Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Welke Endurance fiets m.b.t. comfort?

Alex Slok
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mei 2013 09:51
Locatie: Rotterdam

Alex Slok 28 jul 2020 11:53

Ik zal niet de eerste zijn die deze vraag stelt, maar goed. :D

Ik ga dit najaar een nieuwe fiets kopen en mijn voorkeur gaat uit naar een comfort georiënteerde fiets. Dan kom je al gauw in de richting van de Endurance modellen.

Ik rijd nu op een Bulls Harrier (2014) met Fulcrum Racing zero's en 25mm banden. Dit rijd voor mijn gevoel al redelijk comfortabel. Ik heb alleen wat last van gevoelloze plekken in de liesstreek en de handen, maar dat ligt eerder aan mij dan aan de fiets. Een goede bikefit gaat me daar mogelijk wel mee helpen.

Aangezien ik een simpele recrea fietser ben is een fiets met een 105 groep meer dan voldoende. Een andere wielset volgt mogelijk volgens jaar ergens indien dat toegevoegde waarde heeft.

Ik ben al een tijdje aan het rondkijken en kom met een budget van rond de €2500,- op het volgende overzicht:

- Canyon Endurace CF SL Disc 7.0
- Cannondale Synapse 105 disc
- Trek Domane SL5
- Planet X Hurricane Ultegra Titanium (beetje een buitenbeentje ;) )

Op de Trek en de Cannondale kan ik nog een proefrit maken waar dat bij de Canyon en de Planet X niet mogelijk is.

De vraag is welke fiets is het meest gericht op comfort? Daarnaast speelt de esthetische factor ook nog een beetje een rol. Ik heb de Trek en de Cannondale in het echt gezien en ik moet zeggen dat de Synapse toch wel een heel frame heeft.

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 28 jul 2020 15:04

Wat gedacht van een Ridley Fenix SL?
Met 105 montage valt deze eveneens +/- binnen je budget.
Je kan zelf kleuren en spuitpatroon combineren.

Vraagje:
Heeft de Cannondale Synapse een alu frame?

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 28 jul 2020 17:43

Twee wedervragen:
- welke past qua maatvoering het beste bij jou? misschien dat je dat kunt gebruiken om een voorkeur te bepalen.
- qua materiaal zit er natuurlijk ook verschil tussen de carbon fietsen en de titanium Planet x. Het voelt en rijdt anders... dat zal dus een heel principiële keuze zijn die moet aansluiten bij jouw wensen. Titanium wordt altijd beschreven als heel comfortabel, zelf geen ervaringen mee.

Alex Slok schreef: 28 jul 2020 11:53 ... en ik moet zeggen dat de Synapse toch wel een heel frame heeft.
Ik neem aan dat die andere drie ook "hele" frames hebben... :D


patrickvb schreef: 28 jul 2020 15:04 Vraagje: Heeft de Cannondale Synapse een alu frame?
Wat let je om zelf Google even te raadplegen... kost nog minder tijd dan de vraag hier stellen en je hebt gelijk antwoord. Maar anyway... een Synapse heeft een carbon frame.

Henkie284
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 17 jun 2017 13:13

Henkie284 28 jul 2020 20:53

De Planet X lijkt me qua stack en reach niet zo comfortabel. Die is in verhouding lang. Er zijn maar 4 maten van, die allemaal niet zo groot zijn. De andere zouden volgens mij comfortabel genoeg moeten zijn. Ik denk dat de trek het meest op comfort gericht is. Die heeft de isospeed vering in het frame. Hij is wel zwaar.

Alex Slok
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mei 2013 09:51
Locatie: Rotterdam

Alex Slok 28 jul 2020 22:33

buddo schreef: 28 jul 2020 17:43
Alex Slok schreef: 28 jul 2020 11:53 ... en ik moet zeggen dat de Synapse toch wel een heel frame heeft.
Ik neem aan dat die andere drie ook "hele" frames hebben... :D
patrickvb schreef: 28 jul 2020 15:04
Het moest ‘heel mooi frame’ zijn :D
Wat let je om zelf Google even te raadplegen... kost nog minder tijd dan de vraag hier stellen en je hebt gelijk antwoord.
Google is uiteraard geraadpleegd en Youtube ook. Reviews vind ik lastig beoordelen aangezien iedereen anders beoordeelt.

De Canyon is prijstechnisch het meest interessant, maar wordt meer als een racer dan een endurance model ervaren.

De Trek is mooi, maar vind ik eigenlijk te duur t.o.v. wat je krijgt (nog even los van eventuele korting die je wel/ niet krijgt).

De Synapse vind ik esthetisch gezien het mooist, maar gezien het feit dat ik ook nog een Stages powermeter aan ga schaffen wordt dat icm met Cannondales eigen crank net weer even wat duurder dan wenselijk.

Ik hoop hier wat ervaringen mee te krijgen van mensen die misschien 1 van de modellen zelf rijdt.

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1136
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 28 jul 2020 23:40

Alex Slok schreef: 28 jul 2020 11:53 Een goede bikefit gaat me daar mogelijk wel mee helpen.
Moet je dit niet eerst doen, voordat je 2500 euro stuk slaat op een nieuwe fiets?

Bij een goede bikefit bepalen ze welke stack & reach je ideale fiets zou hebben. Vanaf daar kan je een andere fiets gaan zoeken.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3229
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 28 jul 2020 23:49

mhr-zip schreef: 28 jul 2020 23:40
Alex Slok schreef: 28 jul 2020 11:53 Een goede bikefit gaat me daar mogelijk wel mee helpen.
Moet je dit niet eerst doen, voordat je 2500 euro stuk slaat op een nieuwe fiets?
Dat vraag ik mij ook af, waarom zorg je niet dat je eerst goed zit op je huidige fiets, dat verlaagt de kans dat je achteraf een verkeerde maat fiets koopt.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2848
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 29 jul 2020 08:37

buddo schreef: 28 jul 2020 17:43 [...]Titanium wordt altijd beschreven als heel comfortabel, zelf geen ervaringen mee. [...]
Ik heb ervaring (lang of kort) met alle drie de metarialen: alu, tita en carbon.

Ik ben van een aluminium frame (met carbon voorvork en carbon achtertrein) naar een titanium frame gegaan. Een wereld van verschil. Over dezelfde wegen voelde het direct veel comfortabeler aan. De rest van de fiets was exact hetzelfde aangezien ik alle onderdelen 1-op-1 over had gezet.

Een maand terug heb ik een kleine "proefrit" gemaakt op een Canyon Endurace CF van een mede forumlid die bij mij thuis een setje wielen kwam ophalen. Weer een wereld van verschil tov de titanium fiets. Weer over dezelfde wegen, zelfs met een maatje kleiner banden (25 ipv 28) en harder opgepompt dan mijn eigen, voelde het direct veel comfortabeler aan.

Comfortabeler -> niet per se de zithouding, afstelling tussen mijn Lynskey en de Canyon was immers niet 100% gelijk, maar trillingen van de weg werden veel beter gefilterd op de Canyon.

Probleem is, de ene tita frame is de andere niet en hetzelfde geldt ook voor carbon frames. Ze zijn niet allemaal ontworpen om comfortabel te zijn.


De Hurricane is geen endurance frame. En een zadelpen van 31.6 helpt ook niet bepaald mee. Doordat PlanetX weinig maten heeft, kunnen ze ook goedkoper inkopen en verkopen. Overigens is er verder niets mis met hun frames. Ik heb eens een Holdsworth Competition stalen frame in mijn handen gehad en dat zag er echt goed uit.

Alex Slok
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mei 2013 09:51
Locatie: Rotterdam

Alex Slok 29 jul 2020 09:57

@Allen Ik ga sowieso een bikefit laten doen. En het is inderdaad een goed plan om dat eerst te gaan laten doen.

De vraag blijft echter nog wel staan, maar ik besef me ook dat het lastig is om ergens een oordeel over te vellen aangezien het heel subjectief is.

svenvs
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 19 feb 2017 18:58
Locatie: BE

svenvs 29 jul 2020 15:46

Keuze is idd subjectief, bikefit is zeker een aanrader.

Bij een bikefit enkele jaren geleden had ik vooraf een lijstje gemaakt met enkele fietsen die ik interessant vond. De bikefitter heeft dan opgelijst welke geschikt waren en welke niet, alsook de juiste maat per fiets en welke aanpassingen er zouden nodig zijn (bijvoorbeeld spacers, lengte stuurpen).
Zo had ik soms een 54 nodig, maar soms ook 56 of 57.

Een bikefit kan de keuze ook simpeler maken door bepaalde fietsen uit te sluiten ;)

Plaats reactie