Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Eerste fiets kopen + FM Den Haag/Utrecht

Pindakaas
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 jul 2020 13:34

Pindakaas 27 jul 2020 13:44

Dag allemaal,

Na vorig jaar een stukje op andermans racefiets gefietst te hebben, heb ik het in mijn hoofd gehaald om er ook een aan te schaffen en het lijkt nu zo ver te zijn dat ik de stap wil zetten. Mijn budget is max 1300/1400 euro. Ik moet eerlijk toegeven dat ik er niet enorm veel verstand van heb en alhoewel ik het een en ander heb opgezocht en me aan het verdiepen ben in de materie, ik er niet helemaal wijs uit wordt. Ik begrijp dat uiterlijk niet het meest belangrijk is, kwam ik de prachtige bianchi via nirone 7 tegen met 105 afmontering voor 1300 (https://italianbikes.nl/product/nirone-105-11sp-2019/) en krijg ik die maar moeilijk uit mijn hoofd, echter lijkt het me met het Nederlandse weer wellicht beter om schijfremmen te hebben, waar ik deze vind met velgremmen; of maakt dit als beginner eigenlijk weinig verschil?
Ik wil in principe een goed/prima model om mee te beginnen zodat ik er zeker een tijd mee vooruit kan en ik gedurende de weg kan leren over de fiets/het materiaal en de sport.

Ik ben zo'n 177cm lang en heb bbl van 79cm. Ik las dat vrouwenmodellen vooral zijn voor langbenige mensen en ik ben redelijk lang-rompig en kort-benig, dus wellicht een mannenmodel/unisex beter geschikt? ik denk dat ik op een 53inch fiets uit ga komen?

Ik denk dat ik vooral advies moet inwinnen bij een FM ook, dus van daar ook mijn twee vragen: wat is een kundige FM in Den Haag of Utrecht (wellicht Utrecht handiger nog omdat ik daar woon, ivm service, maar DH kan ook ivm bezoek familie.) en wat zouden jullie adviseren kijkend naar mijn wensen/gebrek aan ervaring/bbl +lengte?

Oh en wat ik er mee wil doen: beginnend met 2-3x per week 30-50km fietsen? en dat uitbouwen naar langere afstanden vermoed ik, maar dat moet de toekomst uitwijzen.

Alvast enorm bedankt!

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 27 jul 2020 13:54

Pindakaas schreef: 27 jul 2020 13:44 echter lijkt het me met het Nederlandse weer wellicht beter om schijfremmen te hebben,
Generaties lang al fietsen we probleemloos met velgremmen. Schijfremmen is in Nederland (zeker)geen must. Al willen veel fabrikanten je laten geloven dat dit wel het geval is. Het is vooral in natte omstandigheden in de bergen dat schijfremmen een meerwaarde hebben.

Niets mis met de Bianchi. Voor een eerste fiets zou ik wel naar een fysieke winkel gaan, Goed advies kan van goudwaarde zijn.

Pindakaas
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 jul 2020 13:34

Pindakaas 27 jul 2020 13:57

patrickvb schreef: 27 jul 2020 13:54
Pindakaas schreef: 27 jul 2020 13:44 echter lijkt het me met het Nederlandse weer wellicht beter om schijfremmen te hebben,
Generaties lang al fietsen we probleemloos met velgremmen. Schijfremmen is in Nederland (zeker)geen must. Al willen veel fabrikanten je laten geloven dat dit wel het geval is. Het is vooral in natte omstandigheden in de bergen dat schijfremmen een meerwaarde hebben.

Niets mis met de Bianchi. Voor een eerste fiets zou ik wel naar een fysieke winkel gaan, Goed advies kan van goudwaarde zijn.
Dank voor de snelle reactie. Ik ben zeker van plan naar een fysieke winkel te gaan voor advies!

Zoals je het zegt klinkt het inderdaad overbodig, die schijfremmen voor mij op dit moment. Het klonk me vooral veiliger in de oren dat mocht er regen zijn je meer remkracht hebt, maar zo hard zal ik ook niet gaan dat dat van doorslaggevend belang is, vermoedelijk.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5891
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 27 jul 2020 14:06

Grote fiestwinkels in Utrecht:
fietsvoordeelshop (de Meern)
Mantel (the wall)

fietswinkels waar ik goede ervaring mee heb:
fietsvoordeelshop, stomme naam wel een goede winkel
Snel tweewielers (Amsterdamse straatweg). Oude redelijk grote winkel en bestaat al jaaaaaaren

Er zijn er nog veel meer maar mijn ervaringen zijn ook maar beperkt
Live fast; die young. mijn blog

prjz
Forum-lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 27 jul 2020 15:18

Waarom ga je niet naar Italianbikes als dit je droomfiets is? Den Bosch is toch ook niet zo ver?
prj

Gebruikersavatar
Supergrover
Forum-lid HC
Berichten: 4468
Lid geworden op: 14 feb 2007 22:10

Gebruikersavatar Supergrover 27 jul 2020 15:44

prjz schreef: 27 jul 2020 15:18 Waarom ga je niet naar Italianbikes als dit je droomfiets is? Den Bosch is toch ook niet zo ver?
+1

en in utrecht eo zijn er zat FM's die onderhoud kunnen doen, ook als je de fiets niet daar gekocht hebt.

Welke gaat het worden, de Celeste of die zwarte?

:mrgreen:
"nat hout brandt niet!! "

Bianchi via Nirone 7

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 27 jul 2020 15:54

Belangrijkste is dat de fiets goed past (en niet teveel passend gemaakt is door de fietsenmaker met extra speciale stuurpennen, hoeken, stuurhoogte...)

Maar daarna komt wel direct het aspect dat jij de fiets mooi moet vinden. Want immers, een fiets die jij mooi vindt zul je sneller pakken voor een rondje!

Nu kan je 2 dingen doen, eerst een heleboel geometrietabellen kijken... waar je waarschijnlijk weinig mee kunt omdat het je eerste fiets gaat zijn. Dus je weet nu nog niet precies wat voor geometrie het beste past.
Ofwel, je kijkt wat rond, naar wat je mooi vindt, en maakt eens een testritje bij de fietsenmaker. Misschien dat het ene model het dat duidelijk niet gaat worden, dan loop je naar de volgende die je mooi vindt!.

Overigens, tussen Utrecht en DenHaag in, in Moordrecht, zit 12 gobiking. Als je voordelig en veel keuze wilt. Al durf ik niet te zeggen of dat per se "de beste" of "een hele goede" winkel is. Ze zijn vooral erg groot en ik gok dat je dan een beetje geluk moet hebben met de verkoper die je helpt.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

meuk
Forum-lid
Berichten: 1104
Lid geworden op: 06 sep 2010 14:58

meuk 27 jul 2020 16:12

De Fietsenmaker in Utrecht.

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 27 jul 2020 16:13

Supergrover schreef: 27 jul 2020 15:44 Welke gaat het worden, de Celeste of die zwarte?
Ik stem voor de zwarte
;)

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 27 jul 2020 16:39

Pindakaas schreef: 27 jul 2020 13:44 ... ik denk dat ik op een 53inch fiets uit ga komen?
Dat vermoed ik niet... 53 inch is wel heel groot. :D

Overigens is er geen universeel maatsysteem bij een fiets, de ene 53 (centimeter) is de andere niet. En er zijn ook nog S/M/L etc maataanduidingen. Dit maakt het moeilijk om te zeggen welke maat je nodig hebt. Je kunt altijd de exacte maten opzoeken in de maattabel (geometrietabel) in internet, op die manier kun je fietsen van verschillende merken en maten vergelijken.

Velgremmen volstaan in Nederland prima. Schijfremmen zijn in de mode, maar velgremmen zijn gewoon nog steeds goed onder normale omstandigheden.

Gezien je gebrek aan ervaring, mijn raad is vooral om eens meerdere winkels langs te gaan en de verschillende verhalen aan te horen en dan een eigen beeld te vormen. Zowel over wat je wil als welke maat je nodig hebt. Je kunt daarna hier altijd nog vragen of de gevolgde gedachtengang (of gemaakte keuze) logisch en een goede is.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 27 jul 2020 18:50

Schouten in Scheveningen is een prima adres, hebben ook Bianchi.

Pindakaas
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 jul 2020 13:34

Pindakaas 29 jul 2020 19:02

Dank voor alle tips! Ik ga binnenkort maar eens een rondje fietsenmakers doen om me verder te laten adviseren en denk inderdaad dat als ik er goed op pas, het zomaar eens de celeste zou kunnen gaan worden :-)
MarkVeenstra schreef: 27 jul 2020 15:54 Belangrijkste is dat de fiets goed past (en niet teveel passend gemaakt is door de fietsenmaker met extra speciale stuurpennen, hoeken, stuurhoogte...)

Maar daarna komt wel direct het aspect dat jij de fiets mooi moet vinden. Want immers, een fiets die jij mooi vindt zul je sneller pakken voor een rondje!

Nu kan je 2 dingen doen, eerst een heleboel geometrietabellen kijken... waar je waarschijnlijk weinig mee kunt omdat het je eerste fiets gaat zijn. Dus je weet nu nog niet precies wat voor geometrie het beste past.
Ofwel, je kijkt wat rond, naar wat je mooi vindt, en maakt eens een testritje bij de fietsenmaker. Misschien dat het ene model het dat duidelijk niet gaat worden, dan loop je naar de volgende die je mooi vindt!.

Overigens, tussen Utrecht en DenHaag in, in Moordrecht, zit 12 gobiking. Als je voordelig en veel keuze wilt. Al durf ik niet te zeggen of dat per se "de beste" of "een hele goede" winkel is. Ze zijn vooral erg groot en ik gok dat je dan een beetje geluk moet hebben met de verkoper die je helpt.
Fijn om te horen dat een mooie fiets belangrijk is, voelde toch ergens wat oppervlakkig, maar dat je hem sneller pakt, klinkt wel logisch (en anders een goede reden om alsnog een mooie in huis te hebben staan).

Plaats reactie