Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Bikefit gehad en twijfels

Gebruikersavatar
Globeskater1983
Forum-lid
Berichten: 265
Lid geworden op: 18 apr 2013 13:23

Gebruikersavatar Globeskater1983 20 jul 2020 18:04

Ik heb recent een bikefit gehad. Nu heb ik een aantal fietsen op het oog en moet ik een keuze gaan maken.

Uit de bikefit kwam dat mijn drop 2cm lager is dan mijn huidige fiets. Op mijn huidige fiets hebben we ivm de afstelllingen die verder goed zijn de drop niet aangepast.

Nu twijfel ik tussen 3 fietsen.

Ik ben verliefd op de Canyon Endurace. Het grootste nadeel is dat daarvan de drop maar een 0.5cm lager kan en dus niet de drop haalt die uit de bikefit komt. Ik heb een aantal jaar geleden een testritje op de parkeerplaats van Canyon gemaakt en vond de Endurace fijn fietsen. Ik hoopte dus dat die goed uit de bikefit zou komen.

Dan heb je nog de Orbea Avant en de Orca. De Avant is de endurance fiets van Orbea. Deze haalt niet helemaal de drop uit de bikefit maar is redelijk goed verder aan te passen. De Orca is helemaal af te stellen op de cijfers van de bikefit.

Nu is mijn twijfel hoeveel verschil maakt een 2cm drop. Heb ik dat echt nodig?

De nieuwste Orbea modellen moeten nog online komen en daar kan ik zeker een fiets van maken waar ik ook verliefd op wordt. Prijskaartje zal wss iets hoger liggen dan de Canyon.

Ik ben dol op bikepacken, lange ritten rijden, kasseistroken fietsen en tochten als roubaix. Een titanium fiets ligt buiten mijn prijskaartje qua eisen die ik heb.

Ga ik voor de fiets die perfect af te stellen is? De Orbea Orca. Of ga ik voor het comfort en iets lagere prijskaartje van de Canyon Endurace. Hebben jullie tips, advies, vragen :)

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 20 jul 2020 18:09

Is de ultimate dan niet meer iets voor je?

Gebruikersavatar
Globeskater1983
Forum-lid
Berichten: 265
Lid geworden op: 18 apr 2013 13:23

Gebruikersavatar Globeskater1983 20 jul 2020 18:13

De ultimate vind ik niet zo mooi. Dan koop ik liever een orbea die ik helemaal naar mijn zin kan maken :) De Canyon Endurace is qua kleur fantastisch en op de Endurace zit bijv. een zadelpen die wat vering geeft. Vandaar dus ook de twijfel..

kopjethee
Forum-lid
Berichten: 540
Lid geworden op: 23 mar 2015 13:30

kopjethee 20 jul 2020 18:18

Drop kan je ook aanpassen met een andere stuurpen. Alleen bij Canyon is dat misschien lastiger vanwege een eigen/afwijkende stuurbuis maat.

Gebruikersavatar
Globeskater1983
Forum-lid
Berichten: 265
Lid geworden op: 18 apr 2013 13:23

Gebruikersavatar Globeskater1983 20 jul 2020 18:19

Drop bij de Canyon Endurace is niet aan te passen. Hij gaat max 0.5cm lager dan mijn huidige fiets.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 20 jul 2020 18:20

Als de endurace geen aerostuur heeft, kan je er ook voor kiezen om een -17 graden stuurpen te kopen. Dan zal je zeker je drop wel halen. Moet je wel eerst uitzoeken of er een -17 graden stuurpen met 1 1/4e passing bestaat.

Edit: kopjethee was me net voor. :like:

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4328
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 20 jul 2020 18:56

Niet twijfelen, wanneer de Canyon in jouw ogen de mooiste en fijnste fiets is, dan zal hij dat ook zijn. Een kleinere drop geeft alleen maar meer comfort.

Gebruikersavatar
Globeskater1983
Forum-lid
Berichten: 265
Lid geworden op: 18 apr 2013 13:23

Gebruikersavatar Globeskater1983 20 jul 2020 19:01

Het nadeel is dat de nieuwe modellen Orbea ook nog bekend gemaakt moeten worden. Ik kan gelukkig op de Orbea Orca ook nog een testritje maken. Bij de Orbea heb ik qua kleuren wel een bijzondere fiets in gedachten. Moeten ze alleen de 2021 modellen niet te veel veranderen.

chris80
Forum-lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 20 jul 2020 19:05

Wat was precies het doel van de bikefitting? Zat je nu verkeerd waardoor je last kreeg van bv je rug? Of was het puur gericht op optimaal zitten? En dan optimaal sportief of optimaal relaxed?

Want met 2cm drop minder zul je wat relaxter zitten. En dat lijkt me niet verkeerd gezien de afstanden/soort ritten die je wil rijden.

Gebruikersavatar
Globeskater1983
Forum-lid
Berichten: 265
Lid geworden op: 18 apr 2013 13:23

Gebruikersavatar Globeskater1983 20 jul 2020 19:47

Mijn doel van de bikefit was een goede nieuwe fiets kopen. Mijn huidige fiets zit top. Geen problemen en fiets er al 11 jaar met heel veel plezier op.

Ik heb nooit een bikefit laten doen en mijn huidige fiets op gevoel gekocht. Gezien de afstellingen en de bikefit was er geen reden de drop van deze fiets lager te doen omdat dan de andere verhoudingen niet meer zouden kloppen. Het was dus gericht op optimaal zitten. Ik geloof niet optimaal sportief. Heb ook wel duidelijk mijn fietswensen doorgegeven.

Het is dus ook mijn twijfel is het op de echt hele lange ritten ook wel zo fijn om dieper te gaan zitten. Ik zat tijdens de bikefit heel prettig, maar ja dat is geen 5 a 6 uur op de fiets. Ik wist wel dat het stuur dat bij mijn schouders paste hem niet gaat worden. Ik heb nu een 42cm stuur en volgens mijn afmetingen zou ik naar 38cm moeten. Dat gaat iig niet gebeuren en wordt wss een 40cm stuur.

Ik zoek een fiets waar ik weer zeker 10 jaar plezier aan ga hebben. Heb nu een iets hoger budget dan 11 jaar geleden. Ik heb net met de fiets aanpas dingen van de Orbea de kleursamenstelling gemaakt die ik wel gaaf vind en mss vind ik ondertussen stiekem de Orbea wel mooier geworden dan de Canyon. Het is alleen bij Orbea afwachten wat de nieuwe modellen gaan doen en of ik dan voor Avant, dus iets comfortabelere fiets houding of de Orca moet gaan. Ik kan de Orca binnenkort testrijden dus dat ga ik iig ook doen.

Ik heb bijvoorbeeld vorig jaar Trek Domane getest en die vond ik al meteen niet lekker fietsen.

Ik wil met mijn nieuwe fiets lekker Roubaix cyclo blijven rijden, bikepacking tochtjes maken, eens een 24uursrace doen, eens een 300km fietsen maar ook gewoon de ritjes met de club op dinsdagavond van 60km met een wat hoger gemiddelde.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 20 jul 2020 19:51

2cm drop lijkt me best veel? Als je verder weinig ambities hebt en nu redelijk goed zit qua hoogte, waarom zou je dan dieper willen zitten? Je wilt nooit té gestrekt of té diep zitten, maar minder diep of minder ver zitten dan theoretisch mogelijk is vooral een keuze. Die limieten zou ik alleen opzoeken als het ook je doel is zo snel mogelijk te fietsen. Fiets je altijd 30 km/u, dan zul je nog steeds 30 km/u fietsen (zij het met een paar watt meer of minder).
Laatst gewijzigd door DeletedUser02 op 20 jul 2020 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 20 jul 2020 19:52

Ik weet niet of een Orbea Orca aan je wensen gaat voldoen voor een cyclo als Roubaix en bikepack tripjes. Dat is een vrij harde racer.

Plaats reactie