Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe fiets kopen

Hunt85
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 23 jul 2020 13:16

Hunt85 29 apr 2021 15:18

Hallo iedereen,

Zoals ik vorig jaar al liet weten in deze topic was ik op zoek naar een nieuwe fiets.
Mijn 2dehands fiets van vorig jaar had ik al een upgrade gegevens met een Mavic Ksurium Equipe S wielset en een Scwalbe Durano plus 2020 erop. Hier ben ik wel tevreden van.

Nu wil ik toch overschakelen naar een nieuwe fiets.
Graag had ik minsten een 105 erop gehad en hydraulische schijfremmen.
De carbon is niet echt meer een vereiste denk ik.
Gezien ik in de prijsklasse 1.500 - 2.300 € zoek vrees ik dat ik eerder de mindere carbon ga vinden en dat ik dan dus eerder een goeie alu fiets kan nemen.
Meestal maar 1.5 of 2 kg verschil.

Ik heb hier volgende fietsen al opgezocht en bekeken:
1) Cube GTC Race 2021 (Carbon) --> 1.850 €
Deze zie ik op Mantel staan als voleldig carbon maar op andere sites als aluminium ? Kan het dat ze die in
beide materialen hebben aan dezelfde prijs ? leek mee vreemd :-)
2) Trek Emonda ALR 5 (alu) --> 2.100 €
3) Scott Speedster 10 Disc (alu) --> 1.800€
4) Ridley Fenix ALS disc (alu) --> 2.000 €
5) Giant TCR Advanced 2 Disc (carbon) --> 2.200

Liefst zou ik onder de 2.000 € blijven.
Hebben jullie dan een voorkeur voor één van deze fietsen.
Ik kan nog mee geven dat ik puur party plezier 1 keer in de week ca. 75 km ga fietsen.
In de toekomst zal dan wel naar de 100 gaan.
Ook regelmatig met de fiets naar het werk. Dit is op een week nog eens max. 60 km.
Veel meer zal het nooit worden wegens tijdsgebrek.
Mijn vraag is dan of ik wel een carbonfiets nodig heb of ik met een goeie alu iets beter ben en mss nadien een beter set wielen bv.

In ieder geval bedankt om mijn bericht te lezen en alle info is welkom.

Greetz
Mitchell
Ride fast, Ride Safe

Bike: Ridley Fenix sla Disc 2021 Custom

Woutoro32
Forum-lid
Berichten: 368
Lid geworden op: 18 jun 2020 21:22

Woutoro32 29 apr 2021 15:24

Koop wat je mooi vindt.

Jan Janssen Eclypse met 105 disc

Net onder de 2000. Mooie fiets. Eigenlijk kleurtje kiezen.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 29 apr 2021 15:42

Uit die lijst: de TCR, zonder een moment van twijfel. Echt absoluut geweldige fiets. Op Giant zou het mogelijk moeten zijn om nog 20% korting te krijgen (niet bij elke winkel, bij Wim De Vos in Oosterhout waarschijnlijk wel)

Mijn vorige was een TCR en altijd erg graag op gereden.

De geometrie van de fietsen in het lijstje is wel behoorlijk verschillend. De Cube (de Attain GTC is carbon, de gewone Attain niet) is een endurance fiets, de TCR is een racemonster.

Het zal sowieso niet eenvoudig zijn om iets in voorraad te vinden.
Afbeelding

Hunt85
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 23 jul 2020 13:16

Hunt85 29 apr 2021 16:10

De TCR is idd ook één van mijn favo's. Echter is dat nu juist één van de fietsen waar een redelijke wachttijd op zit. :-)
Ride fast, Ride Safe

Bike: Ridley Fenix sla Disc 2021 Custom

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15935
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 29 apr 2021 18:46

De TCR en de Fenix kan je met een redelijk hoge korting aanschaffen.
Dan zit je ruim onder je budget en/of kan je een duurdere versie nemen.
Met jouw budget zou ik altijd voor Carbon en Ultegra gaan.
Als discs geen vereiste zijn kan zelfs Di2.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Hunt85
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 23 jul 2020 13:16

Hunt85 29 apr 2021 19:06

Om mijn eerste bericht even te corrigeren wil ik toch graag onder de 2000€ blijven. Als ik dan ga kijken naar de kwaliteit van Carbon ik heb is meestal het minste en in alu heb ik dan soms de iets betere alu. De Ridley fenix als disc kan ik nu voor 1800€ krijgen ipv 2000€ en is op voorraad. Plus het feit dat ik tcr helaas momenteel nergens direct kan krijgen.
Ride fast, Ride Safe

