
En nu? Ik wil graag een upgrade, hoofdzakelijk sneller maar wil geen rijcomfort inleveren. Elektronisch schakelen is leuk, maar met die extra investering in frame of wielset win ik er snelheid mee. Schijfremmen idem dito.
Enige optie die ik zie is de SystemSix, maar vind geen vergelijkbare testen met bijvoorbeeld Isaac of pinarello.
Budget tot max €5000.

Trek absoluut niet, heb ooit een ATB daarvan gehad en nooit op kunnen wennen vanwege geometry en stuurgedrag.
Dogma F

Alex Slok
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mei 2013 09:51
Locatie: Rotterdam

Alex Slok 30 jul 2020 00:51

Als je sneller wilt fietsen moet je gewoon harder trappen :D

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 30 jul 2020 06:31

Er zijn maar 2 zaken die echt werken om sneller te fietsen. Een meer aero houding en gericht trainen. De rest zijn marginal gains.. Aangezien je geen comfort wil inleveren is in mijn beleving een diepere zit uitgesloten.

Het is natuurlijk altijd gerechtvaardigd om een nieuwe fiets te kopen. Voor de lezers op het forum heb je hier eigenlijk geen excuses voor nodig. . Dat je een snellere fiets nodig hebt zijn alleen maar argumenten die je voor het thuisfront kunt gebruiken. Om ze te overtuigen dat je een nieuwe fiets nodig hebt.

Kies vooral iets wat je mooi vindt en goed past. En voor dat budget moet dat lukken. Staar je niet blind op (commerciële) test en marketing taal.
o'7o

Gebruikersavatar
martinbo
Forum-lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 25 feb 2007 21:10
Locatie: Puth

Gebruikersavatar martinbo 30 jul 2020 06:42

Alex Slok schreef: 30 jul 2020 00:51 Als je sneller wilt fietsen moet je gewoon harder trappen :D
:lol:

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 30 jul 2020 07:12

Nu dat een zoon een kermiskoers gereden heeft op 2kg zware wielen die je 200 euro kosten (goedkoopste dat campa maakt) en gemiddeld 45km/u reed, weet ik zeker dat de amateur niet sneller rijdt met andere wielen.

Dus laat alle ideeën dat je sneller zult rijden op een andere fiets of andere wielen achter je (ik herhaal wat anderen zeiden).

Zoek wel plezier in fietsen. Dus zoek een fiets waar je meer plezier aan beleeft*. En om sneller te rijden zal het 8.000km moeten worden komende jaren ;-).
Je budget is groot genoeg. Keuze genoeg. Zoek vooral een winkel waar je terecht kan voor onderhoud en advies. Belangrijker denk ik dan de fiets zelf**.
Je redenering ivm Trek is niet correct. Ieder merk zal fietsen hebben wiens geometry en stuurgedrag je niet passen.

Walter
* ik wil je het placebo-effect niet helemaal ontnemen. Als jij denkt sneller te rijden op een nieuwe fiets en met nieuwe wielen zal je sneller rijden.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 30 jul 2020 07:38

Sneller rijden?
Optie 1 van Alex Slok!
Optie 2: Speed pedelec! Ongelofelijk veel comfort gepaard aan een bovengemiddelde snelheid!
Optie 3: Zie 1e deel reactie van Douglas.

Optie 1 en 3 zijn de goedkoopste icm je huidige fiets.
Succes! :like:

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 30 jul 2020 07:44

Heb je al een aero helm? Daar kun je eventueel een paar Wattjes winnen.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8546
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 30 jul 2020 08:22

Ik ga een poging wagen ;)
Als ik je verhaal goed begrijp rij je nu 2 jaar stabiel 5200 km per jaar?
5200 km is niet zo veel.
Maar waar wil je sneller in worden?
1 -2-3-4 uur fietsen,berg op?
Je denkt dat je nu niet sneller kan met deze fiets?
En geen Trek want slechte ervaring met geometrie en stuurgedrag,sinds wanneer kan je een racer vergelijken met een MTB?
Enige advies wat ik je kan geven is,koop een vermogensmeter en ga trainen waar je beter in wilt worden dan gaat je snelheid ook omhoog.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15959
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 30 jul 2020 16:35

Ramon73 schreef: 30 jul 2020 00:35 ..... behoorlijk aantal kilometers per jaar, ................de 5200km.
Meeste op een Cannondale SuperSix, echt een superfijne fiets. Snel wendbaar, beheersing, licht. Ultegra afmontage, upgrade wielset en crankset.
............ hoofdzakelijk sneller ................
Budget tot max €5000................
Ik sluit mij aan bij eerdere antwoorden, mits meer/beter trainingskilometers kan je perfect met je huidige fiets sneller gaan.
Als je echter toch 5000 Euro wil uitgeven moet je dat vooral doen, een nieuwe fiets is goed voor de moraal en en geeft je meer levensvreugde dan 5000 Euro op een spaarrekening.
I know myself like no one else
Nothing to defend

FryskBloed
Forum-lid
Berichten: 487
Lid geworden op: 05 sep 2016 20:22
Locatie: Groningen

FryskBloed 30 jul 2020 17:04

zal wel vloeken in de kerk zijn, maar: M5 high racer (geen ervaring mee, maar zoiets zou mijn keuze zijn voor N+1 als ik sneller wil en 5k wil uitgeven)

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 30 jul 2020 17:16

Stromer ;-)
Less is bore

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 30 jul 2020 17:35

Meer kracht door gericht trainen in de sportschool en daarnaast minimaal dezelfde aantallen kilometers in zware duurtraining op je huidige fiets blijven maken. Hoog tempo aanhouden in je eentje. De laatste 3 km voor je thuiskomt kun je het rustig aandoen.

Dat is alles.

Pas toen ik ooit naar de sportschool ging kreeg ik meer kracht en meer snelheid. Die 11000 km per jaar was leuk voor het uithoudingsvermogen maar niet voor gerichte kracht (dus snelheid). Die profs krijgen die dikke dijen echt niet van het op de fiets zitten...
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

Plaats reactie