Bike: Ridley Fenix sla Disc 2021 Custom

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 29 apr 2021 20:28

Als je liever de TCR wilt, gaat dat toch blijven knagen totdat je die effectief hebt gekocht. Da's dan 2 keer geld uitgeven. Misschien beter een beetje geduld hebben? Je hebt nog een rijdende fiets, dus dan kan dat wel.
Afbeelding

bankrenner
Forum-lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 05 mei 2015 11:10

bankrenner 29 apr 2021 22:23

Is een korting realistisch in deze overspannen markt?
Ik heb mezelf ook uitgebreid georiënteerd bij verschillende dealers maar ik kreeg het idee dat ik blij moest zijn dat een fiets eventueel geleverd zou worden voor de zomer... ipv een korting te kunnen bedingen.

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 30 apr 2021 07:21

TL@ schreef: 29 apr 2021 15:42 De geometrie van de fietsen in het lijstje is wel behoorlijk verschillend. De Cube (de Attain GTC is carbon, de gewone Attain niet) is een endurance fiets, de TCR is een racemonster.
Eerst maar eens uitzoeken welke maten / geometrie je nieuwe fiets moet hebben. Dan wordt de keuze daarna vanzelf beperkter.
Misschien als referentie eerst bepalen of je op je huidige fiets goed zit, dan weet je de maten al en kun je die naast de verschillende nieuwe modellen leggen.

Een beetje korting kan vast wel, maar reken er niet op. Fietsen gaan als warme broodjes over de toonbank. Neem jij hem niet, dan staat de volgende weer op de stoep en het mooie weer komt er aan...

Hunt85
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 23 jul 2020 13:16

Hunt85 30 apr 2021 09:15

Ik heb idd niet de indruk dat er enorme kortingen meer op die fietsen zitten vanwege de vraag naar fietesen (veel door corona).
Ik heb de indruk dat iedereen hier een voorkeur heeft voor de Giant TCR adv. 2 t.o.v. de Ridley Fenix als disc.
Uiteraard heb ik bij de TCR wel een carbon frame. Mijn lokale fietswinkel (die bij ons in de regio heel hoog staat aangeschreven voor eerlijk en advies) liet me weten dat de Fenix als iets meer comfot geeft tov de TCR die echt meer race is en dan ook ietsjes sneller fietst. Gezien ik snel problemen heb van men rug denkt hij dat ik met de Fenix iets meer comfort ga hebben en dat dit dus iets beter is voor men rug. Wat denken jullie hiervan. Ik heb te weinig ervaring in het fietsen om dit verschil te voelen door eens op de fiets te gaan zitten vrees ik.
Maandag ga ik in ieder geval mijn huidige fiets en mijn fietshouding laten uitmeten bij deze winkel en dan zien we weer verder.
In ieder geval aan iedereen weeral bedankt voor de spontane en toffe reacties.
Ride fast, Ride Safe

Bike: Ridley Fenix sla Disc 2021 Custom

chris80
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 30 apr 2021 11:10

De Ridley Fenix is idd meer een endurance fiets dan de TCR, dus zal je iets meer rechtop zitten. Uiteraard kun je onder de TCR ook een paar spacer plaatsen, daar bereik je hetzelfde mee, maar is optisch natuurlijk minder mooi.

Als je de TCR mooi vindt zou je ook eens naar de Giant Defy kunnen kijken, die heeft ook meer een endurance geo.

Ook is het zo dat rechterop zitten zeker niet altijd de oplossing is bij rugproblemen. Er zijn genoeg mensen die juist minder last vd rug krijgen bij juist een diepere zit.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 30 apr 2021 11:33

Het is echt een fabeltje dat meer rechtop zitten beter zou zijn voor je rug.

Ik heb ook een erg gevoelige rug en voor mij is lang en laag het beste voor mijn rug.

Op aanraden van de fietsenmaker ging ik steeds hoger zitten (comfort fiets en met véél spacers) en het werd steeds erger. Dan een bikefit gehad en op aanraden van de beste man stelselmatig alle spacers vanonder het stuur, dan nieuwe fiets die lager was, eerst met spacers en dan weer steeds lager.
Ik zit nu 7cm dieper dan eerst en kan probleemloos 300km fietsen zonder last van de rug.

Ik zeg niet dat dit voor iedereen zo is, net zo min als dat meer rechtop zitten voor iedereen goed is.

De TCR is inderdaad niet de meest comfortabele fiets maar beenhard is ie ook niet. Ik reed hem met 25mm bandjes, 28mm past ook (28mm gemeten, de GP4000SII in 28mm gingen net niet maar die waren 32mm gemeten)

Ik heb er in ieder geval probleemloos Milaan-San Remo mee gereden

Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie